Te korte veerweg FOX 34 Performance 120mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
dvdlely
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 september 2021, 17:20
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert Carbon

Dag forumleden. Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe (tweedehands) MTB gekocht. Het betreft een Specialized Camber Expert Carbon uit 2017.
https://www.specialized.com/nl/nl/cambe ... 255-118361

Zoals je kan lezen is hij tweedehands. Nu is het zo dat ik er laatst pas achter kwam (ben nog redelijk beginnend) dat er iets niet klopte met de voorvering qua veerweg. Hij was maar 85mm met juiste hoeveelheid BAR o.b.v. mijn gewicht (5.6 bar obv 81 kg). Even voor de goede orde, de voorvork betreft een FOX 2017 Performance Series 34 FLOAT 29 120mm.

Als ik hem op de maximale hoeveelheid BAR zet (8.3 bar), komt hij wel iets omhoog en dan is het maximaal 105mm.

Hij is vandaag helemaal uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en netjes weer bijgevuld met de correctie olies e.d. Hij veert weer mooi soepel, maar helaas heeft het geen verandering gebracht aan de veerweg (waar ik toch wel valse hoop in had).

Wat me ook opviel is dat er officieel 5 air volume spacers in zouden moeten zitten en er zit er maar 1 in. Maargoed, dat heeft alleen effect op de progressieve veerweg op het laatste stukje (als ik het goed begrijp).

Wie weet wat er voor kan zorgen dat deze veerweg niet groter wordt? Zou mijn voorganger de demper hebben aangepast om zo de veerweg in te korten? Ik vond dit ook op internet hierover:
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=615
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij heeft Fox een webpage waar je het serie nr kunt invullen.
Dan krijg je info over je vork, hoe deze in originele toestand was.
Daar zou ik starten.

En oppompen met 1psi per kg rijdergewicht geeft meestal een aardig uitgangspunt.
Dus 75kg = 75psi
[edit] dan zat je met 5,6 bar bij 81kg goed in de buurt[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Ik zou ook eerst eens kijken welke voorvork je echt hebt.
Achter op je linker poot staat je Tune ID en deze kan je inderdaad op de Fox site ingeven dan zie je in welke configuratie de vork de fabriek heeft verlaten.

Wat ook kan zijn is dat er een andere air shaft in is gezet dan kan hij dus 100, 110 of 120mm zijn...
Laatst gewijzigd door RAPTOR88 op zo 12 september 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb wel eens bij een RockShox gehad dat in het bovenste demperdeel, gevuld met olie, een te hoog peil stond. Dan krijg je niet de volle slag want de demper loopt vast op het teveel aan olie. Misschien dat dat bij een Fox ook kan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
dvdlely
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 september 2021, 17:20
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert Carbon

Thx voor de snelle reactie. Uiteraard heb ik het 4 tellende nummer ingevuld bij FOX en zo kwam ik er ook achter dat het de 120mm versie hoort te zijn. Denk dus dat de issue idd bij de demper zit
dvdlely
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 september 2021, 17:20
Mijn mountainbike: Specialized Camber Expert Carbon

De vork is helemaal uit elkaar geweest en vervolgens weer in elkaar gezet, zonder succes, wel gelijk alles weer helemaal tip top gemaakt.
Na wat research, nogmaals de vork uit elkaar gehaald en de demper in de luchtkamer verwijderd.

Toen kwam we door heel wat denkwerk ineens tot de oorzaak:
Als je de demper er 'ingeschoven' terug in doet, zuigt hij vacuum en trekt hij eigenlijk die demper er steeds terug in. Dit resulteert dus in een 'omgekeerde' veerweg, die dus korter is.
Als je de demper er 'uitgeschoven' terug in doet, dan steekt de demper dus helemaal uit, net zoals de demper aan de demperkant.

Wat er namelijk ook gebeurde:
Zodra ik lucht uit mijn vork liet lopen, zakte hij helemaal in.. dat hoort niet. Dat kwam natuurlijk omdat die vacuum eruit getrokken werd..

Dus nu weer in elkaar gezet en tadaaaaa 120mm veerweg is weer terug!!!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

dvdlely schreef: wo 15 september 2021, 11:08 De vork is helemaal uit elkaar geweest en vervolgens weer in elkaar gezet, zonder succes, wel gelijk alles weer helemaal tip top gemaakt.
Na wat research, nogmaals de vork uit elkaar gehaald en de demper in de luchtkamer verwijderd.

Toen kwam we door heel wat denkwerk ineens tot de oorzaak:
Als je de demper er 'ingeschoven' terug in doet, zuigt hij vacuum en trekt hij eigenlijk die demper er steeds terug in. Dit resulteert dus in een 'omgekeerde' veerweg, die dus korter is.
Als je de demper er 'uitgeschoven' terug in doet, dan steekt de demper dus helemaal uit, net zoals de demper aan de demperkant.

Wat er namelijk ook gebeurde:
Zodra ik lucht uit mijn vork liet lopen, zakte hij helemaal in.. dat hoort niet. Dat kwam natuurlijk omdat die vacuum eruit getrokken werd..

Dus nu weer in elkaar gezet en tadaaaaa 120mm veerweg is weer terug!!!
Het was makkelijker geweest als je na het aflaten ven de druk de vork uit had getrokken tot voorbij de drukvereffenings "dimple" en daarna weer op druk had gebracht. https://www.mtbr.com/threads/major-issu ... e.1048482/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

dvdlely schreef: wo 15 september 2021, 11:08 De vork is helemaal uit elkaar geweest en vervolgens weer in elkaar gezet, zonder succes, wel gelijk alles weer helemaal tip top gemaakt.
Na wat research, nogmaals de vork uit elkaar gehaald en de demper in de luchtkamer verwijderd.

Toen kwam we door heel wat denkwerk ineens tot de oorzaak:
Als je de demper er 'ingeschoven' terug in doet, zuigt hij vacuum en trekt hij eigenlijk die demper er steeds terug in. Dit resulteert dus in een 'omgekeerde' veerweg, die dus korter is.
Als je de demper er 'uitgeschoven' terug in doet, dan steekt de demper dus helemaal uit, net zoals de demper aan de demperkant.

Wat er namelijk ook gebeurde:
Zodra ik lucht uit mijn vork liet lopen, zakte hij helemaal in.. dat hoort niet. Dat kwam natuurlijk omdat die vacuum eruit getrokken werd..

Dus nu weer in elkaar gezet en tadaaaaa 120mm veerweg is weer terug!!!
Ja goed gevonden, had ik ook aan moeten denken hoewel ik deze niet meteen evident vind.

Mijn vergelijkbare ervaring: op oudere RS Reba Solo Air is er soms het probleem dat de negatieve kamer teveel druk krijgt door minimale lekkage. En idd gaat daarmee je veerweg omlaag min of meer volgens jouw beschrijving. Bij de Reba was de truuk om even onderaan de vorkpoot de neg kamer van druk af te laten, schroefje er uit en ventieltje indrukken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie