optimale droogtijd ketting voor opnieuw 'chain luben'?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wachs?
Wasch!
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Alien schreef: do 4 november 2021, 17:53 Wachs?
Wasch!
Wie bitte?😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Azurri schreef: do 4 november 2021, 18:25Wie bitte?
Was?
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Alien schreef: do 4 november 2021, 18:58
Azurri schreef: do 4 november 2021, 18:25Wie bitte?
Was?
Wax. 🤣🤣
Zo en nu stop ik ermee!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

:winkie:

Ja en nou ben ik toch nog steeds oprecht benieuwd naar Janvangastel als zijnde TS en wat hij nu van de op zich aanvankelijk voornamelijk serieuze reacties op zijn topic vraag vindt… ;)
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Azurri schreef: do 4 november 2021, 19:27
Alien schreef: do 4 november 2021, 18:58 Was?
Wax. 🤣🤣
Zo en nu stop ik ermee!! :-q
Wat was was voordat was was was? Voordat was was was, was was is. :-q
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Genoeg gekheid nu.

Ik ben toch voorstander van waX.
Want als ik zeg: "Ik wil mn ketting waxen" dan is er geen misverstand.
Maar als ik zeg "Ik wil mn ketting wassen" dan komt iemand de Dasty brengen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Je ketting wast al door slijtage. Tot-ie bij 1,5 à 2% volwassen is. Dat is wel aan was gerelateerd, maar toch wat anders dan schoonmaken. De term die je zoekt is, „in de was zetten“.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ja en nou ben ik toch nog steeds oprecht benieuwd naar Janvangastel als zijnde TS en wat hij nu van de op zich aanvankelijk voornamelijk serieuze reacties op zijn topic vraag vindt
Ik had nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. Leuk om ze allemaal te lezen/herlezen
Wat ga ik nu veranderen na lezing van alle reacties. Ik ga in elk geval niet steeds mijn ketting demonteren, schoonmaken en weer monteren. Dat vind ik teveel werk. Wel blijf ik na elke keer fietsen bij nat weer en modder de ketting schoonmaken. Ik blijf ook was gebruiken en ga niet terug naar olie, of er moet echt keihard kunnen worden aangetoond dat dat in de winter veel beter is voor de ketting dan was. Verder ben ik nu begonnen met mijn ketting na het afspoelen/wassen van de fiets ook actief te drogen met een lap, zodat de ketting eerder droog is dan wanneer ik dat niet doe is en ik eerder nieuwe was erop kan doen. En er blijft bij actief drogen minder vuil opzitten vuil, want na flink spoelen, zit er nog aardig wat vuil op.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Heel goed, een plan.
Ervaring opdoen en van daaruit weer verder👍
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ben sinds paar jaar overgestapt op squirt voor mijn off en on road bikes. F A N T A S T I S C H nooit meer olie voor mij. Merk niets van extra slijtage en het aanbrengen? Vergeet het altijd na schoonmaken fiets (ATB wordt gewoon met tuin slang afgespoten als ie onder blubber/duinzand zit) meestal bedenk ik mij voor een ritje ohja waxen, en dan wax ik de boel. Maw ik doe maar wat en dat gaat prima. Nooit last van krakende ketting of verminderd schakelen. En nooit meer vieze handen, kleding/auto door smerige vette ketting.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

janvangastel schreef: do 11 november 2021, 22:48
Ja en nou ben ik toch nog steeds oprecht benieuwd naar Janvangastel als zijnde TS en wat hij nu van de op zich aanvankelijk voornamelijk serieuze reacties op zijn topic vraag vindt
Ik had nooit verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. Leuk om ze allemaal te lezen/herlezen
Wat ga ik nu veranderen na lezing van alle reacties. Ik ga in elk geval niet steeds mijn ketting demonteren, schoonmaken en weer monteren. Dat vind ik teveel werk. Wel blijf ik na elke keer fietsen bij nat weer en modder de ketting schoonmaken. Ik blijf ook was gebruiken en ga niet terug naar olie, of er moet echt keihard kunnen worden aangetoond dat dat in de winter veel beter is voor de ketting dan was. Verder ben ik nu begonnen met mijn ketting na het afspoelen/wassen van de fiets ook actief te drogen met een lap, zodat de ketting eerder droog is dan wanneer ik dat niet doe is en ik eerder nieuwe was erop kan doen. En er blijft bij actief drogen minder vuil opzitten vuil, want na flink spoelen, zit er nog aardig wat vuil op.
Ha kijk, toch een reactie! Beter laat dan nooit. ;)

Je hebt toch nog wat gehad aan al die posts, das mooi. :-q …en het is je dus ook gelukt om door de nodige ongein heen te lezen - waar ik af en toe zelf ook debet aan ‘was’ :winkie:
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb tot een maand of 2 geleden altijd dynamic allround ebike lube gebruikt. Opzich prima spul op het gebied van smeren maar alleen het schoonmaken elke keer was een rotzooi. Moest al goed krachtige kettingreiniger gebruiken om het wat zuiver te krijgen.

Sinds 2 maand overgestapt op boesshield t9 en wat een verschil bij erg modderige en vuile Ritten.
Gewoon afspoelen doek erover en klaar.
Heb hem nog niet kunnen testen bij mooi weer...
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik gebruik pro gold en t9 altijd op de racefiets.

Voor de mtb eigenlijk nog nooit gebruikt, alleen in natte omstandigheden lijkt mij deze olie minder geschikt.
Ride like a maniac on a manic!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Net de ketting van mijn racefiets even gesquird :P voor een vroeg ritje morgenochtend. 12 uur inwerken is meer dan genoeg. Ketting zat nog in een Squirt wax beurt van na mijn rit vorige week en voelde nog lekker soepel aan, nadat ik de ketting toch eerst nog even met de tuinspuit had schoon gespoten. Maar met het huidige weer, op de weg of op in het veld, kan een extra laagje Squirt geen kwaad.
Plaats reactie