Ketting loopt tegen voorderraileur aan.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Marke schreef: wo 8 december 2021, 11:12
Veenrot schreef: di 7 december 2021, 17:39
Als ik de stelschroef op de shifter uitdraai, genereer ik dan juist meer spanning op de kabel???
Even voor de zekerheid, je hebt er wel voor gezorgd dat de derailleur ook echt verder naar buiten kan? Meestal zet ik de stelschroef voor de buitenste positie zo dat de derailleur net iets verder naar buiten kan bewegen bij een schakelactie en bij het loslaten van de versteller net iets terug kan vallen. Schakelen gaat mijn inziens net wat beter.


Ik zie in je stappenplan niet dat je met de verstelling van die schroef bezig bent geweest (of ik heb een blackout natuurlijk)
Bedankt voor uw reactie, had dit niet vermeld maar heb dit wel gedaan maar heb het gevoel dat de derailleur niet verder komt, maar komt ook niet tegen de buitenste stelschroef aan. Ik ga alles morgenavond aanpakken en checken want ik ben uiteraard reuze nieuwsgierig, moet zeggen dat alle hulp/tips van een ieder erg gewaardeerd wordt :-q
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Mario070 schreef: wo 8 december 2021, 12:18 Met het afspuiten van je bike... zou ik de voor derailleur ook op z'n minst één keer verstellen :-q juist om er voor te zorgen dat je de beide aanslagen schoon gespoeld krijgt :-q
Bedankt voor uw reactie ik ga dit meenemen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Het begint nu wel heel vervelend te worden, alle tips en trucs uitgevoerd maar dit heeft echter niet geholpen.
De ketting blijft op groot voor en achter kleinste blad miniem aanlopen......is het een ramp? nee dat niet maar ik ben te eigenwijs om het op te geven : :evil: de voorderailleur is met een vaste laspunt hier kan ik toch alleen de hoogte mee verstellen?

Ik ben eigenlijk een beetje los, desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:~ Waarom wil je je ketting stuk trappen met zo’n schuine lijn?
Met alle tips die gegeven zijn zou je op grootste cassette + kleine voorblad en kleinste cassette + grote voorblad de ketting vrij moeten kunnen laten lopen. Mits je de goeie schakelhendel hebt en de kabel goed loopt.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:~ Waarom wil je je ketting stuk trappen met zo’n schuine lijn?
Met alle tips die gegeven zijn zou je op grootste cassette + kleine voorblad en kleinste cassette + grote voorblad de ketting vrij moeten kunnen laten lopen. Mits je de goeie schakelhendel hebt en de kabel goed loopt.
Lekker fietsen!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ook Peter schreef: di 14 december 2021, 00:00 :~ Waarom wil je je ketting stuk trappen met zo’n schuine lijn?
Met alle tips die gegeven zijn zou je op grootste cassette + kleine voorblad en kleinste cassette + grote voorblad de ketting vrij moeten kunnen laten lopen. Mits je de goeie schakelhendel hebt en de kabel goed loopt.
Groot voor/klein achter geeft toch een vrij normale kettinglijn ??
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook Peter schreef: di 14 december 2021, 00:00 :~ Waarom wil je je ketting stuk trappen met zo’n schuine lijn?
Met alle tips die gegeven zijn zou je op grootste cassette + kleine voorblad en kleinste cassette + grote voorblad de ketting vrij moeten kunnen laten lopen. Mits je de goeie schakelhendel hebt en de kabel goed loopt.
Ook Peter.....TS formuleert het verkeerd :D je moet zelf ff de goede benamingen op de juiste plek zetten :roll: ....en dan komt alles goed :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Veenrot schreef: ma 13 december 2021, 22:01 Het begint nu wel heel vervelend te worden, alle tips en trucs uitgevoerd maar dit heeft echter niet geholpen.
De ketting blijft op groot voor en achter kleinste blad miniem aanlopen......is het een ramp? nee dat niet maar ik ben te eigenwijs om het op te geven : :evil: de voorderailleur is met een vaste laspunt hier kan ik toch alleen de hoogte mee verstellen?

Ik ben eigenlijk een beetje los, desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Als je een direct mount voor derailleur hebt, doe je tussen de derailleur en het frame twee shim ringetjes en klaar is klara :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Aha, of shims of de stelschroefjes en kabel goed zetten toch?
Lekker fietsen!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Veenrot schreef: ma 13 december 2021, 22:01 Het begint nu wel heel vervelend te worden, alle tips en trucs uitgevoerd maar dit heeft echter niet geholpen.
De ketting blijft op groot voor en achter kleinste blad miniem aanlopen......is het een ramp? nee dat niet maar ik ben te eigenwijs om het op te geven : :evil: de voorderailleur is met een vaste laspunt hier kan ik toch alleen de hoogte mee verstellen?

Ik ben eigenlijk een beetje los, desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Als je een ouderwetse racefiets aansoldeer nok bedoelt: dan kun je nog steeds de hoek istellen. Boutje los, en iets verdraaien. En af en toe kan op het oog iets schuin, in de werkelijkheid gewoon goed werken.

Zie stap 3 voorderailleur op: https://www.12gobiking.nl/blog/technisc ... derailleur
Daar staat plaatje van wat ik bedoel.

Wel oppassen: eerst spanning van de kabel af halen door te schakelen, anders stort de derailleur direct naar beneden.
Maar worden op mtb iets minder vaak gebruikt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die wordt op de MTB nooit toegepast.

Op de MTB zit een brede vlakke rechthoek aan de zijkant vd zitbuis.
Je kan de derailleur iets kantelen door een strookje te knippen uit een oude binnenband en dat er aan 1 kant tussen te leggen.
Beetje behelpen....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik buig ook de kooi van een zich hardnekkig verzettende voorderailleur wel eens een beetje bij.
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Mario070 schreef: di 14 december 2021, 00:09
Veenrot schreef: ma 13 december 2021, 22:01 Het begint nu wel heel vervelend te worden, alle tips en trucs uitgevoerd maar dit heeft echter niet geholpen.
De ketting blijft op groot voor en achter kleinste blad miniem aanlopen......is het een ramp? nee dat niet maar ik ben te eigenwijs om het op te geven : :evil: de voorderailleur is met een vaste laspunt hier kan ik toch alleen de hoogte mee verstellen?

Ik ben eigenlijk een beetje los, desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Als je een direct mount voor derailleur hebt, doe je tussen de derailleur en het frame twee shim ringetjes en klaar is klara :D :wink:
Ik ga dit proberen (dit lijkt mij de oplossing)
Veenrot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 december 2021, 09:20

Marke schreef: di 14 december 2021, 09:38
Veenrot schreef: ma 13 december 2021, 22:01 Het begint nu wel heel vervelend te worden, alle tips en trucs uitgevoerd maar dit heeft echter niet geholpen.
De ketting blijft op groot voor en achter kleinste blad miniem aanlopen......is het een ramp? nee dat niet maar ik ben te eigenwijs om het op te geven : :evil: de voorderailleur is met een vaste laspunt hier kan ik toch alleen de hoogte mee verstellen?

Ik ben eigenlijk een beetje los, desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Als je een ouderwetse racefiets aansoldeer nok bedoelt: dan kun je nog steeds de hoek istellen. Boutje los, en iets verdraaien. En af en toe kan op het oog iets schuin, in de werkelijkheid gewoon goed werken.

Zie stap 3 voorderailleur op: https://www.12gobiking.nl/blog/technisc ... derailleur
Daar staat plaatje van wat ik bedoel.

Wel oppassen: eerst spanning van de kabel af halen door te schakelen, anders stort de derailleur direct naar beneden.
Maar worden op mtb iets minder vaak gebruikt
Het is een cube ltd uit 2019 dus vrij recente aansluiting.
Plaats reactie