Nieuw frame met Hope ZS44 balhoofd probleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Hallo,

Ik heb vorige week via een Duitse shop een nieuw stalen (gravel) frame ontvangen en heb daar tegen een vergoeding een Hope headset in laten monteren. Op zich heb ik de spullen wel om het tapered balhoofd te monteren maar niet om een balhoofd te vlakken en/of ruimen.

Bij een test fit van het balhoofd blijkt al snel dat het lager niet lekker in de cup past en met wat duwen er wel in gaat maar niet helemaal. Ook de officiële Hope installatie tool voor deze cup (ik heb de hele set met Hope gereedschap) pas niet in de zs44 cup, die voor de onderste cup past moeiteloos.

Na wat heen en weer mailen in overleg de cup verwijderd en dan past het lager wel. Vervolgens de cup weer terug geperst en zit de tool klem in de cup. Kortom, volgens mij is de headtube niet zuiver rond.

Ik ben gewoon nog in contact met de shop maar hun initiële reactie was dat de hope lagers altijd erg vast zitten. Iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat de headtube gewoon geruimd had moeten worden, wat niet is gedaan. Iets dat bij al mijn Surly frames standaard is gedaan door JustPedal.

Na mailen met Hope weet ik in ieder geval dat het lager niet out of spec is. Hun uiteindelijke korte reactie was dat het het frame moet zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op jouw omschrijving lijkt het inderdaad de balhoofdbuis. Dat kun je met een schuifmaat redelijk eenvoudig controleren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ja, inderdaad. Dat had ik even moeten doen voor ik de cup er weer in perste. Maar ga hem er denk ik weer even uit halen zodat ik dat kan checken.
Dank voor je reactie!
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Alles eerst secuur nameten. Ik heb het een keer gehad met een Hope balhoofd lager. Het lager had wel het juiste opschrift, maar de verkeerde maat. Is natuurlijk onlogisch maar het kan.
Put something exciting between your legs!
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

De interne diameter van de balhoofdbuis varieert tussen de 43.78 en 43.9.
Kortom, hij is niet comform spec.
In overleg met de betreffende shop kan ik hem hier laten ruimen en zij vergoeden de kosten.

Weet iemand een shop in de Regio Den Haag die dit kan doen?
(Jelle van JustPedal wil het ook doen maar is voor mij toch een uurtje heen en terug.)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lola? En anders mag je ook wel hier in Schiedam langskomen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

suravida schreef: di 28 september 2021, 16:33 Lola? En anders mag je ook wel hier in Schiedam langskomen.
De Lola is meer koffietent dan werkplaats, helaas (al leek het ooit wel veelbelovend).
Maar als ik bij jou langs kan komen zou dat echt te gek zijn. Ik stuur vanavond even een berichtje via Instagram. Ik heb daar al meerdere malen mijn bewondering uitgesproken voor je werkplaats. :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Supermatt schreef: zo 26 september 2021, 10:00 hun initiële reactie was dat de hope lagers altijd erg vast zitten. Iemand hier ervaring mee?
Het bovenste lager zit inderdaad net iets meer klem in de cup dan het onderste is mijn ervaring, maar als het een goede werking in de weg zit is er inderdaad iets mis met de toleranties, ook de 2 (of 3) shims niets vergeten bij eerste montage :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie