Ketting loopt bovenop tanden van cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wim1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 september 2021, 17:46

Hallo,

Kan iemand mij verder helpen?
Heb al 4 verschillende fietsherstellers bezocht en geen enkele weet wat er juist scheelt...
Ik heb op mijn mtb de sram xx1 axs staan.
Tegenwoordig gaat de de ketting regelmatig (niet altijd) bij de grootste 2 tandwielen (50t en 44t dacht ik) bovenop de tandjes liggen ipv dat deze mooi ineenschakelen.
Ketting reeds vervangen, cassette vervangen, derailleurpad laten checken en rechten.
Verder schakelt hij heel goed en soepel enkel dit probleem komt soms voor.
Weet iemand soms de oorzaak?

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

B-gap gecontroleerd?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wim1977 schreef: di 28 september 2021, 17:55 Hallo,

Kan iemand mij verder helpen?
Heb al 4 verschillende fietsherstellers bezocht en geen enkele weet wat er juist scheelt...
Ik heb op mijn mtb de sram xx1 axs staan.
Tegenwoordig gaat de de ketting regelmatig (niet altijd) bij de grootste 2 tandwielen (50t en 44t dacht ik) bovenop de tandjes liggen ipv dat deze mooi ineenschakelen.
Ketting reeds vervangen, cassette vervangen, derailleurpad laten checken en rechten.
Verder schakelt hij heel goed en soepel enkel dit probleem komt soms voor.
Weet iemand soms de oorzaak?

Alvast bedankt voor de info!
....derailleurpad laten checken en richten ......, en dan niemand van de 4LBS'en heeft niet naar de B-gap gekeken ??

Edit: Klitse al geopperd :)

Voor de rest neem ik aan dat alles op elkaar is afgestemd ?, bv 12sp casette , 12sp ketting , 12sp derrie ?

Nog aanvulling , tandjes van de bladen wel goed ?, recht ect
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Wim1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 september 2021, 17:46

B gap staat correct
Ketting en cassette zijn beide nieuw en beide xx1 eagle.
Wim1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 september 2021, 17:46

Snelle Buffer schreef: di 28 september 2021, 18:12
Wim1977 schreef: di 28 september 2021, 17:55 Hallo,

Kan iemand mij verder helpen?
Heb al 4 verschillende fietsherstellers bezocht en geen enkele weet wat er juist scheelt...
Ik heb op mijn mtb de sram xx1 axs staan.
Tegenwoordig gaat de de ketting regelmatig (niet altijd) bij de grootste 2 tandwielen (50t en 44t dacht ik) bovenop de tandjes liggen ipv dat deze mooi ineenschakelen.
Ketting reeds vervangen, cassette vervangen, derailleurpad laten checken en rechten.
Verder schakelt hij heel goed en soepel enkel dit probleem komt soms voor.
Weet iemand soms de oorzaak?

Alvast bedankt voor de info!
....derailleurpad laten checken en richten ......, en dan niemand van de 4LBS'en heeft niet naar de B-gap gekeken ??

Edit: Klitse al geopperd :)

Voor de rest neem ik aan dat alles op elkaar is afgestemd ?, bv 12sp casette , 12sp ketting , 12sp derrie ?

Nog aanvulling , tandjes van de bladen wel goed ?, recht ect

Idd alles op elkaar afgestemt. Alles nieuw en sram xx1 eagle 12sp
B gap ook al verschillende keren gechecked en is ook ok
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Maar heb je ook de " tanden" gecheckt ?, nieuw zegt niet dat het ook daar al fout kan zijn ...
Netzoals de kooi van je derailleur ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Kettinglijn op de twee grootste kransjes achter is 'sub-optimaal' (ruk dus...). De offset van het voorste tandwiel (eigenlijk een kettingwiel, maar da's een ander verhaal... 8) ) kan invloed hebben.

Wellicht vergezocht: staat je achterwiel recht in het frame?
Strong, light, cheap: pick two.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik had al begrepen dat de Sram cassettes narrow wide vertanding hebben. 11 speed, maar hetzelfde probleem. https://www.mtbr.com/threads/sram-eagle ... w.1052658/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Wim1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 september 2021, 17:46

Probleem opgelost!

Thnx iedereen voor de info!

Het was idd de B-gap
Nogthans telkens gechecked MAAR...
Bij een fully moet je de achtervering leeg laten lopen. (Wat we ook steeds gedaan hebben)
Maar wat er niet bijgezegd wordt: zet je fiets daarna met beide wielen op de grond zodat de demper ook effectief inzakt en meet dan pas de b-gap.
Telkens wij de meting deden was de demper wel leeg maar hing de fiets vd grond waardoor de mal voor de b-gap niet correct werkte...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooi dat het is opgelost :-q

:~ Alleen jouw methode mbt de afstelling B-gap gebruik ik nooit , of ik heb geluk bij 6 fully's of ...ik gebruik de achtervering te weinig ? :)

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Wim1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 september 2021, 17:46

Snelle Buffer schreef: di 28 september 2021, 20:55 Mooi dat het is opgelost :-q

:~ Alleen jouw methode mbt de afstelling B-gap gebruik ik nooit , of ik heb geluk bij 6 fully's of ...ik gebruik de achtervering te weinig ? :)

:-q

Niet mijn methode maar dis was de oplossing die ik doorgestuurd kreeg van Scott Benelux.
En ze werkt dus wie ben ik om ze dan tegen te spreken 😉
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Bij mijn fullys met Eagle kwam het ook nooit zo nauw dat deze stappen zo precies genomen moesten worden. Al is het voor de "perfecte afstelling" wel goed met dergelijke zaken rekening te houden.

Misschien nog iets om te checken; heb je wel een boost-tandblad (3mm offset) bij je boost frame? Of juist non-boost-tandblad (6mm offset) bij een non-boost frame?

Misschien dat het gebruik van een verkeerd blad de afstelling wat gevoeliger/lastiger maakt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mooi dat het is opgelost. Was ook t meest voor de hand liggende. Gelukkig geen exotisch probleem.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wim1977 schreef: di 28 september 2021, 21:02
Niet mijn methode maar dis was de oplossing die ik doorgestuurd kreeg van Scott Benelux.
En ze werkt dus wie ben ik om ze dan tegen te spreken 😉
Zeker niet mbt het tegenspreken , gaat erom dat jij geholpen bent en dat het werkt naar behoren ! :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie