Vandaag een crash gehad en mijn hele remhendel is afgebroken.
Nu heb ik toch wat vraagjes voor de experts hier
Tot nu toe heb ik alles aan mijn mtb zelf herstelt/geïnstalleerd behalve het hele rem gebeuren, daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.
Ik heb magura mt4 remmen 2 piston.
Als ik een nieuwe mt4 remhendel van magura koop en ik deze wil installeren, kan ik de oude remhendel dan gewoon afkoppelen en een nieuwe aansluiten? Of dienen die uiteinde van de remkabel (geen idee hoe dat heet) ook vervangen te worden?
De remschijven zijn beide 180mm.
Voor is die rechtstreeks op de vork geschroefd, achter zit er een qm45 adapter van magura op.
Als ik deze nu ga upgraden 200mm welke adapter heb ik dan nodig?
En zoude jullie dan beide upgraden( ben opzoek naar iets meer remkracht zonder dat het een hele hoop gaat kosten).
Alvast bedankt
Rem probleem
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Als het goed is zit er een nieuw olijfje bij de nieuwe hendel. Aansluiten is niet bijster ingewikkeld, maar daarna moet hij natuurlijk ook weer worden gevuld en ontlucht. Ook niet bijster ingewikkeld, maar toch ook niet makkelijk. Maar als je een ontluchtingskit hebt en de instructies volgt kom je een heel eind.
Ik weet niet of er een verschil is tussen de MT twee zuigerklauw en vierzuiger mbt de rem hendel ( ik heb van MT 5 en MT8 de remklauwen omgewisseld en dat gaat goed) maar mocht iemand anders het kunnen bevestigen, dan heb ik nog een losse hendel liggen. Mag weg voor een zacht prijsje.
Patrick
Patrick
Proberen lukt altijd
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Overgestapt van Shimano naar Magura dus afgelopen tijd het een beetje leren kennen. Zo te zien is de remhendel uitgebroken. Je hoeft alleen het bovenste deel te vervangen. Dat kan ook met een Shimano hendel, passing van beide is gelijk.
Zoals Suravida zei gewoon nieuwe er op en ff ontluchten. Je houdt dan de klembeugel over … eigenlijk alles wat nog wel heel is, alles behalve de behuizing.
Je kan gewoon de leiding omsteken trouwens, met een beetje handigheid en inzicht is het ontluchten heel makkelijk.
Zoals Suravida zei gewoon nieuwe er op en ff ontluchten. Je houdt dan de klembeugel over … eigenlijk alles wat nog wel heel is, alles behalve de behuizing.
Je kan gewoon de leiding omsteken trouwens, met een beetje handigheid en inzicht is het ontluchten heel makkelijk.
Lekker fietsen!
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Grotere remschijf levert direct meer vertraging op, gewoon doen.
Maar onder welke omstandigheden kom je te kort met 18cm? Alleen voor vergroten helpt soms ook dan heb je in jouw geval 2cm extra nodig.
Maar onder welke omstandigheden kom je te kort met 18cm? Alleen voor vergroten helpt soms ook dan heb je in jouw geval 2cm extra nodig.
Lekker fietsen!
Als ik mijn grenzen af en toe wat meer verleg en toch soms bij hogere snelheden wil ik iets directer remmen.
Maar moet ik dan ze alle 2 naar 203 mm doen, of enkel de voorrem 203mm? En welke adapter heb ik dan nodig? Voorvork is een postnount 180mm direct en Achter zit een qm40 adapter voor 180mm. Kan ik dan de achter adapter naar voren brengen en enkel een nieuwe adapter vanachter? Zoja welke?
Ik heb daar totaal geen verstand van.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Als je veel afdaalt schijnt achter 20cm fijn te zijn maar ik heb dat nog niet zo gemerkt, ook met 18cm achter blokkeert het snel bij mij. Zo niet dan zoek ik het al gauw in schoonmaken en remblokken / remschijf typen combinatie, is veel over te vinden als je zoekt.
Voor zal je moeten zoeken naar een post mount +20 of +23mm adapter.
Voor zal je moeten zoeken naar een post mount +20 of +23mm adapter.
Lekker fietsen!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je kan je oude leiding zo in een nieuwe hendel schroeven.
Je gebt geen nieuwe olijf of insert nodig.
Je moet uiteraard wel ontluchten.
Je gebt geen nieuwe olijf of insert nodig.
Je moet uiteraard wel ontluchten.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor heb je een +20mm adapter nodig als je een 203mm remschijf wilt monteren, van PM naar PM (=PostMount). Je hebt nu een 180mm schijf zonder adapter las ik.sandercl schreef: ↑do 11 november 2021, 21:50Als ik mijn grenzen af en toe wat meer verleg en toch soms bij hogere snelheden wil ik iets directer remmen.
Maar moet ik dan ze alle 2 naar 203 mm doen, of enkel de voorrem 203mm? En welke adapter heb ik dan nodig? Voorvork is een postnount 180mm direct en Achter zit een qm40 adapter voor 180mm. Kan ik dan de achter adapter naar voren brengen en enkel een nieuwe adapter vanachter? Zoja welke?
Ik heb daar totaal geen verstand van.
Van Magura de QM44:
https://r2-bike.com/MAGURA-Adapter-QM44 ... 3-mm-FW-RW
Achter heb je de QM45 nodig, die gaat 40(43)mm omhoog in diameter en je bevestiging zal voor een 160mm schijf zijn (als je nu de QM40 hebt, die gaat 20mm omhoog).
https://r2-bike.com/MAGURA-Adapter-QM45 ... 0-mm-FW-RW
Het gekke is dat Magura niet aangeeft van 160 naar 203 te kunnen, maar wel van 140->180 en van 180->220. Misschien zit 'm dat in die 3mm? Dat zou op te vangen zijn met een ringetje van +/-1mm tussen adapter en remklauw. Als de blokjes netjes op het remvlak van de schijf aangrijpen is het goed.
Check ook of je frame 203mm aan kan en mag, soms wordt maximaal 180mm vrijgegeven door de fabrikant.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je nu achter 180mm hebt kan je kijken of er nog ruimte is voor 203mm. Je hebt dan ruim 1cm extra nodig bij je achterbrug.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Denk dat het van achter al niet mogelijk is om 203 te zetten. Dan heb ik maar een paar mm tussen de schijf en het frame.
Ik heb nog een set gevonden van Magura mdr-c 180 mm met magura 7.s pad. Beide ebike optimized
Nu heb ik magura hc schijven met 7.p
Zou ik meer rempower hebben met deze combo en als ik van semi-metal naar organische rempads ga?
Ik heb nog een set gevonden van Magura mdr-c 180 mm met magura 7.s pad. Beide ebike optimized
Nu heb ik magura hc schijven met 7.p
Zou ik meer rempower hebben met deze combo en als ik van semi-metal naar organische rempads ga?
Laatst gewijzigd door sandercl op wo 17 november 2021, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.