Vorkwissel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ik ben van een rock shox sid sl select met 32 mm vorkbenen, naar een Rock shox sid Ultimate gegaan, 35 mm vorkbenen?
De sl select had 100 mm veerweg, de Ultimate 120mm.
Nu krijg ik de remklauw niet goed gemonteerd. Ik merk dat de schijf niet ver genoeg de remklauw ingaat, en de schijf loopt na centreren erg aan.
Zou ik de adapter moeten wisselen?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik denk dat de minimale diameter van de remschijf verschillend is bij de vorken. Bij je oude maat zal die waarschijnlijk een maatje kleiner zijn. Had je bij de oude een adapter er tussen zitten? Misschien is die niet meer nodig en kun je de remklauw direct monteren.

Wel zo handig o dit even te checken. Op Rockshox Trailhead kun je het serienummer van je vorken invoeren en kun je onderaan de speclijst zien wat de minimale maat van de remschijf is. Dat kun je het beste eerst even checken voor beide vorken.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ik had op de Sid Select een adapter zitten inderdaad.
Zou de adapter misschien op de Ultimate niet nodig zijn.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Daar kun je achter komen door het serienummer van de vork op de Rockshox Trailhead in te voeren.

https://trailhead.rockshox.com/en/

Daar dus. Dat serienummer staat op de achterkant van de kroon.

Ik vermoed zo maar eens dat de 120mm vork een minimale schijfmaat van 180mm heeft en je oude vork een minimale maat van 160mm. En dat je een 180mm remschijf hebt. Daardoor ligt de remklauw op je nieuwe vork te ver van de remschijf af. Daardoor gaat je remschijf net niet diep genoeg in de remklauw.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Inderdaad, 120 mm heeft een minimale schijfmaat van 180mm.
De 100 mm heeft een schijfmaat van 160mm minimaal.
Bedankt voor de snelle informatie.
Plaats reactie