Vraag over afmetingen van dropper

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Braincloud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 november 2021, 18:39
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Beste forumgebruikers,


Ben van plan een dropper post te kopen voor mijn Trek Xcaliber 9 2021. Ik heb al best wat kennis vergaard wat betreft de maten etc. waar je rekening mee moet houden. Nu is mij nog iets niet helemaal duidelijk.

De maximale insert van mijn standaard zadelpen is 21,5 cm. Als ik in mijn frame kijk, kan ik zien dat de pen stopt op de bout van de bidondrager. Die bout steekt uit tot ongeveer de helft van de diameter van het frame. Mijn vragen;
- Wordt bij de maximale maat van de dropper post ook het mechanisme onderaan de dropper post meegerekend waar de kabel in gaat (betreft namelijk eentje met een interne bekabeling)? Zo niet, hoe veel mm moet ik dan bij de maximale lengte van de post optellen?
- Moet ik nog wat extra ruimte mee rekenen om de kabel wat ruimte te geven? Zo ja, hoe veel?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Braincloud schreef: wo 8 december 2021, 23:41 Beste forumgebruikers,


Ben van plan een dropper post te kopen voor mijn Trek Xcaliber 9 2021. Ik heb al best wat kennis vergaard wat betreft de maten etc. waar je rekening mee moet houden. Nu is mij nog iets niet helemaal duidelijk.

De maximale insert van mijn standaard zadelpen is 21,5 cm. Als ik in mijn frame kijk, kan ik zien dat de pen stopt op de bout van de bidondrager. Die bout steekt uit tot ongeveer de helft van de diameter van het frame. Mijn vragen;
- Wordt bij de maximale maat van de dropper post ook het mechanisme onderaan de dropper post meegerekend waar de kabel in gaat (betreft namelijk eentje met een interne bekabeling)? Zo niet, hoe veel mm moet ik dan bij de maximale lengte van de post optellen?
- Moet ik nog wat extra ruimte mee rekenen om de kabel wat ruimte te geven? Zo ja, hoe veel?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Dat hangt van het merk af, maar meestal wel. Het beste kijk je op de site van de dropper fabrikant. Vaak hebben deze een gedetailleerde tekening met afmetingen, juist vanwege zulke vragen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik heb deze methode gebruikt voor mijn vorige fiets
https://enduro-mtb.com/en/longer-mtb-dropper-post-fit/
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

De maten staan wel op de site van de fabrikant en anders even googlen of de fabrikant mailen.

De vraag is of je zadelpen niet verder kan door het boutje of door het busje met de schroefdraad in je frame. Dat busje is dieper dan de wanddikte van je frame. Anders zit het boutje gewoon niet vast genoeg.

Je kunt proberen met een kleine zaklamp in je frame te schijnen; dan kun je misschien wat meer zien hoe e.e.a. eruit ziet. Een foto maken met flits met je telefoon wil ook weleens helpen.

Als je even uitzoekt hoe het in je frame in elkaar steekt, kun je daarna een passende dropper zoeken. De fabrikant kun je ook een mail sturen; wat de maximale insert is van een dropper voor jouw framemaat.
Braincloud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 november 2021, 18:39
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Dankjewel voor jullie reacties!
Johangr schreef: do 9 december 2021, 10:27 Ik heb deze methode gebruikt voor mijn vorige fiets
https://enduro-mtb.com/en/longer-mtb-dropper-post-fit/
Ziet er gedetailleerd uit. Ik ga het eens doorlezen. Thnx :-q
markje schreef: do 9 december 2021, 19:43 De vraag is of je zadelpen niet verder kan door het boutje of door het busje met de schroefdraad in je frame. Dat busje is dieper dan de wanddikte van je frame. Anders zit het boutje gewoon niet vast genoeg.

Je kunt proberen met een kleine zaklamp in je frame te schijnen; dan kun je misschien wat meer zien hoe e.e.a. eruit ziet. Een foto maken met flits met je telefoon wil ook weleens helpen.

Als je even uitzoekt hoe het in je frame in elkaar steekt, kun je daarna een passende dropper zoeken. De fabrikant kun je ook een mail sturen; wat de maximale insert is van een dropper voor jouw framemaat.
Ik bedoel ook het busje met het schroefdraad. Die steekt uit tot ongeveer 1/3 van het gat en daar steekt de bout weer uit tot ongeveer 1/2 van het gat. Maar dat is verder ook niet echt aan de orde naar mijn inzicht. Het gaat er namelijk gewoon om dat het busje met die bout daar zit.
Snap niet echt wat je bedoelt met dat het boutje niet vast zou zitten.

Had er al in gekeken en zo kwam ik er dus achter dat het die bout/busje met schroefdraad was :tong

Ben ik dus aan het doen door oa deze vragen aan jullie te stellen :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

heel misschien kom je inderdaad weg met een dropper die tot aan het busje loopt en waarbij het mechanisme dan langs het busje past. Dan zou ik wel het boutje inkorten en monteren, anders komt er rommel naar binnen + als je hem niet inkort zul je zien dat je het een keer vergeet en het mechanisme kapot draait.

Je hebt dus 215mm wat je frame in kan, bij voorkeur inclusief mechanisme.
Wat is momenteel de afstand van je zadelpenklem tot aan de bovenkant van de zadelpen/onderkant zadelrails?
Dan kun je gaan vergelijken of er droppers zijn die in die range gaan passen.

Als ik kijk naar een Rockshox Reverb Stealth, moet de versie met 100mm drop maximaal 175mm het frame in (minimaal 80, totale lente 340) en de 125mm drop gaat maximaal 200mm het frame in (minimaal 80, totale lengte 390). Dit is exclusief mechanisme (78mm).

Dus in het slechtste geval (mechanisme boven de bout) en als je hem op z'n diepst monteert: 215 (frame) - 78mm (mechanisme) = 137mm. In het geval van een Reverb 100mm komt je zadelrails dan op 340 - 137 = 203 mm boven je zadelpenklem.
Als je hem op zn hoogst monteert (80mm minimaal + 78mm voor het mechanisme is minder dan jouw gemeten 215 dus dat komt ook goed): 340-80 = 260mm

Als jouw huidige zadelrails dus ergens tussen de 203 en 260mm boven je zadelpenklem uitsteekt weet je dat een Rockshox Reverb Stealth 100mm sowieso gaat passen.
Braincloud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 november 2021, 18:39
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Bram87 schreef: do 9 december 2021, 22:21 heel misschien kom je inderdaad weg met een dropper die tot aan het busje loopt en waarbij het mechanisme dan langs het busje past. Dan zou ik wel het boutje inkorten en monteren, anders komt er rommel naar binnen + als je hem niet inkort zul je zien dat je het een keer vergeet en het mechanisme kapot draait.

Je hebt dus 215mm wat je frame in kan, bij voorkeur inclusief mechanisme.
Wat is momenteel de afstand van je zadelpenklem tot aan de bovenkant van de zadelpen/onderkant zadelrails?
Dan kun je gaan vergelijken of er droppers zijn die in die range gaan passen.

Als ik kijk naar een Rockshox Reverb Stealth, moet de versie met 100mm drop maximaal 175mm het frame in (minimaal 80, totale lente 340) en de 125mm drop gaat maximaal 200mm het frame in (minimaal 80, totale lengte 390). Dit is exclusief mechanisme (78mm).

Dus in het slechtste geval (mechanisme boven de bout) en als je hem op z'n diepst monteert: 215 (frame) - 78mm (mechanisme) = 137mm. In het geval van een Reverb 100mm komt je zadelrails dan op 340 - 137 = 203 mm boven je zadelpenklem.
Als je hem op zn hoogst monteert (80mm minimaal + 78mm voor het mechanisme is minder dan jouw gemeten 215 dus dat komt ook goed): 340-80 = 260mm

Als jouw huidige zadelrails dus ergens tussen de 203 en 260mm boven je zadelpenklem uitsteekt weet je dat een Rockshox Reverb Stealth 100mm sowieso gaat passen.
Dat boutje inkorten had ik ook al in gedachten ja. Ben toch niet van plan om een bidonhouder te installeren dus ik zal dat stukje niet gaan missen.

De afstand van bovenkant klem tot aan de zadelrails is ongeveer 240mm. Op internet lees ik dat je gemiddeld 50mm eraf moet trekken voor de keerring van de dropper en een stuk van de bovenkant zadelpen. Dat komt dus neer op een maximale travel van ongeveer 190mm. Laat ik daar wat onder gaan zitten dus 170mm moet makkelijk haalbaar zijn. Het liefste ga ik dus ook voor een travel van meer dan 100mm.
Met een maximale insert van 215mm en maximale stack height van 240mm, kom ik uit op een maximale post lengte van 455mm (240+215=455).
Mijn voorkeur viel op de Rockshox Reverb Stealth C1, de Crankbrothers Highline 3 en 7 of de Bontrager Line Dropper.
- Rockshox Reverb: De 175mm variant heeft een totale lengte van 467mm dus dat is sowieso al te lang (vandaar mijn vraag over dat boutje maar ben er wel achter dat ik dit risico gewoon niet moet nemen). De 150mm variant heeft een totale lengte van 414mm. Dat zou dus een mooie optie zijn denk ik zo.
- Crankbrothers Highline 3: De 150mm variant heeft een totale lengte van 465mm dus dat is ook te lang (geldt hetzelfde als bij de 175mm variant van de Reverb). De 125mm variant kan ik op internet niet vinden met een diameter van 31,4mm.
- Crankbrothers Highline 7: De 150mm variant heeft een totale lengte van 467mm dus te lang (hetzelfde als bij de Reverb 175mm en Highline 3). De 125mm variant heeft een totale lengte van 417mm, zou dus wel weer moeten lukken.
- Bontrager Line Dropper: 150mm variant heeft een totale lengte van 446mm. Moet net gaan.

Conclusie:
Bij de Rockshox en de Bontrager kan ik gaan voor een 150mm travel en bij de Crankbrothers wordt het maximaal 125mm travel.
De Rockshox is prijs en onderhoud technisch iets minder aantrekkelijk (misschien qua kwaliteit weer beter maar daar kan ik weer niet over meepraten als leek dat ik in dit soort dingen nog ben).
Crankbrothers moet het lukken maar dus wel 25mm minder travel.
Bij de Bontrager is het qua maat kiele kiele dus ook daarom mijn vraag hoe het zit met die maten enzo.


Ik denk dus dat ik nu wel een duidelijk beeld heb van wat lukt en wat niet. Moet nu een keus maken of ik voor 125mm of 150mm travel wil gaan en dan welk merk het wordt.
Hebben jullie nog tips, opmerkingen of aanbevelingen qua travel/merk? Ik woon in Heerlen, Limburg en fiets hier de lokale paden. Af en toe wil ik hier en daar wel eens een bike parkje meepakken. Zou 125mm travel dan genoeg zijn of ga ik op steile afdalingen toch nog last van het zadel krijgen?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mooi uitgezocht.

Qua travel: meer is altijd beter in dit geval. Maar die 2,5 verschil zal niet onoverkomelijk zijn. Als ik naar mijn eigen gebruik kijk staat de dropper vaker halverwege dan dat hij helemaal omlaag zit.

Ik heb een Reverb, de meesten zijn er negatief over maar mijn doet het al jaren probleemloos. Wel de upgrade naar de Rockshox 1X remote nemen doen.
Maar ik denk dat het algehele advies zal zijn dat alles goed is behalve een Reverb ;)
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Braincloud schreef: do 9 december 2021, 20:29 Ik bedoel ook het busje met het schroefdraad. Die steekt uit tot ongeveer 1/3 van het gat en daar steekt de bout weer uit tot ongeveer 1/2 van het gat. Maar dat is verder ook niet echt aan de orde naar mijn inzicht. Het gaat er namelijk gewoon om dat het busje met die bout daar zit.
Snap niet echt wat je bedoelt met dat het boutje niet vast zou zitten.
Sommige mensen denken dat dat busje net zo dik is als de buis. Als dat het geval zou zijn, zit je boutje niet vast. Mooi dat je dit al weet.

Als dat ding 1/3 uitsteekt, kan dat weleens krap zijn voor het mechaniekje. Ik heb hier een paar droppers en het verschilt wel per dropper hoeveel ruimte het mechaniekje heeft. Bij 1 zit de kabel mooi in het midden, maar het hefboompje en beugeltje waarmee alles aan de pen zin, zit dan naar de zijkant. Dat betekent dat aan 1 zijkant eigenlijk geen ruimte is en aan de andere heb je die 1/3 wel over. Een andere dropper heeft eigenlijk alles in het midden zitten en die zit overal even ver van de zijkant af.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Laag inbouwende droppers zijn ook die van One Up en BikeYoke. De BY is wat duurder maar wel een erg doordachte pen met een andere inwendige constructie dan de meeste anderen (geen IFP, en daarmee geen risico op lucht in het oliegedeelte).
One Up is concurrerender geprijsd, doet het ook goed en ze hebben een prima service. Bovendien zijn hun droppers enigzins aan te passen qua drop en daarmee inbouwhoogte. Stel dat je net geen 170mm kwijt zou kunnen kun je de dropper ombouwen (stelt niks voor) naar 160mm.
Ik meen dat de nieuwe BikeYoke's dat trouwens ook kunnen, iig bepaalde modellen. Ook is bij BY het mechanisme onderaan de pen verdraaibaar zodat het (soms) net langs een obstakel in de zitbuis kan.

Voor beide merken zijn ook losse onderdelen te koop voor onderhoud of revisie (cartridges, geleidepinnen etc.)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Braincloud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 november 2021, 18:39
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Dank jullie wel voor jullie reacties!! :D

Als ik binnenkort mijn keus heb gemaakt en een dropper heb gekocht, zal ik hier wel even vermelden wat het geworden is. Wie weet zien jullie erna nog wel een topic van mij voorbij komen als ik bezig ben met de installatie :lol:

Cheers! :-q
Braincloud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 november 2021, 18:39
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Het is een Crankbrothers Highline 7 125mm geworden. Installatie was schijteenvoudig en het lijkt er op dat alles prima werkt. Kan niet wachten om hem binnenkort een keertje te gaan testen. :D
Plaats reactie