speling voorvork Marzocchi bomber Z2

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mrfrank schreef: ma 10 januari 2022, 22:17 Mijn vork is ook terug inclusief een extra sticker van Fox en een kaartje eraan dat hij nagekeken is. Volgens het technische rapport dat erbij zat is er geen bushing speling of probleem met de onderste vorkpoten maar was het probleem dat er te weinig olie in de vork zat.
Vraag ik me toch nog iets af. Hebben ze alleen de olie bijgevuld dan? Had jij ook alleen speling op je rechter stanchion?
Omdraaien kan altijd nog!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ja volgens het technisch rapport was het enkel een kwestie van olie bijvullen.

Het voelde bij mij vooral aan alsof je balhoofd lagers versleten zijn. Vork nog niet weer gemonteerd omdat ik er andere in heb zitten nu en dat eerst wil testen…
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mrfrank schreef: za 15 januari 2022, 20:41 Ja volgens het technisch rapport was het enkel een kwestie van olie bijvullen.

Het voelde bij mij vooral aan alsof je balhoofd lagers versleten zijn. Vork nog niet weer gemonteerd omdat ik er andere in heb zitten nu en dat eerst wil testen…
Zo voelde het bij mij ook. Ik heb niet heel veel verstand van voorvorken maar ik vind het raar dat olie die speling oplost?

Maar goed, mijn vork presteert weer super. Ik denk nog beter dan de eerste keer dat ik hem had.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fox vorken hadden dat ook.
De oliefilm tussen de bushings heft de speling op en zorgt voor smering.
Uiteraard is de samenstelling vd olie heel erg belangrijk, want die moet onder alle omstandigheden op z'n plek blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Is dit de speling waar jullie het over hebben? De tik is ook voelbaar in de rechter stanchion.

https://www.youtube.com/watch?v=iVNpR-iyZxA

Is een Bomber Z2 uit Mei 2021.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bux schreef: zo 16 januari 2022, 16:42 Is dit de speling waar jullie het over hebben? De tik is ook voelbaar in de rechter stanchion.

https://www.youtube.com/watch?v=iVNpR-iyZxA

Is een Bomber Z2 uit Mei 2021.
Klinkt vergelijkbaar. Als je met je vingers de stanchion vast houd en met je duim tegen je brug drukt dan kun je dat voelen. Dan voel je duidelijk de speling. Doe dit bij allebei de stanchions en vergelijk het.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 januari 2022, 13:36 Fox vorken hadden dat ook.
De oliefilm tussen de bushings heft de speling op en zorgt voor smering.
Uiteraard is de samenstelling vd olie heel erg belangrijk, want die moet onder alle omstandigheden op z'n plek blijven.
Aha, dat had ik niet verwacht. Dus als zich dat herhaald kan ik in plaats van de vork terugsturen naar de fabriek (dus 2 maanden vork kwijt) ook even naar een servicecenter sturen?

Zou het ook iets te maken kunnen hebben dat ze af-fabriek geen wiper seals hebben? Deze worden overigens wel geadviseerd om te plaatsen bij het eerste onderhoud.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wiper seals (dust wipers) zijn toch gewoon de rubber ringen die je aan de buitenkant ziet zitten?
Als ze die weggelaten hadden snap ik dat je problemen krijgt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 17 januari 2022, 12:56 Wiper seals (dust wipers) zijn toch gewoon de rubber ringen die je aan de buitenkant ziet zitten?
Als ze die weggelaten hadden snap ik dat je problemen krijgt ;-)
Die zitten er wel, alleen geen foamringen. aldus de fox site. Wel advies om ze te laten plaatsen bij de eerst volgende service beurt. Zie onderstaande link, derde regeltje.

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1048
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's grappig (not), ze leveren een vork zonder foamringen en adviseren om die bij de eerste service alsnog te plaatsen :roll:
Moet daar op bespaard worden...??
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"New Z2 Lower Chassis comes without foam rings under dust wipers. Install new foam rings from kit during dust wiper service."

Mij niet helder of dat geldt voor een nieuwe, geassembleerde vork, of alleen bij nieuwe onderpoten.

In het eerste geval: raaaaaarrrrrr....
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, zou inderdaad ook kunnen gelden voor een losse casting.
Dat is nog te begrijpen, bij een complete vork zou ik het een uiterst aparte keuze vinden om de foamringen weg te laten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb op diverse fora hier naar gezocht en het klopt dat ze niet in zitten.. Een enkeling heeft ze wel er in zitten affabriek, maar de meesten niet. Dus dat is ronduit merkwaardig. Ik weet het nu nog niet, maar zodra hij voor een service gaat dan zal ik daar wel navraag naar doen.

Ik heb overigens alsnog het reparatie rapport opgevraagd en bij mij ging het idd om de bushings. De gehele lower legs zijn vervangen. Ik hoop voor een nieuwer beter type, want er zijn veel klachten over.

Ergens hoop ik dat er geen foamringen in zitten, want dan gaat ie het na een beurt nog beter doen. Ik vind hem nu al voortreffelijk :bier:
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Kapitein Iglo schreef: di 18 januari 2022, 10:35 "New Z2 Lower Chassis comes without foam rings under dust wipers. Install new foam rings from kit during dust wiper service."

Mij niet helder of dat geldt voor een nieuwe, geassembleerde vork, of alleen bij nieuwe onderpoten.

In het eerste geval: raaaaaarrrrrr....
ik denk complete vork, anders zouden ze adviseren om ze te installeren voordat je de vork assembleert, en niet bij de dust wiper service. Denk ik dan..
Omdraaien kan altijd nog!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

JMA1992 schreef: do 20 januari 2022, 13:33
Kapitein Iglo schreef: di 18 januari 2022, 10:35 "New Z2 Lower Chassis comes without foam rings under dust wipers. Install new foam rings from kit during dust wiper service."

Mij niet helder of dat geldt voor een nieuwe, geassembleerde vork, of alleen bij nieuwe onderpoten.

In het eerste geval: raaaaaarrrrrr....
ik denk complete vork, anders zouden ze adviseren om ze te installeren voordat je de vork assembleert, en niet bij de dust wiper service. Denk ik dan..
In jouw geval zou je het nog even na kunnen vragen. Maar zoals jij het interpreteert kan het inderdaad ook. Maar sowieso raaarrrrrrr :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie