Asconen herslijpen, met foto's.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Mooi miniprojectje, niet weggooien, gewoon repareren :-q
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Geweldig stukje huisvlijt Gerard :-q :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Slim bedacht en uitgevoerd, en t scheelt weer onderdelen zoeken. Heb je weer dezelfde maat kogels gebruikt?
Lekker fietsen!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ff een sluitringetje erbij :) Theoretisch is de asbreedte nu een paar tienden te klein
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dit kan ik wel waarderen, repareren ipv vervangen :-q
Het gaat er niet om wat een vervanging kost aan geld, maar wat het oude technisch nog waard is.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Dank jullie voor de complimenten. Ik hou nogal van uitdagingen, en dit was er zo één.
De afstand tussen de conen was natuurlijk iets kleiner geworden, dat heb ik al opgelost met pasringen.
Ik heb verder dezelfde maat kogels gebruikt, wel nieuwe.
Het vervolg is een onderzoekje hoe diep het staan gehard is en misschien wel door- en door gehard is. Ik heb een oude cone met ene hulpstukje op de Tormek slijpsteen gehangen en met een gewicht belast, zo is er 1,5 mm weggeslepen. Nu nog even uitvinden hoe ik er een kras in ga maken van de rand over het midden met gelijkblijvende snelheid en druk. Ik meld me weer, als ik zin heb inclusief foto's
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Geweldig project!

Heel wat jaren geleden heb ik wat gehandeld in vintage fietsspulletjes. Een ingelopen conus was een van de voornaamste problemen bij oudere navensets. Jouw werkwijze zou vrijwel waardeloze naven kunnen transformeren in zo goed als nieuwe. Want de meeste Campa naven kon je van buiten ook helemaal polijsten. Misschien een mooie business case? :-q
Plaats reactie