Ketting loopt tegen voorderraileur aan.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Hallo medefietsliefhebbers,

Ik ben nieuw op de site, ik heb een vraag. Mijn ketting loopt tegen de voorderailleur aan met een shimano xt m8000 2x11
Ik krijg dit alleen op de twee zwaarste versnelling (niet extreem maar vervelend klingelend geluid).

Ik heb natuurlijk diverse youtube filmpjes bekeken en de procedure als onderstaand gevolgd.

* Gekeken of derailleur in 1 lijn met het tandwiel loopt (dat doet het).
* Spanning van de derailleur gehaald (kabel los gemaakt) kleine blad voor grote blad achter.
* Binnenste stelschroef afgesteld dat derailleur kort op de ketting komt (net niet tegenaan)
* Stelschroef op shifter helemaal ingedraaid.
* Kabel opnieuw op derailleur aangesloten.
* geschakeld op het het grote blad en d.m.v stelschroef op shifter (kabelspanning) de juiste afstelling te krijgen.

Dit alles zonder gewenst resultaat :( doe ik iets niet goed of zie ik iets over het hoofd?

Als ik de stelschroef op de shifter uitdraai, genereer ik dan juist meer spanning op de kabel???

Alvast bedankt voor het meedenken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de stelschroef uitdraaien geeft een strakkere kabel (in feite maak je de buitenkabel dan iets langer zeg maar).

Loopt de ketting aan als hij voor op het kleine blad ligt? Want eigenlijk moet je dat niet combineren met de twee kleinste kransjes achter, omdat de ketting dan erg schuin loopt. Net als dat je het grote blad voor niet combineert met de grootste kransen op de cassette.

Heb je al wat geprobeerd met de begrenzings-schroef op de voorderailleur? Als je die ietsje ruimte geeft kan het aanlopen verbeteren. Uiteraard moet de ketting niet van het blad af kunnen lopen, dan staat hij te ver uitgedraaid.

Just checking: de kabel loopt goed in de klemming van de derailleur? Niet aan de verkeerde kant van het schroefje?
Als je daar niet zeker van bent even de manual van jouw type derailleur erbij pakken.

Oja, en welkom trouwens! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt 2x11, maar is je shifter een 3x (2 klikjes is 3 standen)?
Dan de andere 2 standen vd shifter eens proberen..
Bij een 3x shifter is er verschil tussen het 1 en laatste klikje.

Verder is er natuurlijk een reden waarom 1x setups zo populair zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

kermit schreef: di 7 december 2021, 17:50 Ja, de stelschroef uitdraaien geeft een strakkere kabel (in feite maak je de buitenkabel dan iets langer zeg maar).

Loopt de ketting aan als hij voor op het kleine blad ligt? Want eigenlijk moet je dat niet combineren met de twee kleinste kransjes achter, omdat de ketting dan erg schuin loopt. Net als dat je het grote blad voor niet combineert met de grootste kransen op de cassette.

Heb je al wat geprobeerd met de begrenzings-schroef op de voorderailleur? Als je die ietsje ruimte geeft kan het aanlopen verbeteren. Uiteraard moet de ketting niet van het blad af kunnen lopen, dan staat hij te ver uitgedraaid.

Just checking: de kabel loopt goed in de klemming van de derailleur? Niet aan de verkeerde kant van het schroefje?
Als je daar niet zeker van bent even de manual van jouw type derailleur erbij pakken.

Oja, en welkom trouwens! ;-)
Bedankt voor uw snelle reactie, ketting loopt aan op het grote blad voor in combinatie met de twee kleine kransjes achter.
Ik heb inderdaad de binnenkabel volgens beschrijving gemonteerd....(altijd goed dat je het aangeeft, ik vermoed ook dat ik iets simpels niet goed doe)
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 december 2021, 20:27 Je hebt 2x11, maar is je shifter een 3x (2 klikjes is 3 standen)?
Dan de andere 2 standen vd shifter eens proberen..
Bij een 3x shifter is er verschil tussen het 1 en laatste klikje.

Verder is er natuurlijk een reden waarom 1x setups zo populair zijn ;)
Bedankt voor je reactie, mijn derailleur was eerst ook "3 tikjes" maar nadat ik de afstelling zoals ik die in mijn eerste bericht gedaan had was het nog twee tikjes.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan heb je de stelschroefjes te strak afgesteld waardoor de trim functie van de 3e klik niet meer goed werkt. Die werkt zowel bij klein voor (extra klik terug) zodat je met klein voor en groot achter geen aanlopende ketting hebt als groot voor en klein achter.

Dus even de kabel lossen iets meer speling geven met de stelschroef en niet te strak zetten die kabel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor je reactie, mijn derailleur was eerst ook "3 tikjes" maar nadat ik de afstelling zoals ik die in mijn eerste bericht gedaan had was het nog twee tikjes.
Er is een klein verschil in cable-pull tussen klikje 1-2 en klikje 2-3
Door de boel zo af te stellen dat je de andere 2 klikjes gebruikt verplaats je waarschijnlijk meer kabel en gaat je voorderailleur dus iets verder heen en weer.

Wat ook nog kan spelen is dat XT en XTR voorderailleurs altijd iets smaller zijn om de ketting nauwkeuriger te geleiden.
En dus kritischer met afstellen.
SLX, Deore enz zijn ruimer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heb je inmiddels geen axiale speling op je crank...zodat je op één van de kleinste tandwielen, de crank naar buiten/rechts wordt getrokken.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En ook nog niet geheel onbelangrijk: veranderd er iets aan functioneren van je bike Niet Gelijk Gaan Afstellen....alle punten die op noemt zie ik niet staan of alles wel goed schoon is...om gebreken goed te kunnen diagnosticeren is dat *1
*2 zit alles goed vast (bv door duwen of te trekken, zoals bij je crank bv)
*3 nooit zomaar Gelijk boutjes en moertjes aantrekken als deze iets los zitten....omdat onderdelen mss verschoven of niet goed op de juiste plek kunnen zitten en daardoor je eerder fout, dan goed aan het doen bent :-{
En dan kun je met de door jou genoemde * 1 (wat eigenlijk *4 is) verder... omdat onderdelen speling kunnen krijgen dmv slijtage en je deze spellingen idd moet weg stellen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

hanjovdberg schreef: di 7 december 2021, 22:52 Dan heb je de stelschroefjes te strak afgesteld waardoor de trim functie van de 3e klik niet meer goed werkt. Die werkt zowel bij klein voor (extra klik terug) zodat je met klein voor en groot achter geen aanlopende ketting hebt als groot voor en klein achter.

Dus even de kabel lossen iets meer speling geven met de stelschroef en niet te strak zetten die kabel.
Goede tip ik ga hier mee aan de slag.
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Mario070 schreef: wo 8 december 2021, 01:37 Heb je inmiddels geen axiale speling op je crank...zodat je op één van de kleinste tandwielen, de crank naar buiten/rechts wordt getrokken.
Bedankt voor uw reactie, hier ben ik even overvraagd. Volgens mij heb ik nergens speling op zitten maar ook dit ga ik checken.
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Mario070 schreef: wo 8 december 2021, 02:00 En ook nog niet geheel onbelangrijk: veranderd er iets aan functioneren van je bike Niet Gelijk Gaan Afstellen....alle punten die op noemt zie ik niet staan of alles wel goed schoon is...om gebreken goed te kunnen diagnosticeren is dat *1
*2 zit alles goed vast (bv door duwen of te trekken, zoals bij je crank bv)
*3 nooit zomaar Gelijk boutjes en moertjes aantrekken als deze iets los zitten....omdat onderdelen mss verschoven of niet goed op de juiste plek kunnen zitten en daardoor je eerder fout, dan goed aan het doen bent :-{
En dan kun je met de door jou genoemde * 1 (wat eigenlijk *4 is) verder... omdat onderdelen speling kunnen krijgen dmv slijtage en je deze spellingen idd moet weg stellen :wink:
U heeft gelijk,

1* alles is schoon
2* Ga alles nog een keer nalopen (misschien iets over het hoofd gezien
3* Heeft u een punt, waarschijnlijk was ben ik iets te enthousiast. ik was er flauw van het minieme aanlopen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Veenrot schreef: di 7 december 2021, 17:39
Als ik de stelschroef op de shifter uitdraai, genereer ik dan juist meer spanning op de kabel???
Even voor de zekerheid, je hebt er wel voor gezorgd dat de derailleur ook echt verder naar buiten kan? Meestal zet ik de stelschroef voor de buitenste positie zo dat de derailleur net iets verder naar buiten kan bewegen bij een schakelactie en bij het loslaten van de versteller net iets terug kan vallen. Schakelen gaat mijn inziens net wat beter.


Ik zie in je stappenplan niet dat je met de verstelling van die schroef bezig bent geweest (of ik heb een blackout natuurlijk)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Marke schreef: wo 8 december 2021, 11:12
Veenrot schreef: di 7 december 2021, 17:39
Als ik de stelschroef op de shifter uitdraai, genereer ik dan juist meer spanning op de kabel???
Even voor de zekerheid, je hebt er wel voor gezorgd dat de derailleur ook echt verder naar buiten kan? Meestal zet ik de stelschroef voor de buitenste positie zo dat de derailleur net iets verder naar buiten kan bewegen bij een schakelactie en bij het loslaten van de versteller net iets terug kan vallen. Schakelen gaat mijn inziens net wat beter.


Ik zie in je stappenplan niet dat je met de verstelling van die schroef bezig bent geweest (of ik heb een blackout natuurlijk)
Precies....en als er tussen deze stelschroef en de aanslag bv zand zou zitten, ga je al nat :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met het afspuiten van je bike... zou ik de voor derailleur ook op z'n minst één keer verstellen :-q juist om er voor te zorgen dat je de beide aanslagen schoon gespoeld krijgt :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie