Tandwielen voor vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Ik heb net een nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes gemonteerd op mijn Bulls Copperhead 29+ uit 2015.
Voor mij nog steeds een prima fiets met volledige XT afmontage.

Ik onderhoud hem goed en dat loont zover. Nu vroeg ik mij af: moet je de voorste 3 (ja ik heb er nog 3 :-D ) tandwielen ook af en toe vervangen of zijn die niet zo aan slijtage onderhevig?

Zal vast een ontzettende newbie vraag zijn maar ik kom er eigenlijk nooit iets over tegen. Tot nu toe heb ik de cassette en ketting 2x sinds 2015 vervangen en nu dan net weer een nieuw setje.....maar voordat ik nu gewoon ga fietsen wil ik meer over de voorste tandwielen weten want ik wil niet dat die voor extra snelle slijtage van mijn nieuwe ketting en cassette zorgen.

Thanks!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteraard slijten die ook, maar meestal niet alledrie even snel ;-)

Als je nu voor de derde keer de rest vervangt zou ik wel even goed kijken naar de voorbladen. Vooral degene die je het vaakst gebruikt zal bijna zeker ook aan vervanging toe zijn.

Als je te ver versleten bladen laat zitten loop je de kans dat de ketting over gaat slaan als je kracht zet, en sowieso zal de ketting sneller slijten omdat hij niet goed meer past in de uitgesleten tandjes van het kettingblad. En doordat de ketting snel slijt zal die de cassette weer meenemen in het slijtageproces...

Bij twijfel even je bladen een beetje schoonmaken en hier wat duidelijke foto's posten. Maar ik vermoed dat de boel voor ook wel meegenomen moet worden als je het goed wilt doen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Dank voor de snelle reactie, ik heb even foto's gemaakt. Bladen moeten nog schoon gemaakt worden (of niet). Ketting is zoals te zien nog volledig nieuw 0km.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Hoe zou je het zelf beoordelen? Je ziet denk ik wel heel duidelijk verschil tussen het binnenste en het buitenste blad.




Persoonlijk zou ik ze alledrie vervangen. Vooral voor de buitenste 2 is het geen overbodige luxe zeg maar.

En de rest heb je al weer lekker fris, dus als je deze meepakt heb je je fiets weer tip-top qua deze slijtage delen.
Laatst gewijzigd door Sudlon op do 2 december 2021, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tip: het kan zijn dat je voor ongeveer hetzelfde geld als drie losse bladen een soortgelijke complete crank kunt vinden... even zoeken en prijzen vergelijken loont. En een SLX en XT (en zelfs Deore) crank ontlopen elkaar amper wat in kwaliteit, maar wel in prijs.

Daarnaast zijn 9-10-11 speed cranks (kettingbladen) onderling compatible.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

OK dankje Kermit

dus als ik ergens een 9 of 11 speed krank kan vinden dan zou ik de bladen op mijn 10 speed krank kunnen monteren? of past dan dus ook de hele krank?

ik ga even neuzen welk type ik nu precies heb en dan even googelen.....en zo ben ik weer een dag verder met alleen onderhoud....hoop dat ik van het weekend nog kan fietsen ;)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Alleen buitenblad vervangen, en zelfs die kan nog wel even mee. Ja je ketting slijt dan wat meer, maar who cares vaak niet zo duur. Een voorblad trouwens ook niet perse als je goed kiest 20-40 € daar hoef je het niet voor te laten.

Overweeg een ander merk als je ze kan vinden bv Blackspire. Is pas een draadje over geweest.

Andere zijn gewoon nog goed. Middenblad is staal dus slijt bijna niet, bovendien zal je dat in NL weinig gebruiken. Kleine blaadje idem van staal, weinig gebruik.
Laatst gewijzigd door Crapton op do 2 december 2021, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Crapton, dat is nogal een aanname... ik gebruik(te) het grote blad van mijn triples juist zelden en de 32 heel erg veel. Op een gegeven moment heb ik zelfs het grote blad eraf gemikt en een bashring gemonteerd.
Echt nieuw zou ik dit ook niet meer noemen iig.

Bij het kopen van bladen (of overzetten daarvan) moet je goed op de BCD letten, de Bolt Circle Diameter. Het is nogal een wirwar de laatste jaren wat die maten betreft.

Als je vier gaten hebt komt een BCD van 104 voor midden- en groot blad veel voor. Maar Shimano heeft ook cranks gehad met 40/30/22 bladen en die hebben wel vier gaten maar een kleinere BCD. En de nieuwere Shimano cranks hebben de gaten asymmetrisch, dus niet alle vier even ver van elkaar af.

Daar komt nog bij dat sommige kettingbladen meer "vlees" om het gat hebben zitten dan andere. Als je zo'n blad probeert te monteren op een crank die daar niet voor bedoeld is gaat dat niet lukken...
Maar ik zie op de foto dat je een Shimano middenblad hebt met een kunststof/composiet middendeel en een stalen tandring. Die bladen zijn heel dik rond de boutgaten, dus een blad met minder materiaal om het gat zal meestal wel passen.

Wat natuurlijk risicoloos is is om de juiste bladen voor jouw type crank te bestellen, dan weet je iig zeker dat je geen problemen tegenkomt. Misschien is dat wel de beste optie ;-)
Dan even het typenummer aan de achterkant van de crankarm opzoeken.

Wat plaatjes ter illustratie:
Vier gaten symmetrisch, dit is ook een blad met dik kunststof rond de boutgaten (waarschijnlijk min of meer het type dat jij nu hebt):
Afbeelding

Vier gaten asymmetrisch:
Afbeelding

Symetrisch, maar met minder materiaal om de gaten. Als je een blad als foto 1 op een crank voor dit blad probeert te monteren kom je in de knoei, want de "armpjes" van het blad komen tegen de crank voordat het blad goed op de crank aan ligt:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

kermit schreef: do 2 december 2021, 19:25 @Crapton, dat is nogal een aanname... ik gebruik(te) het grote blad van mijn triples juist zelden en de 32 heel erg veel. Op een gegeven moment heb ik zelfs het grote blad eraf gemikt en een bashring gemonteerd.
Echt nieuw zou ik dit ook niet meer noemen iig.
@Kermit daar heb je een punt. Voor mij ziet de slijtage op middenblad er erg matig uit tov slijtage buitenblad. Doordat het staal is gaat het zelfs bij intensief gebruik redelijk lang tot lang mee. Nieuw is het niet meer, zeker, maar er zijn nog veel meer km's mee te maken. Als je er toch nieuw op wil zetten is dat uiteraard ook prima.

Ik herken de setup, ik rij (oldskool) met hetzelfde maar dan SLX ik vermoed 96 mm XT symmetrisch. Op mijn 27.5 zit XT 104 mm symmetrisch. Ik denk aan deze voor deze:
Afbeelding.

96 mm aftermarket 4 blad symmetrisch non-Shimano bladen 40T ben ik nog niet tegengekomen, ik hou me aanbevolen voor suggesties. Op 104 mm is het minder probleem, TA, Black Spire, FSA zou er nog moeten zijn 42T enz.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De grootste twee zijn gaar.
Als je doorfietst gooi je geld over de balk, want door de slechte passing tussen de versleten voorbladen en de nieuwe ketting gaan je nieuwe spullen extra hard slijten.

Het is verstandig om bij een nieuwe cassette en ketting ook je (meestgebruikte) voorblad(en) te vervangen.
Niet pas na 2 of 3x
Dus nu is het hoog tijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Middenblad is 'weg' . Op foto 3 is duidelijk te zien dat de tanden ovaal zijn en 'haaietanden' hebben. Andere 2 kunnen nog mee.Maar of je dat moet doen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

kermit schreef: do 2 december 2021, 19:07 Tip: het kan zijn dat je voor ongeveer hetzelfde geld als drie losse bladen een soortgelijke complete crank kunt vinden... even zoeken en prijzen vergelijken loont. En een SLX en XT (en zelfs Deore) crank ontlopen elkaar amper wat in kwaliteit, maar wel in prijs.

Daarnaast zijn 9-10-11 speed cranks (kettingbladen) onderling compatible.
Zeker een goeie tip Kermit, maar ik zit al minimaal aan €110,- voor een deore crankset.

Ik heb een Shimano Deore XT FC-M782, 40/30/22T - PRESS FIT cranck en voor de 3 originele bladen betaal ik in totaal €71,- dus dan kies ik denk ik toch het best voor vervangen van de bladen en volgens mij moet ik dan weer even vooruit kunnen.
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Crapton schreef: do 2 december 2021, 19:37
kermit schreef: do 2 december 2021, 19:25 @Crapton, dat is nogal een aanname... ik gebruik(te) het grote blad van mijn triples juist zelden en de 32 heel erg veel. Op een gegeven moment heb ik zelfs het grote blad eraf gemikt en een bashring gemonteerd.
Echt nieuw zou ik dit ook niet meer noemen iig.
@Kermit daar heb je een punt. Voor mij ziet de slijtage op middenblad er erg matig uit tov slijtage buitenblad. Doordat het staal is gaat het zelfs bij intensief gebruik redelijk lang tot lang mee. Nieuw is het niet meer, zeker, maar er zijn nog veel meer km's mee te maken. Als je er toch nieuw op wil zetten is dat uiteraard ook prima.

Ik herken de setup, ik rij (oldskool) met hetzelfde maar dan SLX ik vermoed 96 mm XT symmetrisch. Op mijn 27.5 zit XT 104 mm symmetrisch. Ik denk aan deze voor deze:
Afbeelding.

96 mm aftermarket 4 blad symmetrisch non-Shimano bladen 40T ben ik nog niet tegengekomen, ik hou me aanbevolen voor suggesties. Op 104 mm is het minder probleem, TA, Black Spire, FSA zou er nog moeten zijn 42T enz.
Nou, dat is dus precies mijn fiets! Ik heb de 29" Plus uitvoering. De link die jij stuurde is inderdaad van mijn cranck. ik heb de fc-m782. Moet ik daarbinnen dan nog rekening houden met verschillende gat afstanden? of is het altijd goed als ik m782 aanhoud?

Je hebt het over : 96 mm XT symmetrisch. Waar heeft dat mee te maken? afstand van gaten? ik zal eens wat gaan meten.......
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

ok, ben er al achter, dit is wat ik moet hebben:

Buitenblad: 40 tand 96mm
Origineel M782 Y1NV98020

Middenblad: 30 tand 96mm
Origineel XT M782= Y1NV98010
SLX FC-M672 = Y-1NW98010
Compatibility: SLX FC-M672, FC-M7000-10-3 / Deore FC-M612 / FC-M622, FC-M523, also fits FC-M782

Binnenblad: 64mm
Origineel XT M782= Y1NV22000
SLX FC-M672 = Y-1NW22000
Compatibility: SLX FC-M672, FC-M7000-10-3 / Deore FC-M612, FC-M6000-3 / FC-M622, FC-MT500-3, also fits FC-M782

Ben nog niet goedkoper uitgekomen dan €75,- maar denk dat ik dat maar doe want dan is alles weer vers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die 96 is de BCD waar ik het over had. Je hebt inderdaad die 40/30/22 crank en die gebruikt geen 104BCD maar 96.
En dan symmetrisch, dus met de vier gaten gelijk verdeeld over de cirkel.

Het kleine kettingwieltje past niet op zo'n grote cirkel dus daar wordt een kleinere BCD voor gebruikt (64).

Hier een plaatje wat e.e.a. verduidelijkt, Wolftooth is een aftermarket merk van oa kettingbladen:
Afbeelding

Die BCD geeft de diameter van de cirkel aan waarop de boutgaten liggen. Je ziet ook hoeveel varianten er zijn, naar mijn idee echt een gekkenhuis maar de fietsenbranche staat nu eenmaal niet bekend om het hanteren van zo min mogelijk "standaarden" voor bepaalde onderdelen... (verdiep je voor de gein eens in trapassen, balhoofdlagers en steekassen :roll: ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie