Balhoofdconus

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

Beste,

Vanochtend heb ik mijn nieuwe voorvork ontvangen: Manitou Markhor. In de zomer heb ik mijn oude voorvork een keer gedemonteerd etc. Dat ik prima ondanks dat ik weinig technische kennis heb over fietsen. Nu kwam ik er net dus achter dat er geen onderste balhoofdconus bij de nieuwe vork zit. Er zit er wel een op de oude vork die dezelfde diameter heeft 1 1/8” (sr suntour xcm)
Weet iemand of het mogelijk is om de onderste balhoofdconus van de sr suntour te plaatsen op de Markhor? (Deze zit wel muurvast en weet niet of ik deze eraf ga krijgen)
Gr
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Die kun je proberen er heel voorzichtig af te tikken met een schroevendraaier. Kans is echter groot dat die krom slaat. Beter om een nieuwe te regelen die bij je balhoofd hoort. Kosten doorgaans niet veel.
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

mfacey schreef: zo 5 december 2021, 12:45 Die kun je proberen er heel voorzichtig af te tikken met een schroevendraaier. Kans is echter groot dat die krom slaat. Beter om een nieuwe te regelen die bij je balhoofd hoort. Kosten doorgaans niet veel.
Dan nog een vraag. De sr suntour heeft een breder oppervlak waar de onderste balhoofdconus op rust dan de Markhor. Maakt dat nog uit?
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

hoe bedoel je? Kun je een foto delen?
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

Ik kan hier geen foto inzetten of hoe moet dat?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

mfacey schreef: zo 5 december 2021, 12:45 Die kun je proberen er heel voorzichtig af te tikken met een schroevendraaier. Kans is echter groot dat die krom slaat. Beter om een nieuwe te regelen die bij je balhoofd hoort. Kosten doorgaans niet veel.
Dat krom slaan valt wel mee hoor. Ik wissel vorkconussen al jaren probleemloos tussen vorken. Normaal gesproken zit er een kleine inkeping (meestal aan de achterkant van de vork) waar je een schroevendraaier tussen kan zetten. En dan langzaam rondom los wrikken.
Bij een nieuwe conus moet je eerst uitzoeken welke je nodig hebt. Vele merken hebben per type weer een andere.
Martijn23 schreef: zo 5 december 2021, 12:49 Dan nog een vraag. De sr suntour heeft een breder oppervlak waar de onderste balhoofdconus op rust dan de Markhor. Maakt dat nog uit?
Bedoel je dat de buis van de Suntour breed begint (bij de kroon) en taps toe loopt? Indien ja: dan heb je een tapered stuurbuis, en lijkt je Makhor een rechte stuurbuis te hebben. Als dat zo is zou het op te lossen zijn met een andere conus met "reducer". Maar een foto doet wonderen om je te helpen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Martijn23 schreef: zo 5 december 2021, 13:30 Ik kan hier geen foto inzetten of hoe moet dat?
viewtopic.php?f=37&t=53630
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Afbeelding
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

Ja hier zie je dus dat de markhor smaller is aan de onderkant waar echt de vork begint (zwart) dan de sr suntour. Het zilveren balhoofdconus zal dan een paar m’n uitsteken aan de zijkanten van de markhor. Maakt dit uit?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nee maakt niet uit
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

mtfuji schreef: zo 5 december 2021, 14:32 Nee maakt niet uit
Het is dus niet dat die dan te zwaar wordt belast aan de zijkant omdat er zeg maar geen ‘steun’ onder zit?
Martijn23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 december 2021, 12:19

Beste,

Ik ben momenteel opzoek naar een specifieke onderste conus. Ik weet niet welke conus ik moet hebben en heb geen artikelnummer of iets. Ik heb de conus nodig die momenteel op een Sr suntour xcm vork zit met 1 1/8” diameter.
Onderstaande link kunnen een paar foto’s worden gedownload waarop te zien is welke ik nodig heb. Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.
zip
Gr Martijn
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Martijn,

3 topics over je crownrace is wel een beetje veel, dus ik heb er 1 weggemikt en 2 samengevoegd.

Verder zijn we niet dol op Tiny URLs, omdat je nooit weet wat er achter zit (malware), dus die heb ik ook verwijderd.
Pas je posts even aan met een echte link naar de de foto of de site :-q

Mijn advies voor je balhoofd zou zijn om een heel nieuw balhoofd te monteren, of op zn minst de onderkant.
Het oude zal niet veel bijzonders zijn.
Kies er 1 die in je frame en op je vork past.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SensaBike schreef: zo 5 december 2021, 13:58 Afbeelding
Ik zie niks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie