optimale droogtijd ketting voor opnieuw 'chain luben'?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

sandercl schreef: za 4 december 2021, 11:52
Sinds 2 maand overgestapt op boesshield t9 en wat een verschil bij erg modderige en vuile Ritten.
Gewoon afspoelen doek erover en klaar.
Heb hem nog niet kunnen testen bij mooi weer...
T9 viel mij dan weer tegen bij modderritten.
Prettig spul maar teweinig smering.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

byorka schreef: za 4 december 2021, 23:27
sandercl schreef: za 4 december 2021, 11:52
Sinds 2 maand overgestapt op boesshield t9 en wat een verschil bij erg modderige en vuile Ritten.
Gewoon afspoelen doek erover en klaar.
Heb hem nog niet kunnen testen bij mooi weer...
T9 viel mij dan weer tegen bij modderritten.
Prettig spul maar teweinig smering.
Dat heb ik nog niet zo ondervonden. Gebruik het ook nog niet zo heel lang maar ben er wel al heel content van.

Ik breng wel ruim aan 1 keer boven en 1 keer onder aanbrengen.
Laat nacht drogen en veeg het af de volgende morgen.
Ik heb wanneer ik mijn bike afspoelen met water nog geen roest op de Ketting tegen gekomen. Dat heb ik met andere lube wel voor. Dan is het toch een teken dat er nog iets van t9 op zit
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als ik de weg opga na een rit in het bos. Spoel ik mijn ketting, als die erg modderig is, af met water. Uit de bidon als ik bij een watertappunt of bij een luxe tankstation waar een gieter met water klaarstaat.
Met een beetje mazzel rij ik de ketting droog op de weg naar huis. In ieder geval minder slijtage van de ketting. Als de ketting dan niet droog is. Kan die drogen in de berging. Half uur voor de rit ketting door een doek halen en olie erop . Die kan dan intrekken. Al dan niet de ketting afnemen. Klaar voor vertrek.

Met nat weer zorg ik dat er voldoende olie op zit, Zoveel olie *dat ie voor droge omstandigheden veel te nat van de olie is aan de buitenkant
(* kettingzaag olie die best wel dik is)

Als ik met de super smalle 12 speed ga rijden neem ik als de rit lang en modderig is een 2e gesmeerde ketting mee. Verwisselen is zo gedaan. Die cassete is me de moeite wel waard.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou geen 2e ketting meenemen maar een flesje olie.
Je kan onderweg een vieze ketting heel goed smeren met olie.
De olie werkt door de modder heen. Minder goed, maar een heel stuk beter dan waxen onderweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Een ketting meenemen gaat wel heel ver.

Ik rijdt voornamelijk op 3 tanden. Als je die af en toe vervangt is er niets aan de hand.

Als die krengen iig weer op voorraad zijn.
Ride like a maniac on a manic!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een keer onderweg smeren met olie ga ik proberen. Ik ben benieuwd. gaat tegen mijn gevoel in. Word een zootje dat blijft knarsen. Na spoelen ben nik benieuwd of de olie in de natte ketting trekt tijdens fietsen.

@ GDG Als ik onderdelen te kort komt, Dan slijt ik het onderdeel wat wel te verkrijgen is. Naar mijn weten zijn kettingen nog wel op voorraad.

Ik neem wel meer zaken in mijn rugzak mee die ik niet gebruik :bier: laatst bij een gravel biker- fanatiek poetser bleek- met z'n kapotte body van een jaar oud. Een paar tiewraps om de spaken en cassette. Scheelde voor hem weer een flinke wandeling.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

Zelf ben ik niet zo van het kritische poetsen en luben van mijn ketting maar WD40 ontrekt ook vocht en kan dus ook gebruikt worden na het afspoelen van je ketting. Het is alleen niet zo milieu vriendelijk.

Ikzelf trek mijn ketting vaak schoon met een ouwe doek en gebruik daarna de muc-off bio. Persoonlijk hou ik het aantal km niet bij dat mijn ketting orde blijft maar heb er nog geen klachten over.
Plaats reactie