Ketting loopt van het derailleurwieltje af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mad Wally schreef: za 11 september 2021, 16:00
Snelle Buffer schreef: za 11 september 2021, 14:17 Ik dacht dat een Sram derailleur altijd de ketting op spanning houdt , ongeacht hoe ver je inveert ?
Tot het punt dat je derailleur helemaal ingevouwen zit, dan heeft deze geen slag meer om te spannen. Als je een te lange ketting hebt is dat goed mogelijk.
Hmm , ik kan mijn XO1 derailleur naar voren brengen tot bijna tegen de chainstay ( denkbeeldig ) en dan nog verder gaan , dus dan moet bij maximaal inveren de ketting wel op spanning houden ..

Edit ; ik snap het , zeker als de ketting op het 10T kransje ligt .. :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ik zie dat ik wat posts heb gemist :)
Azurri schreef: za 11 september 2021, 13:01 Hoe zit t met de lagers in de pulleywieltjes? Zit daar geen spleling op of zijn ze uitgelubberd?
Nee die zijn nog in een perfecte staat. Kwam erachter dat SRAM standaard heel degelijke wieltjes monteert, had al wat research gedaan.

Zelf had ik ook gedacht om mijn ketting in te korten. Ik heb het kettingtooltje van een vriend geleend en er is slijtage maar alles binnen de tolerantie. Ik denk dat ik alsnog mijn ketting in ga korten want het viel mij ineens op dat wanneer de ketting op het kleinste tandwiel zit er verdacht veel speling op de ketting komt. Dusdanig veel dat ik dacht dat mijn derailleur kapot is (veer) maar die was nog sterk.

Jammer dat ik niet van het bestaan van het afsteltooltje wist. Zal die ook gaan aanschaffen. Heb ook voor een nieuwe ketting gekeken maar er is nergens XX1 of X01 voorraad meer. Zelfs de Duitse webshops hebben niets meer.

Bedankt voor het meedenken! :-q
Laatst gewijzigd door Jordi75 op vr 17 september 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jordi75 schreef: vr 17 september 2021, 10:11


Jammer dat ik niet van het bestaan van het afsteltooltje wist. Zal die ook gaan aanschaffen. Heb ook voor een nieuwe ketting gekeken maar er is nergens XX1 of X01 voorraad meer. Zelfde de Duitse webshops hebben niets meer.

Bedankt voor het meedenken! :-q
In de Franse webshop zijn er nog wel: https://www.probikeshop.com/en/nl/sram- ... 22342.html
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Willem Altes schreef: vr 17 september 2021, 14:37
Jordi75 schreef: vr 17 september 2021, 10:11


Jammer dat ik niet van het bestaan van het afsteltooltje wist. Zal die ook gaan aanschaffen. Heb ook voor een nieuwe ketting gekeken maar er is nergens XX1 of X01 voorraad meer. Zelfde de Duitse webshops hebben niets meer.

Bedankt voor het meedenken! :-q
In de Franse webshop zijn er nog wel: https://www.probikeshop.com/en/nl/sram- ... 22342.html
Thanks!
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik ben toch wel benieuwd waar t uiteindelijk aan lag. Laat je t hier weten?
Succes :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Uiteraard. Ik heb het boutje iets scherper afgesteld en ik heb gisteren mijn ketting ingekort. Ben van plan dit weekend ergens een ritje te gaan doen en hopelijk ligt het parcours er slecht bij zodat ik lekker kan stuiteren om de boel goed te testen :D
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

ik heb het ook regelmatig gehad, stuk tak ertussen was bij mij de oorzaak. Het tandwieltje zat niet meer 100% in het midden van de as hierdoor. dit kan je even opnieuw centreren (bij nieuwe tandwieltjes is dat natuurlijk wel goed) dan loopt ie er niet meer zo gemakkelijk af. Met een te lange ketting heb je natuurlijk ook meer kans...

gr
MTBArnhem
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Afgelopen zaterdag Amerongen gereden. Er zaten zoals verwacht veel remkuilen in de afdalingen dus ik heb lekker gestuiterd. Dit ging goed totdat uiteindelijk de ketting er toch een keer afliep. Uiteindelijk maar 1 maal gebeurd ipv meerdere dus het is beter geworden na inkorten ketting. Ik denk dat ik er nog 1 schakel uithaal om te testen maar ook gelijk een ketting bestel.
Yeah Steel schreef: za 18 september 2021, 18:55 ik heb het ook regelmatig gehad, stuk tak ertussen was bij mij de oorzaak. Het tandwieltje zat niet meer 100% in het midden van de as hierdoor. dit kan je even opnieuw centreren (bij nieuwe tandwieltjes is dat natuurlijk wel goed) dan loopt ie er niet meer zo gemakkelijk af. Met een te lange ketting heb je natuurlijk ook meer kans...

gr
Hoe heb je dit gecentreerd? Als ik naar het wieltje kijk, zie ik geen mogelijkheid om iets aan te passen of dat deze überhaupt uit het midden kan gaan lopen?
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een schakel (eigenlijk 2) er tussen uit gaat je niet helpen.
(Tenzij je ketting echt te lang is en het telkens in de hoogste versnelling gebeurd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Hoe heb je dit gecentreerd? Als ik naar het wieltje kijk, zie ik geen mogelijkheid om iets aan te passen of dat deze überhaupt uit het midden kan gaan lopen
bij mij zat het lagertje excentrisch in het plastic tandwiel nadat er een takje met wat geweld tussen was gekomen. Tijdens een wedstrijd liep de ketting er toen tot frustratie twee keer naast. Dan moet je stoppen, afstappen, pielen etc. aansluiting groep kwijt => frustratie

Ik heb overigens daarna een nieuw setje tandwielen gemonteerd en sindsdien nooit meer voorgekomen, tijdens verwijderen viel het me bovenstraande op. Tandwieletjes zelf was weinig mis mee. dus die liggen nog op reserve

gr
MTBArnhem
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jordi75 schreef: wo 22 september 2021, 18:19 Afgelopen zaterdag Amerongen gereden. Er zaten zoals verwacht veel remkuilen in de afdalingen dus ik heb lekker gestuiterd. Dit ging goed totdat uiteindelijk de ketting er toch een keer afliep. Uiteindelijk maar 1 maal gebeurd ipv meerdere dus het is beter geworden na inkorten ketting. Ik denk dat ik er nog 1 schakel uithaal om te testen maar ook gelijk een ketting bestel.
Hoe weet je eigenlijk zeker dat je ketting er bij het derailleurwieltje afloopt? Kan de oorzaak niet elders liggen?

Als:
- je kettinglengte goed is
- de derailleur in orde is
- de derailleur goed afgesteld is
- het spul niet verregaand versleten is en
- je een voorblad met narrow-wide vertanding gebruikt
zou een ketting er niet makkelijk af moeten kunnen lopen. Ik kan me niet heugen dat de ketting er ooit afgelopen is zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, en zelfs dat is al zo lang geleden dat ik het me niet meer -actief- herinner ;-)

Gisteren ook op Amerongen geweest en over de remknippen gestuiterd maar -zoals gebruikelijk- geen enkel probleem (hardtail, GX 1x11 met 50t Sunrace cassette en een NW voorblad van eBay).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Een schakel (eigenlijk 2) er tussen uit gaat je niet helpen.
(Tenzij je ketting echt te lang is en het telkens in de hoogste versnelling gebeurd)
De ketting was te lang, dit weet ik zeker. De ketting hing slap in het zwaarste verzet. Ik vraag me dan ook af of mijn ketting al niet te lang was toen ik de fiets kocht en dat dit door slijtage aan het licht is gekomen.

bij mij zat het lagertje excentrisch in het plastic tandwiel nadat er een takje met wat geweld tussen was gekomen. Tijdens een wedstrijd liep de ketting er toen tot frustratie twee keer naast. Dan moet je stoppen, afstappen, pielen etc. aansluiting groep kwijt => frustratie

Ik heb overigens daarna een nieuw setje tandwielen gemonteerd en sindsdien nooit meer voorgekomen, tijdens verwijderen viel het me bovenstraande op. Tandwieletjes zelf was weinig mis mee. dus die liggen nog op reserve

gr
Ik snap wat je bedoelt. Ben bang dat ik de wieltjes ook op het te kopen lijstje ga zetten. Had het willen voorkomen want ze zijn best prijzig :o
Hoe weet je eigenlijk zeker dat je ketting er bij het derailleurwieltje afloopt? Kan de oorzaak niet elders liggen?

Als:
- je kettinglengte goed is
- de derailleur in orde is
- de derailleur goed afgesteld is
- het spul niet verregaand versleten is en
- je een voorblad met narrow-wide vertanding gebruikt
zou een ketting er niet makkelijk af moeten kunnen lopen. Ik kan me niet heugen dat de ketting er ooit afgelopen is zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, en zelfs dat is al zo lang geleden dat ik het me niet meer -actief- herinner ;-)

Gisteren ook op Amerongen geweest en over de remknippen gestuiterd maar -zoals gebruikelijk- geen enkel probleem (hardtail, GX 1x11 met 50t Sunrace cassette en een NW voorblad van eBay).
- Kettinglengte, ik denk dat deze nu goed is maar aangezien ik toch een nieuwe ga aanschaffen haal ik er nog een stukje uit.
- Geen idee hoe te bepalen of de derailleur in orde is. De veer lijkt nog heel sterk. Ik heb geen schakelproblemen. Heeft geen zichtbare schade.
- Neem aan dat als de derailleur goed schakelt, deze ook goed is afgesteld?
- Misschien begrijp ik jou nu niet goed maar ketting loopt niet van de cassette of het voorblad af. De ketting loopt naast het bovenste derailleurwieltje en dat is ook het enige probleem. Ik hoor niets wanneer het gebeurt en ik voel dat ik ineens meer weerstand voel tijdens het trappen. Ik zie het verband niet met het voorblad?


Ik de ketting en de wieltjes vervangen en hopelijk lost dit het probleem op. Zo niet dan ga ik weer verder zoeken.
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, je schrijft dat je ketting eraf liep. Dat kan verschillende oorzaken hebben en het voorblad is er een van, vandaar mijn vraag/opmerking.
("Afgelopen zaterdag Amerongen gereden. Er zaten zoals verwacht veel remkuilen in de afdalingen dus ik heb lekker gestuiterd. Dit ging goed totdat uiteindelijk de ketting er toch een keer afliep.").

"Goed schakelen" is een subjectief begrip. De een zal een netjes werkende Alivio van tien jaar oud goed vinden schakelen, iemand die net een paar maanden met een nieuwe Sram AXS onderweg is zal dat anders zien ;-)
Het is vanaf hier niet te bepalen of jouw derailleur al optimaal werkt of dat er nog ruimte voor verbetering (door middel van afstellen) is.

Maar als hij echt van het bovenste wieltje afloopt zou ik als eerste aan twee dingen denken: is de boel recht (zodat het wieltje op de juiste positie onder de cassette staat), dus zowel de derailleurkooi als de derailleurpat. En is de b-schroef goed ingesteld, zodat de ketting zoveel mogelijk om de kransjes loopt.

Als dat in orde is heeft kettinglengte er maar heel beperkt wat mee te maken. Hij zal dan inderdaad niet goed gespannen worden als hij op het kleinste kransje ligt, maar op de grotere kransjes wordt hij wel gespannen en vervalt dat als mogelijke oorzaak voor het naast het wieltje lopen (los hiervan, uiteraard moet je de kettinglengte zo goed mogelijk hebben).

Even wat brainstormen: het bovenste wieltje zit heel dicht onder de cassette. De ketting "komt van onderaf", van het onderste wieltje. Op dat stukje ketting staat heel weinig kracht, het is slechts de retourkant en niet de bovenkant waar de kracht die je op de pedalen uitoefent op werkt. Ook zit er geen beweging tussen de beide wieltjes, ze zitten in dezelfde kooi gemonteerd op vaste afstand van elkaar (zowel links/rechts als hoog/laag).
Als dat bovenste wieltje en de krans van de cassette waar de ketting op loopt goed in lijn staan kan ik niet bedenken waar het fout zou moeten gaan.

Zit je cassette wel goed vast, zonder speling?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketting was te lang, dit weet ik zeker. De ketting hing slap in het zwaarste verzet. Ik vraag me dan ook af of mijn ketting al niet te lang was toen ik de fiets kocht en dat dit door slijtage aan het licht is gekomen.
Je weet dat je de kettinglengte bepaalt door de ketting op groot voor(bij 2x of 3x) en groot achter te leggen, buiten de xerailleur om, en dan naar boven afronden en dat +2 schakels?

Als je de ketting op het kleinste kransje legt en de ketting hangt slap, dan kan ook je derailleur te kort zijn :wink:

Mijn mtb is voorzien van een XX1 achterderailleur. Soms, tijdens de wat snellere/ruigere afdalingen, loop mijn ketting naast mijn bovenste derailleurwieltje.
Eigenlijk geef je te weinig info en wij moeten maar raden.
11 of 12 speed?
11-46 cassette of 10-52?
Heeft het gewerkt?
Wat is er veranderd?
Had de fiets al een XX1 derailleur of is dat een upgrade?
Fiets is nieuw of 2e hands?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik herken het gedeeltelijk. Met een GX 12sp én 11sp heb ik de kettingen niet naast maar verkeerd er op gehad op stuiterstukken.
In beide gevallen was de oplossing het op goede lengte zetten van de ketting en instellen van de B-tension oftewel kettingspanning.
Lekker fietsen!
Plaats reactie