Stuur inkorten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Kan ik dit gewoon op deze wijze met een ijzerzaag doen, of moet ik nog ergens rekening mee houden voordat ik begin te zagen in het aluminium ?
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Is mogelijk, maar lastig recht te zagen. Beter is om een pijpensnijder te gebruiken. Kaars recht, geen bramen en spot-on. Te koop bij iedere doe het zelf zaak voor een paar euro. Of als je in de buurt van Ridderkerk woont gratis te leen :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Is je stuurpen niet te lang?
Everybody bought a new bike!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

P@trick schreef: zo 28 november 2021, 14:36 Is mogelijk, maar lastig recht te zagen. Beter is om een pijpensnijder te gebruiken. Kaars recht, geen bramen en spot-on. Te koop bij iedere doe het zelf zaak voor een paar euro. Of als je in de buurt van Ridderkerk woont gratis te leen :-q
Bedankt voor het aanbod :-q ik woon helaas iets noordelijker :wink:

Maar verrek, zo'n pijpensnijder is nog te betalen. Altijd nog goedkoper dan een nieuw stuur.


@asphaltdude:

Interessante gedachte !

Het betreft het stuur van mijn dochters mountainbike. Haar stuur is echt breder dan dat van mij zelfs. Lengte stuurpen is prima als ik haar zo op de fiets zie zitten (17" bij 177cm, kan wel wat lengte in de pen gebruiken, hoewel kort bovenlijf, lange benen).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

P@trick schreef: zo 28 november 2021, 14:36 Is mogelijk, maar lastig recht te zagen. Beter is om een pijpensnijder te gebruiken. Kaars recht, geen bramen en spot-on. Te koop bij iedere doe het zelf zaak voor een paar euro. Of als je in de buurt van Ridderkerk woont gratis te leen :-q
Met ijzerzaag kan best mbv een verstekbak. Daar zit meestal ook een rechte sleuf in om haaks te korten.

Voor ik een pijpensnijder had deed ik het altijd zo, en met handvaten er overheen zie je er toch niets van.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Crapton schreef: zo 28 november 2021, 18:28
P@trick schreef: zo 28 november 2021, 14:36 Is mogelijk, maar lastig recht te zagen. Beter is om een pijpensnijder te gebruiken. Kaars recht, geen bramen en spot-on. Te koop bij iedere doe het zelf zaak voor een paar euro. Of als je in de buurt van Ridderkerk woont gratis te leen :-q
Met ijzerzaag kan best mbv een verstekbak. Daar zit meestal ook een rechte sleuf in om haaks te korten.

Voor ik een pijpensnijder had deed ik het altijd zo, en met handvaten er overheen zie je er toch niets van.
Ik zeg ook niet dat het niet gaat maar dat het veel gemakkelijker en ‘cleaner’ kan. Net zoiets als met of zonder dropper rijden maar die discussie word al in een ander draadje gevoerd :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En anders past een zaaghulp voor een voorvork ook (tenmiste, de mijne...). Kost vast iets meer dan een pijpensnijder, maar werkt ook bij carbon onderdelen (waar je dus GEEN pijpensnijder op moet zetten!).
Ik zaag meestal een beetje ruim af, en vijl dan vervolgens alles keurig recht.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Hey, de verstekbak had ik nog niet aan gedacht.

Die ligt hier kant en klaar te wachten :-D , idd, beetje bijvijlen indien nodig, handvatten er overheen en helemaal klaar :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je geen verstekbak of pijpensnijder hebt dan is het handig als je even een afplaktape om je stuur plakt, netjes recht plakken is veel makkelijker dan recht aftekenen.
Rustig en netjes langs de tape afzagen, je ziet daarbij heel goed wat je doet.
(wel aan de goeie kant van de tape afzagen, je weet maar nooit...)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Oetri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 juni 2021, 10:55
Mijn mountainbike: Scalpel 2

Vorige week bij mijn LBL langs gereden 15 minuten werk.
Werkzaamheden waren Lucht onder de ESI grepen blazen waardoor ze makkelijk en in zijn geheel te verwijderen waren, met pijpensnijder aan beide zijden 1,5 cm eraf, vijl langs de randen en binnenzijde van het stuur. Remgrepen verzet en grepen terug gezet.
Kosten , service . .. Natuurlijk ik kan het ook zelf maar op deze manier blijf ik er ook gewoon voor de rest van mijn aankopen terug komen.
Plaats reactie