Banden voor 35 brede velg (nukeproof scout)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi!

Ik heb ongeveer 1500 km met de nukeproof scout 290 gefietst en de grip met deze banden is ongelooflijk goed. Deze trail fiets geeft zoveel controle op afdalingen, Echt super gaaf.
Vandaag even van fiets geruild met een kennis (Carbon Ghost lector met 2.25 continental banden). Wat een verschil in n grip, een keer gevallen doordat voorwiel uit de bocht gleed.was ook erg modderig. Snelheid op de technische stukken was dus aanpassen en veel .. veel minder leuk.

Wel viel mij op dat de fiets ontzettend makkelijker op de rechte stukken en op de klimmen ging. Voorbeeld , met mijn scout rijd ik op zandwegen 24 kmu, met de Ghost 28.

Het zijn natuurlijk anders georiënteerde fietsen (trail vd xc) en hebben duidelijk hun voor en tegens. Maar heeft iemand ervaring met een vergelijkbare fiets als de scout en dan met lichtere banden met harder en lager profiel? Maakt dit het grootste verschil of is dit toch vooral aan de soort fiets te wijten ( geometrie, zwaardere vork, remmen)?

Als heb de huidige banden niet nodig (slechts 1 keer per jaar buitenland) dus ik zou een andere band kunnen monteren voor Nederland. Aangezien de velgen 35 zijn, breder dan standaard xc, ben ik volgensmij wel gebonden aan banden van minimaal 2.35 breed.

De banden van nu zijn: Front: Maxxis Assegai 29" x 2.5”, Maxx Terra, EXO, TR/ Rear: Maxxis Dissector 29" x 2.4”, Maxx Terra EXO+, TR

Een andere manier optie is dat ik er een xc fiets bij koop . Dan kan ik als ik technisch hard wil fietsen de scout pakken en als ik met andere xc fietsers wil gaan, de fiets pakken.

Hoor graag,, vast dank
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoogtemeters schreef: za 27 november 2021, 20:38 De banden van nu zijn: Front: Maxxis Assegai 29" x 2.5”, Maxx Terra, EXO, TR/ Rear: Maxxis Dissector 29" x 2.4”, Maxx Terra EXO+, TR
Niet dat ik begrijp wat je bedoelt, maar je probleem zit precies in bovenstaande. Logisch dat je grip hebt: je snelheid ligt stukken lager. En het zijn downhill banden. Of juist omdat het downhill banden zijn.

De oplossing is dus gewoon een setje 2.4 xc banden op die 35 mm velgen. Probleem opgelost.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Ja, dat klinkt logisch. Maar ik vroeg mij af of het inderdaad zoveel verschil maakt ( of het dus. Indiende verschil maakt andere banden) of dat het vooral de combinatie is van factoren, dus de kenmerken van type fiets.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het zijn de banden.

Grip kost weerstand en weerstand kost snelheid.
Die Assegai is zo’n beetje de band met de meeste grip.

Geometrie kost geen energie op lange rechte stukken.
En als je op snelheid bent kost gewicht ook geen energie meer.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

:-q Dank.
Dan ga ik kijken of ik een setje nieuwe banden kan bestellen.

Aangezien ik brede velgen heb (35) moet ik volgens mij minimaal 2.35 brede banden hebben. Na wat research lijken de volgende banden mij wel wat:

Achter : Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR 2.35 breed

Voor: Maxxis Ardent Race EXO 3C MaxxSpeed TLR Buitenband. Of kan ik de achterband wel hetzelfde laten?

Als iemand suggesties heeft .. deze ardent race zijn namelijk uitverkocht
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Vittoria Barzo&Mezcal of iets meer grip en weerstand Wolfpack Trail en Race... (ik zou voor de tweede gaan, kun je in NL ongelimiteerd lomp mee rijden)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hoogtemeters schreef: za 27 november 2021, 22:11 :-q Dank.
Dan ga ik kijken of ik een setje nieuwe banden kan bestellen.

Aangezien ik brede velgen heb (35) moet ik volgens mij minimaal 2.35 brede banden hebben. Na wat research lijken de volgende banden mij wel wat:

Achter : Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR 2.35 breed

Voor: Maxxis Ardent Race EXO 3C MaxxSpeed TLR Buitenband. Of kan ik de achterband wel hetzelfde laten?

Als iemand suggesties heeft .. deze ardent race zijn namelijk uitverkocht
Als je voor iets meer grip wil dan een Ardent Race: de Maxxis Forekaster.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Oké, ga ik even naar kijken. Welke breedte ivm deze velgen die breder zijn ?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ja welke breedte, niks is eigenlijk fout maar te dun is niet meer ideaal. Met 35mm zou ik zelf ook niet onder 2.4 als bandenmaat gaan (of een 2.35 die breed valt). Eigenlijk zei je het zelf al en Lars noemde ook al 2.4 als indicatie. Wat is het maximum voor in die Scout met 29" ?
Lekker zo breed mogelijk op je LTHT is misschien niet zo een gek idee. Meer grip, comfort (iets lagere druk mogelijk) en dan toch een redelijk vlotte combi banden kiezen. Zelf heb ik op mijn Bardino de combi Barzo-Mezcal in maat 2.6 en ik hoef voorlopig niets anders. Wolfpack heeft dacht ik 2.4 dus dat kan ook een leuke combi kunnen worden.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Je zou ook kunnen gaan voor een setje:

Voor Maxxis Forekaster 29x2.6
Achter Maxxis Rekon 29x2.4

Voor Pirelli Scorpion 29x2.4 Soft
Achter Pirelli Scorpion 29x2.4 Rear
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Maximaal kan er volgens mij zelfs 2.8 in de scout.
Bedankt hoor, hier heb ik wat aan. Ik ga opzoek naar deze banden.

Korte zoektocht naar bovengenoemde banden in de breedtes 2.4-2.6, maar deze breedtes kan ik niet vinden. Het is 2.25 of 2.35. Behalve de Vittoria Mezcal G+ die vind ik wel in 2.6

De binnenste velgbreedte is trouwens 31 mm en buitenste 35 mm
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hoogtemeters schreef: zo 28 november 2021, 07:45 Maximaal kan er volgens mij zelfs 2.8 in de scout.
Bedankt hoor, hier heb ik wat aan. Ik ga opzoek naar deze banden.

Korte zoektocht naar bovengenoemde banden in de breedtes 2.4-2.6, maar deze breedtes kan ik niet vinden. Het is 2.25 of 2.35. Behalve de Vittoria Mezcal G+ die vind ik wel in 2.6

De binnenste velgbreedte is trouwens 31 mm en buitenste 35 mm
Dat heet gewoon 31mm breed dan :winkie: . Ik vind zelf de combi barzo/mezcal heerlijk, of bij Wolfpack cross/race. Dan heb ik iig in Nederland ook altijd grip zat, dus zou je niet het probleem moeten hebben dat de grip je beperkt. En het rolt wel veel beter.
Ik vond de opmerking van Lars ook wel interessant. Je hebt meer grip, en gaat ook nog eens langzamer.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

I_do schreef: zo 28 november 2021, 09:48
Hoogtemeters schreef: zo 28 november 2021, 07:45 Maximaal kan er volgens mij zelfs 2.8 in de scout.
Bedankt hoor, hier heb ik wat aan. Ik ga opzoek naar deze banden.

Korte zoektocht naar bovengenoemde banden in de breedtes 2.4-2.6, maar deze breedtes kan ik niet vinden. Het is 2.25 of 2.35. Behalve de Vittoria Mezcal G+ die vind ik wel in 2.6

De binnenste velgbreedte is trouwens 31 mm en buitenste 35 mm
Dat heet gewoon 31mm breed dan :winkie: . Ik vind zelf de combi barzo/mezcal heerlijk, of bij Wolfpack cross/race. Dan heb ik iig in Nederland ook altijd grip zat, dus zou je niet het probleem moeten hebben dat de grip je beperkt. En het rolt wel veel beter.
Ik vond de opmerking van Lars ook wel interessant. Je hebt meer grip, en gaat ook nog eens langzamer.

Oke.. kijk zo leer je nog eens wat 👍🏻
Ik kan die banden die jij suggereert niet direct vinden in die breedte. Mocht je een link naar een aanbieder hebben dan houd ik mij aanbevolen 😀
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Barzo/Mezcal in 2.35 is momenteel inderdaad erg slecht leverbaar, vrijwel nergens te krijgen. Levertijden op een aantal sites staan geloof ik op eind januari 2022.
Wolfpack banden zijn via de site van de producent zelf (wolfpack-tires.com) te bestellen vanuit Duitsland.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik heb 2.4 banden op mn 35 velgen.
heb evt nog een gloednieuw setje wolfpack trail/trail te koop voor je.
erg lichte band en toch grip
Plaats reactie