Remprobleem shimano bl m8000

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
shovel76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 juli 2014, 13:05

Hoi. De zuigers van de remkauw komen maar heel iets naar buiten. Heb het bekeken zonder remblokjes. Normaliter zouden de zuigers bij het herhaaldelijk intrekken van de hendel steeds iets verder naar binnen gaan om de slijtage van de blokjes op te vangen. Maar nu blijven ze in dezelfde range/positie. Dit werkt prima met nieuwe remblokjes maar wanneer deze maar iets versleten zijn dan remt die niet meer.
Systeem is opnieuw gevuld en ontlucht maar geen verbetering. Ligt dit aan de remklauw of aan de hendel ?
Gr Willem
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hendel kan kapot zijn, maar ik denk toch aan ontluchten.
Vooral in de achterrem willen wel eens hardnekkige luchtbelletjes blijven hangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Of de zuiger in de remhendel komt niet voorbij het punt waarbij met het reservoir wordt "verbonden"..

Als dat gebeurt na herhaalt remmen (~pompen) zit je rem gewoon vast, ook al laat je de hendel los (olie kan niet terug naar het reservoir). Als het gebeurt na gewoon 1x dan kan de rem niet nastellen want er komt geen olie van het reservoir in het circuit (in essentie gesloten systeem).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
shovel76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 juli 2014, 13:05

cheeta schreef: do 7 oktober 2021, 22:37 Of de zuiger in de remhendel komt niet voorbij het punt waarbij met het reservoir wordt "verbonden"..

Als dat gebeurt na herhaalt remmen (~pompen) zit je rem gewoon vast, ook al laat je de hendel los (olie kan niet terug naar het reservoir). Als het gebeurt na gewoon 1x dan kan de rem niet nastellen want er komt geen olie van het reservoir in het circuit (in essentie gesloten systeem).
Oke dank je. Dit klinkt zeer aanneemlijk. Kun je de remgreep reviseren of wordt het gewoon een nieuwe ?
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Wellicht te reviseren, er zal niet meer dan één dingetje mis zijn. Je kan ook even proberen wat er gebeurt als je één zuiger tegenhoudt en dan de remgreep inknijpt. Als de andere zuiger dan nog steeds niet verder naar komt is de kans dat het in de remgreep zit wel groot. Verder kan je ook even de leidingen bij de remgrepen omwisselen om te zien of het verschijnsel met de leiding mee verhuist of bij dezelfde remgreep blijft.
Diagnostiseren, ook voor artsen vaak een puzzel.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
shovel76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 juli 2014, 13:05

Oke bedankt. Ik ga het uitvogelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, goeie, ff de remleidingen Len R omwisselen.
(en ontluchten voor de zekerheid)
Kijken of het probleem bij de remhendel blijft, of de remklauw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zoek maar eens op Shimano XT m8000 “variable break point”…
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is toch wel heel iets anders.
En wordt getriggerd door kort na het loslaten je rem weer aan te trekken, en dan een aantal keer achter elkaar.
Dus als je remt alsof je aan het flipperen bent heb je daar enorm veel last van. Opwarmen vd olie versterkt dit effect nog eens.
Alle Shimano remmen hebben hier last van en het komt omdat Shimano voor een zeer ruime afstand tussen schijf en blokjes heeft gekozen. Dat kost veel olie, en als je remt voordat alle olie terug is gestroomd, dan pomp je de rem op.
Dit is van een aantal zaken afhankelijk, maar voornamelijk van de manier waarop je de remhendel bedient.

Ik lees dat dit min of meer statisch plaats vindt, want TS kan ondertussen ook naar zn blokjes kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie