probleem met 'losse' fietsschoen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wouter_mtb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 september 2021, 15:30

Sedert enkele weken ben ik vooral aan het fietsen op de smart trainer omdat ik momenteel zonder wielen zit.

Ik merk echter de laatste paar weken dat mijn rechterschoen precies 'los' zit.
Als ik ingeklikt zit en ik hef mijn linker voet op (recht omhoog) dan zit mijn schoen echt vast op de pedaal
Als ik ingeklikt zit en ik hef mijn rechter voet op (recht omhoog) dan komt mijn schoen precies wat los van de pedaal, ondanks dat ik nog vastgeklikt zit.
Tijdens het trappen komen er dan ook rare geluiden vanuit de schoen. Ik kan het het beste omschrijven als het geluid dat je hoort als je nieuwe schoenen gekocht hebt. Een zompig/zuigend geluid.

Heb geprobeerd de pedalen straffer te zetten maar hoewel ik merk dat ik dan moeilijker kan uitklikken heeft dit geen effect gehad op het probleem.
Heb ook de plaatjes op zich bekeken en daar een hamer beweging in te krijgen maar deze lijken ook gewoon vast te zitten.

Iemand nog een idee? Alvast bedankt


schoenen: Shimano XC300
pedalen: Shimano Deore XT PD-M8120
plaatjes: Shimano SM-SH56 SPD Cleats
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Denk dat je schoenplaatje versleten is. Wat je zou kunnen proberen is om je schoenplaatjes te ruilen van links naar rechts en dan kijken of het probleem zich aan de andere kant voordoet. Dan weet je het zeker.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
wouter_mtb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 september 2021, 15:30

Azurri schreef: wo 27 oktober 2021, 09:17 Denk dat je schoenplaatje versleten is. Wat je zou kunnen proberen is om je schoenplaatjes te ruilen van links naar rechts en dan kijken of het probleem zich aan de andere kant voordoet. Dan weet je het zeker.
Het lijkt inderdaad dat te zijn. Bedankt voor de tip!
Heb de originele schoenplaatjes erop gezet en eerste testen lijken hierop te wijzen.

Heel vreemd aangezien ik de schoenplaatjes pas van mei dit jaar heb. Toch snel versleten dan.
Plaats reactie