Balhoofdconus

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Als je dit soort vragen stelt en de antwoorden niet snapt is het tijd voor een ritje naar de Lbs :-q
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja die foto doet het.
Je kan die crownrace er af tikken.
Evt een oud mes tussen de crownrace en de vorkkroon. Beetje rondgaan en telkens een tikje. Dan overstappen op eennplatte schroevendraaier.
Maar beter is denk ik een ander balhoofd. Mooi afgedicht met ind lagers en een crownrace met een gleufje, kan je met de hand monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Eens met TSTM. Kans is groot dat de onderste lager toch aan vervanging toe is. Elke lokale fietsenmaker zou je hier aan moeten kunnen helpen. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt maar voor een paar tientjes zou je een prima oplossing moeten hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Was al duidelijk dat de crown race (vorkconus) bij het balhoofdlager hoort, en niet bij de voorvork? ;-)

Dus die wordt nooit met een vork meegeleverd, maar wel altijd met een balhoofdlager. En als je van vork veranderd haal de je conus van de vork en zet hem op je nieuwe vork. Vanwege verschillende soorten lagers past een vorkconus lang niet altijd op een ander type balhoofdstel en hoort dus bij een specifiek lager. Zelfs binnen een merk kunnen verschillen zijn.

Hope heeft conussen die doorgezaagd zijn, waardoor ze heel makkelijk ge(de)monteerd kunnen worden, echt ideaal. Bij de meeste merken is dat niet het geval en dan kan zo'n ding behoorlijk vast zitten of er lastig op gaan. Vanwege kleine toleranties in de maatvoering kan dat per vork iets verschillen.

Bij het eraf halen beschadig je de (lak van de) vork makkelijk, dus met beleid werken. Tips zijn al gegeven (mes ertussen tikken, verder werken met een brede schroevedraaier etc.)
Om hem op een vork te tikken bestaan speciale tools, in principe niks anders dan een zwaar uitgevoerde metalen buis. Het kan ook met een PVC buis van de juiste diameter. Wel een passende dop erbij kopen en monteren, of een plankje tussen hamer en buis houden anders sla je het PVC kapot. Vet tussen vorkconus en vork doen en zorgen dat de conus recht blijft, zodra hij schuin kantelt kom je niet meer verder (maar met een passende buis gebeurd dat niet makkelijk).
De conus moet echt helemaal aanliggen op de vork, anders gaat hij tijdens het rijden alsnog verder op de vork schuiven en is je balhoofdafstelling naar z'n grootje ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie