Betere kwaliteit BB92

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kan niet meer schreef: do 23 september 2021, 19:22
Kapitein Iglo schreef: do 23 september 2021, 13:03 De passing lijkt overigens erg ruim, of is dat gezichtsbedrog?
Het is me niet duidelijk waar of deze reactie over gaat. Gaat het over die schroeflagers die ik gepost heb?

Kan zeggen dat ze het bij mij goed doen.
De ene pers je erin en de kant waar die ring op zit draai je erop. Doordat ze naar elkaar toegetrokken worden en een stijf geheel vormen kan er geen beweging in zitten. Een bsa kan je ook wat bewegen bij het erin draaien. Het vastzetten haalt de beweging weg.
Nee, ik heb het over de passing van het pressfitlager op de foto van TS. Die passing is erg ruim, zo te zien: het lijkt alsof er aan de rechterkant nog iets van een millimeter ruimte tussen de bracketpot en lager zit.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Gezichtsbedrog denk ik. Je ziet volgens mij gewoon het opstaande randje van het pf, dat aansluit op het bb. Met een beetje schaduw en perspectief enzo...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zou kunnen, ik twijfel ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bij mijn fiets had ik ook water bij het bracket. Daar was de bescherming over het gaatje geplakt. : Suprised :
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb een XTR bb92 in mijn fiets zitten. Zit er nu al 6.5 jaar in. Nooit iets aan gedaan en ontzie niks (al sla ik de echte bagger ritten inmiddels wel over).
Zou dus zo weer voor XTR gaan
Ik heb ook goede ervaringen met Hope in het verleden maar dat was in de tijd van de buitenboord lagers, die hadden toch meer te lijden denk ik. Zie nu de noodzaak niet om 3-4x zoveel uit te geven.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Hanschen schreef: do 23 september 2021, 20:36 Gezichtsbedrog denk ik. Je ziet volgens mij gewoon het opstaande randje van het pf, dat aansluit op het bb. Met een beetje schaduw en perspectief enzo...
Komt door de lak en door de vertekening van de camera denk ik. Hier een foto van de situatie nu.

Ik heb trouwens een XTR bracket gekocht voor 30 euro. Komt vandaag binnen dus voor het weekend klaar :D

Mocht die nu weer snel kapot gaan dan ga ik wel eens kijken naar een alu BB met wisselbare lagers of een nieuwe fiets :lol:
Afbeelding
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Of een Hambini dr in ;-)
Blood, sweat & gears
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Tazzy schreef: vr 24 september 2021, 13:46 Of een Hambini dr in ;-)

Google :roll:

Ah ja, dat zit er goed uit.. Mooie spullen zijn er op de markt..
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Allemaal leuk en aardig die schroef bottom brackets maar zijn die ook werkelijk beter waterdicht?

Misschien minder snel last van uitlijningsproblemen of kraken, maar.... zijn afdichtingen echt beter?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marke schreef: vr 24 september 2021, 16:26 Allemaal leuk en aardig die schroef bottom brackets maar zijn die ook werkelijk beter waterdicht?

Misschien minder snel last van uitlijningsproblemen of kraken, maar.... zijn afdichtingen echt beter?
Dat weet ik niet zeker, maar ze gaan bij mij veeeeel langer mee dan pressfit lagers.

Ik heb 9 fietsen:
1 met vierkante as, ouderwetse lagers: 15 jaar en 'still going strong'.
6 met BSA, oudste is na 6 jaar vervangen, en doet het nu na 5 jaar nog steeds OK. andere fietsen 2 tot 5 jaar en geen enkel probleem.
2 met pressfit:
- de Open: Jaartje in gebruik, zat een gebruikt BB in en draait nog steeds lekker (Rotor).
- Honzo carbon: Na een jaartje aan gort.

De zoon van een vriend rijdt wedstrijden en in de KNWU selectie, dus maakt veel kilometers. Die heeft elke 2-3 maanden een ander PF bracket nodig. En heeft al heel wat uitgeprobeerd van cheap tot peperduur.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ik bedoel de schroefhulzen in pressfit frames...

De ouderwetse oplossingen hebben ook mijn voorkeur :D :D
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Trapasbuizen (bracketpotten) zijn zelden echt zuiver recht, ze moeten in feite aan dezelfde toleranties voldoen als de lagers wil je de lagers lang mee laten gaan. Vaak zitten de lagers dus niet zuiver tegenover elkaar waardoor ze snel inlopen waarmee ze minder zuiver ronddraaien. De afdichting is dan ook niet optimaal meer en er kan gemakkelijk water in komen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie