optimale droogtijd ketting voor opnieuw 'chain luben'?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Het advies is dus om visolie te gebruiken?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 75W90 synth.olie kan ook het hele jaar door. Hoeft niet te drogen en kan onderweg worden opgebracht, mocht het nodig zijn. Zelfs op een modderige ketting.

O ja, die hoekse en kabeljouwse twisten.
Visolie?
Zal lekker ruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

guntherrex schreef: di 2 november 2021, 15:58maar ik moet zeggen dat ik nu na 2 jaar nog steeds een mooie schone ketting heb zonder gekraak.
De levensduur van je ketting wordt niet bepaald door het aantal maanden dat de ketting om je tandwielen ligt, maar door gebruik (kilometers) en intensiteit (droog, nat, modder).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik denk dat wat je ook gebruikt,weinig uitmaakt,zolang het maar voldoende kruipend vermogen heeft om tussen de schalmen te komen en voldoende dik is om niet weggedrukt te worden. Vandaar de versnellingbakolie van TSTM. Het nadeel van oliën, vind ik, dat al veeg je het nog zo goed af, het komt altijd tussen de schalmen uit en zand en vuil blijft eraan hangen, en vormt samen een heerlijke slijppasta.Gaat met zand, vuil,gras ed. tussen je cassette zitten en geeft 1 grote smurrie. Je kent de filmpjes wel op you tube waar ze de pulleywieltjes met een schroevendraaier schoonsteken.Met wax (squirt) heb ik dat niet, altijd een schone, droge ketting,en ik gebruik t zomer en winter op de Mtb, en de racer. Het enige nadeel is dat je het bij nat weer vaker moet aanbrengen. Maar omdat je ketting en tandwielen altijd schoon zijn volstaat 1x met een doek erover (of afspoelen met de tuinslang en drogen laten) en dan aanbrengen,wat ik overigens doe met een injectiespuit op de rollen, ik schakel 1x alle versnellingen en laat t een nachtje drogen. Dat over alle versnellingen schakelen doe ik zodat er ook een laagje wax tussen de tanden zit wat mijn aandrijving stiller maakt. Zou er een olie bestaan die al de bovengenoemde nadelen (voor mjj) niet had,zou die wellicht ook mijn voorkeur hebben.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

bert l. schreef: di 2 november 2021, 19:56
guntherrex schreef: di 2 november 2021, 15:58maar ik moet zeggen dat ik nu na 2 jaar nog steeds een mooie schone ketting heb zonder gekraak.
De levensduur van je ketting wordt niet bepaald door het aantal maanden dat de ketting om je tandwielen ligt, maar door gebruik (kilometers) en intensiteit (droog, nat, modder).
zeker waar, voor de volledigheid ongeveer 1500km per jaar. Vergeleken met toen ik nog met olie smeerde zie ik absoluut een verbetering, hoewel dat waarschijnlijk ook deels te wijten is dat ik ongeveer elke 2x dat ik fiets de ketting even in de squirt zet na er een lapje opverheen te hebben getrokken.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb wel 10/20 verschillende olien gebruikt de laatste 20 jaar. Nooit veel verschil gemerkt in slijtage.
Gewoon de goedkope shimano of morgan blue race olie waren prima.

Het echte verschil heb ik dit jaar bereikt wat (hot)waxen. Ik denk dat mijn tandwielen en kettingen 2x zo lang mee gaan.
Hoef mijn racefiets amper meer schoon te maken en ook mijn MTB hoef ik veel minder en gewoon met een beetje water schoon te maken.

Heerlijk!
Ik doe eens in de twee maanden ongeveer al mijn race en MTB hot waxen.
En dan na een 3 a 4 honderd kilometer ga ik bijsmeren.
Echt stil en geen troep!

Na wat testen blijkt de dymanic wax om bij te waxen het beste.
Squirt laat veel residu achter, maar werkt ook prima, als het maar boven de 15 graden is. anders trekt het gewoon niet goed in.
Nu met een garage geen probleem, maar vroeger in een koude schuur wel.
Na smeren met dymanic staat de ketting echt vast, net als bij hotwaxen.

Ik ga nooit meer iets anders doen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je squirt zuinig aanbrengt laat t niet veel residu achter(alleen op de rollen). In mijn kelder is idd. altijd boven de 15°c, dus dat zou de reden kunnen zijn dat ik met aanbrengen ook in de winter geen problemen heb.
Hot waxen hoe gaat dat?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Cube-Elite schreef: wo 3 november 2021, 11:51 Ik heb wel 10/20 verschillende olien gebruikt de laatste 20 jaar. Nooit veel verschil gemerkt in slijtage.
Gewoon de goedkope shimano of morgan blue race olie waren prima.

Het echte verschil heb ik dit jaar bereikt wat (hot)waxen. Ik denk dat mijn tandwielen en kettingen 2x zo lang mee gaan.
Hoef mijn racefiets amper meer schoon te maken en ook mijn MTB hoef ik veel minder en gewoon met een beetje water schoon te maken.

Heerlijk!
Ik doe eens in de twee maanden ongeveer al mijn race en MTB hot waxen.
En dan na een 3 a 4 honderd kilometer ga ik bijsmeren.
Echt stil en geen troep!

Na wat testen blijkt de dymanic wax om bij te waxen het beste.
Squirt laat veel residu achter, maar werkt ook prima, als het maar boven de 15 graden is. anders trekt het gewoon niet goed in.
Nu met een garage geen probleem, maar vroeger in een koude schuur wel.
Na smeren met dymanic staat de ketting echt vast, net als bij hotwaxen.

Ik ga nooit meer iets anders doen.
Ik gebruik al jaren een middel op basis van was. Kettingen gaan daarmee inderdaad veel langer mee dan met olie--achtige producten en niet omdat was beter smeert, in tegendeel, het smeert slechter, maar wat het voor heeft op olie is dat zand er niet aan blijft plakken. Olie + zand is een slijpmiddel, dus fanatieke oliesmeerders: je slijpt je ketting naar de kettinghemel.
Het product dat ik gebruik bevat naast was nog een paar radditieven waarmee de smerende werking behoorlijk goed is en zelfs bestand tegen hoge wrijvingsdruk. :bier:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Gerard4t schreef: wo 3 november 2021, 13:16
Ik gebruik al jaren een middel op basis van was. Kettingen gaan daarmee inderdaad veel langer mee dan met olie--achtige producten en niet omdat was beter smeert, in tegendeel, het smeert slechter, maar wat het voor heeft op olie is dat zand er niet aan blijft plakken. Olie + zand is een slijpmiddel, dus fanatieke oliesmeerders: je slijpt je ketting naar de kettinghemel.
Het product dat ik gebruik bevat naast was nog een paar radditieven waarmee de smerende werking behoorlijk goed is en zelfs bestand tegen hoge wrijvingsdruk. :bier:
Zeg die radditieven he, zijn die speciaal voor een of ander tandrad (als die al aanwezig is op je fiets want qua term niet echt kloppend, maar goed) en heb je daarmee een nieuwe samenvoeging bedacht of is het toch gewoon een typo ? ;)
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Wiel-Maat schreef: di 2 november 2021, 19:30
ThijsE schreef: do 21 oktober 2021, 13:38
Van gladde kuiten glijdt de modder makkelijker af :wink: :D

Squirt heeft nog wel een variant voor koude temperaturen, ze schrijven daar zelf over:

Chain lubricant designed to maintain optimal lube consistency in temperatures below 32℉ (0 ℃), well suited for fat-bike riding in snow.

Heb zelf ook zo’n flesje staan, maar nog niet in de gelegenheid geweest op bij die lage temperaturen te testen.
Ja ik blijf het zeggen mensen: Holmenkol, Lube extreme. Een product van een merk uit de skiwax hoek dus sowieso ook bij lage temperaturen te gebruiken.

Dus geen geswitch tussen een zomer- en winterproduct, gewoon 1 goed spulletje het jaar rond.

Maar goed, zoals Bert het al omschreef…de hoekse en kabeljauwse twisten zijn er alhier over uitgevochten dus het blijft persoonlijk. Maar ik ben iig al jaren tevreden over het genoemde product. :-q
Maar Lube Extreme (fijn spul idd) is overal waar ik zocht al een hele tijd uitverkocht... Daarvoor toevallig nog een tip?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kjoeb schreef: wo 3 november 2021, 13:48
Wiel-Maat schreef: di 2 november 2021, 19:30

Ja ik blijf het zeggen mensen: Holmenkol, Lube extreme. Een product van een merk uit de skiwax hoek dus sowieso ook bij lage temperaturen te gebruiken.

Dus geen geswitch tussen een zomer- en winterproduct, gewoon 1 goed spulletje het jaar rond.

Maar goed, zoals Bert het al omschreef…de hoekse en kabeljauwse twisten zijn er alhier over uitgevochten dus het blijft persoonlijk. Maar ik ben iig al jaren tevreden over het genoemde product. :-q
Maar Lube Extreme (fijn spul idd) is overal waar ik zocht al een hele tijd uitverkocht... Daarvoor toevallig nog een tip?
Ja dat is een goeie... ik had enige tijd geleden ook al eens gekeken en toen zag ik het geloof ik nog wel op voorraad bij Holmenkol zelf. En verder kocht ik het voor het laatst al een tijdje geleden in de winkel bij Raas Bikes in Leiden, die hadden toen nog wat flesjes staan maar het kan best zijn dat die daar inmiddels al doorheen zijn.

Gezien die slechte verkrijgbaarheid rijst natuurlijk de vraag of dit product er dan wellicht uit gaat...dat zou wel echt zonde zijn want ik was er echt tevrden over (hopelijk is het slechts een leveringsprobleem). En overstappen naar Squirt is voor mij alleen voor de naam van dat product al een drempeltje. :D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Azurri schreef: wo 3 november 2021, 12:31
Hot waxen hoe gaat dat?
https://www.youtube.com/watch?v=fAyjdmbm0CY

Ik doe de zak in een pan met warm/net geen kokend water.
Als het gesmolten is ketting erin en 15min laten staan.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Wiel-Maat schreef: wo 3 november 2021, 13:39
Gerard4t schreef: wo 3 november 2021, 13:16
Ik gebruik al jaren een middel op basis van was. Kettingen gaan daarmee inderdaad veel langer mee dan met olie--achtige producten en niet omdat was beter smeert, in tegendeel, het smeert slechter, maar wat het voor heeft op olie is dat zand er niet aan blijft plakken. Olie + zand is een slijpmiddel, dus fanatieke oliesmeerders: je slijpt je ketting naar de kettinghemel.
Het product dat ik gebruik bevat naast was nog een paar radditieven waarmee de smerende werking behoorlijk goed is en zelfs bestand tegen hoge wrijvingsdruk. :bier:
Zeg die radditieven he, zijn die speciaal voor een of ander tandrad (als die al aanwezig is op je fiets want qua term niet echt kloppend, maar goed) en heb je daarmee een nieuwe samenvoeging bedacht of is het toch gewoon een typo ? ;)
Je weet het wel, je bent me een typje. :bier:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Gerard4t schreef: wo 3 november 2021, 17:57
Wiel-Maat schreef: wo 3 november 2021, 13:39

Zeg die radditieven he, zijn die speciaal voor een of ander tandrad (als die al aanwezig is op je fiets want qua term niet echt kloppend, maar goed) en heb je daarmee een nieuwe samenvoeging bedacht of is het toch gewoon een typo ? ;)
Je weet het wel, je bent me een typje. :bier:
:winkie:

Ja ik kon het niet laten…. Soms liggen ze gewoon voor het inkoppen. ;)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wiel-Maat schreef: wo 3 november 2021, 20:32

Ja ik kon het niet laten…. Soms liggen ze gewoon voor het inkoppen. ;)
Wel zorgen dat je je voorhoofd goed ingewaxed heb hè!! 🤪
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie