Nou, je schrijft dat je ketting eraf liep. Dat kan verschillende oorzaken hebben en het voorblad is er een van, vandaar mijn vraag/opmerking.
("Afgelopen zaterdag Amerongen gereden. Er zaten zoals verwacht veel remkuilen in de afdalingen dus ik heb lekker gestuiterd. Dit ging goed totdat uiteindelijk de ketting er toch een keer afliep.").
"Goed schakelen" is een subjectief begrip. De een zal een netjes werkende Alivio van tien jaar oud goed vinden schakelen, iemand die net een paar maanden met een nieuwe Sram AXS onderweg is zal dat anders zien
Het is vanaf hier niet te bepalen of jouw derailleur al optimaal werkt of dat er nog ruimte voor verbetering (door middel van afstellen) is.
Maar als hij echt van het bovenste wieltje afloopt zou ik als eerste aan twee dingen denken: is de boel recht (zodat het wieltje op de juiste positie onder de cassette staat), dus zowel de derailleurkooi als de derailleurpat. En is de b-schroef goed ingesteld, zodat de ketting zoveel mogelijk om de kransjes loopt.
Als dat in orde is heeft kettinglengte er maar heel beperkt wat mee te maken. Hij zal dan inderdaad niet goed gespannen worden als hij op het kleinste kransje ligt, maar op de grotere kransjes wordt hij wel gespannen en vervalt dat als mogelijke oorzaak voor het naast het wieltje lopen (los hiervan, uiteraard moet je de kettinglengte zo goed mogelijk hebben).
Even wat brainstormen: het bovenste wieltje zit heel dicht onder de cassette. De ketting "komt van onderaf", van het onderste wieltje. Op dat stukje ketting staat heel weinig kracht, het is slechts de retourkant en niet de bovenkant waar de kracht die je op de pedalen uitoefent op werkt. Ook zit er geen beweging tussen de beide wieltjes, ze zitten in dezelfde kooi gemonteerd op vaste afstand van elkaar (zowel links/rechts als hoog/laag).
Als dat bovenste wieltje en de krans van de cassette waar de ketting op loopt goed in lijn staan kan ik niet bedenken waar het fout zou moeten gaan.
Zit je cassette wel goed vast, zonder speling?