XT derailleurpad krom (en derailleurkooi?)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Hi, ben ik weer :o

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een 'nieuwe' (tweedehands) Canyon Grand Canyon van een jaartje oud.

Tijdens mijn eerste MTB tour merkte ik dat de cassette vrij veel speling had (rammelde aardig op de trails). Dacht eerst dat dit kwam door de 1x12 set-up want ik was nog de 3x9 gewend. Toch lijkt het meer dan gebruikelijk dus dit ga ik even checken door cassette aan te draaien en kijken of er geen vulring vergeten is (al lijkt dit allemaal nog origineel te zijn).

Daarnaast heb ik het idee dat de hanger van de derailleur krom is;
https://ibb.co/QkzdrNH

Het tandwieltje staat niet helemaal recht op de cassette. Het schakelen gaat verder zonder problemen alleen op het verzet (een na zwaarste) waar die nu op staat hangt de ketting soms en loopt niet soepel. Rest van de versnellingen gaan goed!

Overigens is het uiteinde van de derailleur ook niet precies in lijn met het middendeel maar misschien lijkt dit zo of is dit bewust om de 'schuine' ketting van de 1x12 set-up op te vangen? (Shimano Deore XT M8100, 12-speed) :~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op de foto is je pat recht. Die staat tussen de vorkpoot en loopt rechts langs de stelbout tot ongeveer de derailleurkabel
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Oke oke,

Dan is wellicht het schakel probleem op dit kransje ook opgelost als ik de speling in de cassette iets kan verminderen door het aandraaien van de lock nut. Spacers zitten er wel tussen.

Dacht dat het pad op deze manier iets krom stond:
https://ibb.co/tbp8Bk9

Hoort de kooi van de derailleur kaarsrecht te zijn of hoort deze iets bol te staan bij 12 speed XT derailleur?
https://ibb.co/r01scJ0
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hoeveel speling zit er op de cassette
Ps: soms moet er een ring achter de cassette tegen de naaf aan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Lijkt echt wel een 1,5 tot 2mm speling. Hoort ook duidelijke 'ratel' op de trails, of als ik de fiets ligt laat stuiteren op het achterwiel. Dit is minder als er wordt getrapt en de ketting op spanning staat.

Ring achter de cassette moet ik nog checken maar als het goed is zit deze bij een SLX en XT cassette er 'aan vast' geplakt waar deze zoals bij andere groepen wel eens los is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even je topic verplaatst.

De ring zit niet aan de cassette vast.
De ring hoort bij een bredere HG vrijloop (road/racefiets).
HopePro4 en Mavic hebben standaard zo'n bredere vrijloop en daar hoort dus een spacer bij.
Eerst de spacer, dan de cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Ah excuus, dank voor het verplaatsen. :-q

Ja er is inderdaad wel een spacer maar bij de 12-speed SLX cassette is dit een adhesive ring (https://dassets.shimano.com/content/dam ... -4598B.pdf),
maar wel goed om te checken even. Kan me alleen niet voorstellen dat ze deze dan 'vergeten' zouden kunnen zijn bij Canyon als die geplakt zit.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bert l. schreef: ma 27 september 2021, 11:20Op de foto is je pat recht.
Ik zou dat, op basis van die foto, niet durven beweren.

En ik zou gewoon even de padrichter erop schroeven.
Vorsprung durch Pedantik.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Hmm, gezien de twijfel is het in ieder geval niet zo dat hij heel erg scheef staat :lol:

Ja goeie tip, tijd om er dan maar eentje aan te schaffen want een verbogen pad lijkt niet een onoverkomelijk iets. Had het echter bij mijn vorige fiets in die 2 jaar niet meegemaakt nog.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

12 speed is heel gevoellig voor een verbogen pat of derailleur.
Maar je schrijft dat het wel goed schakelt.
Dat zou een aanwijzing zijn dat het niet krom is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een shimano 12sp derrie heeft van zichzelf al een gebogen kooi.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Dank voor de reacties!

Even een update:

Achterwiel losgehaald; cassette had veel speling en de kransjes konden zelfs roteren t.o.v. elkaar. Alles aangedraaid en speling zo goed als weg (0-0,5mm als gebruikelijk). Wanneer ik de band nu laat stuiteren is er geen ‘ratel’ meer te horen gelukkig. Was lichtelijk beschamend op de trails :lol: .

Derailleur hanger gecheckt; hier zat ook speling op in alle richtingen. Boutje aangedraaid en daarmee de speling zo goed als weggewerkt. Heel lichtelijk bleef er nog een kiertje tussen frame en bovenkant van hanger, iets krom denk ik maar acceptabel. Even een testritje gedaan zojuist en ketting loopt nu goed op alle kransjes. Kransje waar de ketting voorheen op bleef hangen hoor ik nog een hele lichte ‘tik’ van het derailleurwieltje wat beweegt maar kan gewoon druk zetten zonder problemen. Denk dat de derailleur nog wel iets te stellen is om dit helemaal te verhelpen.

https://ibb.co/y8ZwCrq
https://ibb.co/zbx0Xhm

Toch bij Canyon maar even een reserve hanger bestellen ter vergelijk en als reserve. (En eventueel een pad richter in de toekomst)

Dank voor het meedenken iedereen, en de bevestiging dat de kooi zelf van de XT derailleur niet kaarsrecht is maar licht gebogen. Kon me al niet voorstellen dat deze vorm door een tik ontstaan was.
:bier:
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Mocht je de derailleurhanger nog willen controleren: ik heb een richter in huis.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik vind het wel apart dat het geheel nog wel goed schakelde terwijl er op meerdere dingen (cassette, hanger) dus speling zat?
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Ja eens! Het zijn toch opeenstapelingen van speling dus zou zeggen dat dat meer invloed zou hebben op het schakelen. Het enige wat er niet lekker liep was dat de ketting aanliep/bleef hangen op het een na kleinste kransje. En natuurlijk de vrij aanwezige ratel van de cassette toen ik zondag de MTB route reed. Het laatste 'tikje' wat nu op dit kransje nog af en toe hoorbaar is zal toch te maken hebben met de vorm van de hanger / afstelling derailleur. Nog niet perfect.

Toch altijd even balen dan als je de MTB net in bezit hebt maar ze moeten nou eenmaal soms heel wat doorstaan. :lol: Wel leuk om zelf aan de slag te gaan en zoeken waar het probleem zit en het verhelpen, erg leerzaam! :-q
Plaats reactie