Asconen herslijpen, met foto's.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Mooi miniprojectje, niet weggooien, gewoon repareren
Ff een sluitringetje erbij Theoretisch is de asbreedte nu een paar tienden te klein
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Dit kan ik wel waarderen, repareren ipv vervangen
Het gaat er niet om wat een vervanging kost aan geld, maar wat het oude technisch nog waard is.
Het gaat er niet om wat een vervanging kost aan geld, maar wat het oude technisch nog waard is.
Dank jullie voor de complimenten. Ik hou nogal van uitdagingen, en dit was er zo één.
De afstand tussen de conen was natuurlijk iets kleiner geworden, dat heb ik al opgelost met pasringen.
Ik heb verder dezelfde maat kogels gebruikt, wel nieuwe.
Het vervolg is een onderzoekje hoe diep het staan gehard is en misschien wel door- en door gehard is. Ik heb een oude cone met ene hulpstukje op de Tormek slijpsteen gehangen en met een gewicht belast, zo is er 1,5 mm weggeslepen. Nu nog even uitvinden hoe ik er een kras in ga maken van de rand over het midden met gelijkblijvende snelheid en druk. Ik meld me weer, als ik zin heb inclusief foto's
De afstand tussen de conen was natuurlijk iets kleiner geworden, dat heb ik al opgelost met pasringen.
Ik heb verder dezelfde maat kogels gebruikt, wel nieuwe.
Het vervolg is een onderzoekje hoe diep het staan gehard is en misschien wel door- en door gehard is. Ik heb een oude cone met ene hulpstukje op de Tormek slijpsteen gehangen en met een gewicht belast, zo is er 1,5 mm weggeslepen. Nu nog even uitvinden hoe ik er een kras in ga maken van de rand over het midden met gelijkblijvende snelheid en druk. Ik meld me weer, als ik zin heb inclusief foto's
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Geweldig project!
Heel wat jaren geleden heb ik wat gehandeld in vintage fietsspulletjes. Een ingelopen conus was een van de voornaamste problemen bij oudere navensets. Jouw werkwijze zou vrijwel waardeloze naven kunnen transformeren in zo goed als nieuwe. Want de meeste Campa naven kon je van buiten ook helemaal polijsten. Misschien een mooie business case?
Heel wat jaren geleden heb ik wat gehandeld in vintage fietsspulletjes. Een ingelopen conus was een van de voornaamste problemen bij oudere navensets. Jouw werkwijze zou vrijwel waardeloze naven kunnen transformeren in zo goed als nieuwe. Want de meeste Campa naven kon je van buiten ook helemaal polijsten. Misschien een mooie business case?