Wielbouwer omg Bergen op Zoom

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Momenteel is Wielenstudio in BoZ, mijn vaste adres, helaas uit de running ivm ziekte.

Ik zoek iemand met ervaring en spaakgereedschap die kan helpen met afwerking van een wiel. Ik heb een carbon rim met DT 350 straightpull, en daar moet een DT 240S BOOST straightpull in. Ik heb op Youtube gezien hoe je de spaken er in kan vlechten, dat kan maar op 1 manier. Mits ik de juiste spaken heb en nippels (DT Swiss met ringetje of ??) zou dat wel moeten lukken. Ik kan ook de oude spaken en nippels deels kunnen hergebruiken evt, ik dacht DT Swiss 2-1.8-2 met alu zwarte nippels er nu in zitten.

Maar ik heb geen ervaring met spannen en ook de spullen daarvoor niet. Ernie Frieke is in Eindhoven en dat zou misschien kunnen. Heb ook gehoord van Ventoux in Tilburg, en CC1552. Maar weet iemand mogelijkheden beetje dichterbij of in Zeeland of zo?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Van der Eijk in Serooskerke bouwt zeer goede wielen. Ooit 10 jaar geleden een setje laten spaken, toen hij nog mijn lbs was. Daarna verhuist en trouwe klant van Bart geworden, maar die wielsets doen niet voor elkaar onder.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gok dat de 350 en 240 uitwisselbaar zijn kwa spaaklengte(*), de velg blijft gelijk, dus je hebt geen nieuw spul nodig, alleen tijd.
Je hergebruikt alles zoals het nu is gebruikt. Hooguit nieuwe nippels, en dan is voor zelfbouw messing beter, draait makkelijker, draait minder snel door, minder kritisch voor de exacte spaaklengte oxideert minder bij contact met carbon. (En een messing nippel (Sapim Polyax 12x2mm) weegt 0,9 gram, dus reken uit hoe weinig je kunt besparen door alu te gebruiken)

Wielbouwers werken echter liever niet met gebruikte spaken en nippels.
Omdat:
1) 28x (of 32x) "knip" en 28 (of 32) nieuwe spaken niet veel duurder zijn voor de klant dan de oude spaken losdraaien.
2) de wielbouwer dan zeker weet dat de nieuwe spaken een goed wiel opleveren.

Dus als je het zelf doet, of een vriend kennis, dan kan je zo aan de slag.

*) verschil bij de naaf telt maar voor 1/6 door in de spaaklengte.
Uitleg heb ik al een paar keer gegeven in andere topics, dus zelf ff zoeken als je nieuwsgierig bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dank voor de reacties. DT 240s is besteld en onderweg. Spaken zijn meen ik 2.0-1.8-2.0 DT Swiss zwart iets, en nippels weet ik niet zeker zou goed messing (zwart gelakt) kunnen zijn.

Heb nu van Eijk en Ernie Frieke aangeschreven, eens zien wat de reacties zijn. Mits ik idd de spaken kan hergebruiken denk ik dat ik idd het wiel wel zelf kan omzetten, ik bedoel dan spaken op de plaats maar nog los. Moet nog wel een goede nippelsleutel aanschaffen, ter voorkoming schade nippels.

Moet je trouwens vet smeren op die nippels onder de kop? Ik zal het topic wielen spaken ook eens gaan lezen.

Mocht er een ervaren "non-professional" zijn op zg 100 km van BoZ die dit kan en wil tegen redelijke vergoeding dan heb ik wel interesse. Het is straight-pull op carbonnen velg dus schijnt wat moeilijker te zijn om zo'n wiel goed te krijgen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Forumlid Biker_jesse uit Breda zou je wel kunnen helpen volgens mij : memberlist.php?mode=viewprofile&u=7288
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dank voor de reacties. DT 240s is besteld en onderweg. Spaken zijn meen ik 2.0-1.8-2.0 DT Swiss zwart iets, en nippels weet ik niet zeker zou goed messing (zwart gelakt) kunnen zijn.
...
DT heeft inderdaad zwarte messing nippels. Die zijn ook uitgevoerd met Prolock, een soort borgmiddel.
...
Mits ik idd de spaken kan hergebruiken denk ik dat ik idd het wiel wel zelf kan omzetten, ik bedoel dan spaken op de plaats maar nog los. Moet nog wel een goede nippelsleutel aanschaffen, ter voorkoming schade nippels.

Moet je trouwens vet smeren op die nippels onder de kop? Ik zal het topic wielen spaken ook eens gaan lezen.
...
Ik gebruik deze van Parktool.
Afbeelding
Voor 2.0 (veel gebruikt bij mtb) heb je de zwarte nodig. (tenzij ze vreemde nippels hebben gebruikt)
DT spaken kan je gerust hergebruiken. Vroeger toen we nog met velgremmen reden en de velgen sleten, heb ik met dezelfde spaken wel 3 velgen versleten. Enig voorbehoud is dat je geen slag of (of erger) in je wiel hebt gereden.
Spaken losdraaien in kleine stapjes, dus eerst een paar keer rond met 1/2 slag per nippel. Als je voelt dat de spanning afneemt kan je grotere stappen nemen.
Messing nippels kan je ook hergebruiken, mits ze nog goed 4-kant zijn.
Als je nieuwe nippels koopt zou ik messing kiezen, veel minder kans op corrosie bij carbon velgen, en het werkt makkelijker, minder wrijving bij het opspannen. Messing nippels wegen 13g 15g meer per wiel (32) dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ik zou geen vet smeren tussen de nippel en de velg, wel alles goed schoonmaken. Ik doe wel altijd een drupje olie in iedere nippel of op iedere spaak voor ik de nippel op de spaak schroef. Ook bij Prolock.

Ik gebruik tegenwoordig olie voor kettingzagen, gewoon omdat ik veel van heb.
...
Mocht er een ervaren "non-professional" zijn op zg 100 km van BoZ die dit kan en wil tegen redelijke vergoeding dan heb ik wel interesse. Het is straight-pull op carbonnen velg dus schijnt wat moeilijker te zijn om zo'n wiel goed te krijgen.
Misschien heeft Kermit (013) tijd voor jouw wielen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heb reactie van Ernie Frieke, (nog) niet van de andere opties. Ik weet bij Ernie iig 100% zeker dat ik een kwalitatief goed gespaakt wiel ga krijgen, dus dit ga ik maar doen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: do 28 oktober 2021, 10:28 Heb reactie van Ernie Frieke, (nog) niet van de andere opties. Ik weet bij Ernie iig 100% zeker dat ik een kwalitatief goed gespaakt wiel ga krijgen, dus dit ga ik maar doen.
Goede keuze. Heb bij hem 7 jaar geleden een cursus gevolgd, en spaakte daarvoor altijd mijn wielen. Kwaliteit is inderdaad helemaal top (imho). Zelf rijd ik nog op wielen welke hij 13 jaar geleden voor me gebouwd heeft, nog steeds probleemloos.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ooit bij de 26er set die hij gespaakt had m'n Hope naven eruit geknipt omdat die in een 29er wielset moesten komen :oops:
Dat voelde toch even apart, de kniptang in zo'n hoogwaardig wielsetje zetten... :D

TSTM heeft die naven in 2014 in een setje Flow's (voor mijn Cotic) gespaakt en die wielen draaien nu nog bij iemand anders hun rondjes. De Hope Pro2's zijn uit 2007!

@Crapton, als je het materiaal hebt wil ik best helpen.
Maar ik heb uiteraard niet de ervaring van een Ernie...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ervaring en precisie van Ernie kost wel een paar centen extra.
Ik zeg niet dat Ernie te duur is, maar je kunt je afvragen of je die precisie nodig hebt op een MTB.
Maar je bent iig van kwaliteit verzekerd.
(Ben benieuwd wat Ernie met de oude spaken doet, knippen of hergebruiken :-D )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 oktober 2021, 15:03 De ervaring en precisie van Ernie kost wel een paar centen extra.
Ik zeg niet dat Ernie te duur is, maar je kunt je afvragen of je die precisie nodig hebt op een MTB.
Maar je bent iig van kwaliteit verzekerd.
(Ben benieuwd wat Ernie met de oude spaken doet, knippen of hergebruiken :-D )
Ik ken hem niet persoonlijk, maar een perfectionist als hij gaat ze echt niet hergebruiken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de klant betaald is daar ook geen enkele reden toe ;-)
Maar idd, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hij spaken zou hergebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb ik een paar posts geleden ook uitgelegd, vandaar mn smiley.
Hergebruiken kost hem extra tijd en levert hem extra risico op.
Terwijl hij de nieuwe spaken door kan belasten op de klant.
De keuze is dan niet zo moeilijk, zelfs als je geen Pietje Precies bent.

Maar nieuwe naaf, nieuwe spaken en de uren van Ernie, dan is je geupdate achterwiel wel duurder dan nieuw :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 oktober 2021, 15:36 Maar nieuwe naaf, nieuwe spaken en de uren van Ernie, dan is je geupdate achterwiel wel duurder dan nieuw :wink:
Idd het kan zo wel duur worden.

Ik heb nu een 240s straightpull centerlock nieuw maar uitlopend model (non EXP) voor net onder de 200 euro, dat gaat wel. Heb nog 36T ratchets. Ook dit oude model is m.i. zeer bombproof, ik rij al sinds 2013 op een DT 350 of 370 nooit iets mee gehad.

Ik heb ook Kermit via pb vraag gesteld, misschien goed alternatief.

Wat zou een 25 mm of 27 mm asym carbon velg 28 gaats kosten nieuw? Dan moet ik het oude wiel non-boost wel los kunnen verkopen... kan lastig zijn.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: do 28 oktober 2021, 17:52 Ik heb ook Kermit via pb vraag gesteld, misschien goed alternatief.
Kermit, Ernie. Doet me ergens aan denken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie