optimale droogtijd ketting voor opnieuw 'chain luben'?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Voor mijn ketting gebruik ik squirt long lasting chain lube. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dat aanbrengen op een droge ketting en 'mag' je pas weer fietsen als het weer droog is na het aanbrengen. Ik spuit mijn fiets af en zet hem dan - in mijn keuken - weg om de ketting te laten drogen, wat binnen de rollertjes langzamer gaat dan op de buitenkant. Vaak zie ik bij het aanbrengen van chain lube dat de ketting aan de buitenkant van de rollertjes al begint te roesten. Dat lijkt me slijtage bevorderen, dus zou ik daarvoor al dat spul moeten aanbrengen. Nu kan ik hem natuurlijk eerder luben, maar dan is hij misschien intern nog nat. Is er een soort van optimale droogtijd voor het luben, gegeven kamertemperatuur?

Jan.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

janvangastel schreef: wo 20 oktober 2021, 11:01 Voor mijn ketting gebruik ik squirt long lasting chain lube. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dat aanbrengen op een droge ketting en 'mag' je pas weer fietsen als het weer droog is na het aanbrengen. Ik spuit mijn fiets af en zet hem dan - in mijn keuken - weg om de ketting te laten drogen, wat binnen de rollertjes langzamer gaat dan op de buitenkant. Vaak zie ik bij het aanbrengen van chain lube dat de ketting aan de buitenkant van de rollertjes al begint te roesten. Dat lijkt me slijtage bevorderen, dus zou ik daarvoor al dat spul moeten aanbrengen. Nu kan ik hem natuurlijk eerder luben, maar dan is hij misschien intern nog nat. Is er een soort van optimale droogtijd voor het luben, gegeven kamertemperatuur?

Jan.
Ik droog de ketting na het afdrogen met een oude handdoek altijd meteen nog na met een föhn. Gewoon de ketting een paar keer ronddraaien en de föhn er goed op richten. Werkt prima en naar mijn idee is hij dan tussen de rolletjes ook goed droog en kan ik hem daarna meteen luben (waarvoor ik zelf dan Holmenkol gebruik, maar dat terzijde).
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ketting met de snelschakel losmaken, schoonmaken hoe je wilt, in de oven op 130 graden, dan droogt de ketting echt goed. ALs de ketting nog een beetje warm is het smeermiddel er op, door de warmte komt het beter waar het moet zijn.Smeermiddelen met een oplosmiddel zoals skwurt zijn dan wat sneller droog.
Ik gebruik nooit water op mijn kettingen, ik heb een smeermiddel dat naast was en een vastsmeermiddel ook een oplosmiddel bevat en daarmee gaat het meeste zand wel van de ketting af. Na verdamping van het oplosmiddel blijft er een was-achtige laag over. Ik ga het vrij goedkoop op de markt brengen, over een tijdje. Net als bij alle andere smeermiddelen help het ook (bijna) geen barst bij de combinatie van water en zand, dat moet er gewoon zo snel mogelijk van af.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Gerard4t schreef: wo 20 oktober 2021, 13:16 Ketting met de snelschakel losmaken, schoonmaken hoe je wilt, in de oven op 130 graden, dan droogt de ketting echt goed. ALs de ketting nog een beetje warm is het smeermiddel er op, door de warmte komt het beter waar het moet zijn.Smeermiddelen met een oplosmiddel zoals skwurt zijn dan wat sneller droog.
Ik gebruik nooit water op mijn kettingen, ik heb een smeermiddel dat naast was en een vastsmeermiddel ook een oplosmiddel bevat en daarmee gaat het meeste zand wel van de ketting af. Na verdamping van het oplosmiddel blijft er een was-achtige laag over. Ik ga het vrij goedkoop op de markt brengen, over een tijdje. Net als bij alle andere smeermiddelen help het ook (bijna) geen barst bij de combinatie van water en zand, dat moet er gewoon zo snel mogelijk van af.
Klinkt als een zeer gedegen droogmethode, maar wel een tikje omslachtig lijkt me. Ketting er af, in de oven, ketting er weer op... Nou ja als je het er voor over hebt... maar met de fohn werkt qua drogen net zo goed en toch wat minder tijdrovend.

Trouwens stoot Holmenkol extreme lube zand ook verbazend goed af, dus in die zin werkt dat ook prima.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je een hoogwaardige ketting gebruikt is de roest die je ziet vlgs. mij vliegroest, wat niet zoveel kwaad kan.
Ik gebruik ook squirt en laat mijn ketting een paar uur (3-4uur), drogen(in mijn fietsenkelder is t +/_ 18°) en smeer m daarna meteen. En aangezien mijn ketting (xo1) nu al meerdere 1000 km goed blijft denk ik niet dat dat de levensduur sterk beïnvloed heeft. Wat ik wel altijd doe na het in waxen is een keer alle tandwielen schakelen zodat dar ook een dun laagje wax op zit. Dat voorkomt roest op de tandwielen, en zorgt voor een stillere aandrijving,vind ik.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Azurri schreef: wo 20 oktober 2021, 13:45 Als je een hoogwaardige ketting gebruikt is de roest die je ziet vlgs. mij vliegroest, wat niet zoveel kwaad kan.
Ik gebruik ook squirt en laat mijn ketting een paar uur (3-4uur), drogen(in mijn fietsenkelder is t +/_ 18°) en smeer m daarna meteen. En aangezien mijn ketting (xo1) nu al meerdere 1000 km goed blijft denk ik niet dat dat de levensduur sterk beïnvloed heeft. Wat ik wel altijd doe na het in waxen is een keer alle tandwielen schakelen zodat dar ook een dun laagje wax op zit. Dat voorkomt roest op de tandwielen, en zorgt voor een stillere aandrijving,vind ik.
Ja dat laatste doe ik ook idd, de ketting over alle kettingbladen schakelen na het lubriceren zodat overal een klein laagje op zit. :-q
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Wiel-Maat schreef: wo 20 oktober 2021, 13:29
Gerard4t schreef: wo 20 oktober 2021, 13:16 Ketting met de snelschakel losmaken, schoonmaken hoe je wilt, in de oven op 130 graden, dan droogt de ketting echt goed. ALs de ketting nog een beetje warm is het smeermiddel er op, door de warmte komt het beter waar het moet zijn.Smeermiddelen met een oplosmiddel zoals skwurt zijn dan wat sneller droog.
Ik gebruik nooit water op mijn kettingen, ik heb een smeermiddel dat naast was en een vastsmeermiddel ook een oplosmiddel bevat en daarmee gaat het meeste zand wel van de ketting af. Na verdamping van het oplosmiddel blijft er een was-achtige laag over. Ik ga het vrij goedkoop op de markt brengen, over een tijdje. Net als bij alle andere smeermiddelen help het ook (bijna) geen barst bij de combinatie van water en zand, dat moet er gewoon zo snel mogelijk van af.
Klinkt als een zeer gedegen droogmethode, maar wel een tikje omslachtig lijkt me. Ketting er af, in de oven, ketting er weer op... Nou ja als je het er voor over hebt... maar met de fohn werkt qua drogen net zo goed en toch wat minder tijdrovend.

Trouwens stoot Holmenkol extreme lube zand ook verbazend goed af, dus in die zin werkt dat ook prima.
130 graden is heet hoor, maar dan weet je ook zeker dat er geen water meer in de ketting zit. Als er water achterblijft, dan is dat zeker diep in de ketting waar goede smering het hardste nodig is. Mijn streven is om de ketting zo lang mogelijk kort genoeg te houden :)
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Interessant vind ik om te weten wat voor een invloed de verschillende methoden hebben op de levensduur van de kettingen. Helaas komen er zoveel andere factoren bij kijken dat we daar wellicht nooit een helder antwoord op zullen krijgen. Ik ben in elk geval tevreden met de levensduur van mijn kettingen t.o. de tijd die ik bij het reinigen/smeren erin steek.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook beginnen met de fiets niet standaard af te spoelen. Vaak is een doekje of een zachte veger (als het droog is) ook goed genoeg om alles schoon te krijgen. Wat niet nat wordt, hoeft ook niet te drogen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ketting in de oven is alleen als je deze volledig ontvet hebt. Anders loopt het vet er helemaal uit en dan is het veel werk om de ketting weer te verzadigen met squirt. Ook kost je dat heel veel squirt omdat je dat een aantal keren moet herhalen.
Na het afspoelen de fiets een paar keer laten stuiteren en dan de ketting afnemen met een oude lap. Vervolgens de squirt aanbrengen en bij voorkeur een nacht laten drogen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik ben ook een squirter :wink: en ga ook met een droge doek langs de ketting en dan wacht ik meestal een uurtje of twee. En dan lekker squirten.

Op mijn mountainbike is het wat lastiger te meten gezien allerlei andere externe omstandigheden de slijtage van je ketting binnen een bepaalde periode bepalen, maar op de racefiets gaat mijn ketting op de manier waarop ik het doe al 10.000km mee, inclusief winter/pekel ritten.

Een ketting is een 'consumable' en al helemaal op een MTB. Ik zou mij er niet zo druk over maken. En dat beetje vliegroest is normaal, dat staat ook op de squirt verpakking. Niet wakker van liggen dus.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De ketting drogen (= ontvetten) in de oven moet je niet regulier doen met wax. Volgens Squirt:
De formule heeft een gelaagd effect, de wax wordt pas na meerdere smeerbeurten volledig door de ketting opgenomen.
Slechts ontvetten indien strikt noodzakelijk.
Zand en klei lost niet op in water, dus afspoelen werkt alleen omdat het met druk wordt meegevoerd. Water loopt echter ook tussen alle radertjes en kan daar zand en klei afzetten ( die zij niet opgelost, naar worden slechts meegevoerd (soms maar tot eerste obstakel)). Die zand en klei kunnen ook wax (ook niet oplosbaar in water, Squirt is een emulsie) meenemen. Met een doekje zand en klei verwijderen heb je die problemen minder.

Lui ( de spuit erop) zijn we allemaal wel eens, maar soms is nog wat extra luiheid, effe flap flap met een doekje, nog beter.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Gewoon wegblijven met water. Veel beter voor de fiets en makkelijker
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

byorka schreef: wo 20 oktober 2021, 19:32 Gewoon wegblijven met water. Veel beter voor de fiets en makkelijker
Je bedoelt alleen in de zomer fietsen als t 3 weken achter elkaar 30°c is geweest met een luchtvochtigheidspercentage van 5%? :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon deze en af en toe een doekje er over.
Afbeelding
https://nl.commaoil.com/passenger-vehic ... s/view/550

Squirt is een emulsie van kaarsvet in water.
Ieder zn ding, maar als ik moet smeren doe ik dat met olie, niet met kaarsvet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie