Vork offset van 52 naar44mm offset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef: do 21 oktober 2021, 22:52
ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 oktober 2021, 22:29 De stijfheid van je vork is iets anders dan hardheid.
Misschien is strak in dit geval een beter woord dan stijf.
Normaal flext je wiel en vork in een bocht,wat er voor zorgt dat er minder krachten naar je frame komen toch?
Als je alles stijf/hard gaat maken komen er toch meer krachten door?
Je mag hopen dat een frame daarop berekend is... :roll:

Broodje aap, in die zin dat de toename van belasting geen invloed gaat hebben.


Daarnaast is de vraag wat je ervaart met je nieuwe carbon wielset: lager gewicht? Bredere velgen? Minder speling? Tenzij je van een heel slecht wiel kwam is het niet zo dat een carbon wiel millimeters minder beweegt, zijdelings dan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik weleens gelezen heb is dat (mountainbike)wielen inderdaad ook tè stijf kunnen zijn. Door ietwat flex kan een wiel beter sporen volgen.
Ik zit niet op het niveau dat ik dat kan beoordelen, maar de redenatie klinkt niet onlogisch.

Vorkstijfheid zie ik anders, een stijve vork zal ook makkelijker inveren dan eentje met (teveel) flex. Simpel gezegd, als de stanchion buigt gaat hij klemmen bij het inveren wat de werking van de vork niet ten goede komt. Een verende vork moet in elk geval voldoende stijf zijn om buiging te voorkomen, en om teveel torderen te voorkomen.
Als je de eerste verende vorkjes vergelijkt met bijvoorbeeld een ZEB-achtige zit daar een gigantisch verschil tussen :D

Forummer Herman de Biker had een ervaring met zijn eigenbouw fully: daar had hij twee achtervorken voor gemaakt. Een volgens de klassieke driehoekvorm, en een met kruisverbindingen (en een specialere uitstraling) om de fiets (nog...) wat bijzonderder te maken. Die vork gaf in eerste instantie teveel flex. Daarom werd er een extra dwarsverbinding op gemaakt, vlak voor het achterwiel. Resultaat: de achtervork werd te stijf!
Uiteindelijk is de klassieke achtervork er weer in gezet omdat die in het rijden het beste aanvoelde. Blijkbaar is iets van flex voor het stuurgedrag positief en is er ook zoiets als te stijf.
Uiteraard moet die flex ook weer niet teveel zijn, en waarschijnlijk is het subjectief wanneer het precies goed is.

Er zullen best nog snellere rijders zijn, maar HdB stond steevast bovenin de lijstjes op de afdaalsegmenten van de diverse UHR routes dus een beetje vaart zit er wel in bij die gast ;-) Hij gaat in elk geval hard genoeg om wat van het materiaal te vergen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flex vd achtervork werkt precies andersom op het sturen dan flex op je voorvork.
Flex op de voorvork pakt altijd negatief uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 oktober 2021, 14:47 Flex op de voorvork pakt altijd negatief uit.
Nee.

Te stijf rijdt zeker niet prettig. Onder andere grip in de bochten heeft er onder te lijden. Maar ook in zeer rotsachtig terrein wil je dat de vork een heel klein beetje een eigen lijn wil zoeken in plaats van zijdelings van stenen af te ketsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat laat ik aan mn voorband over.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 oktober 2021, 22:02 Dat laat ik aan mn voorband over.
Rij je op dat moment met of zonder BB ivm de voorbandspanning en rolweerstand in de bochten :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder biba, met insert en latex :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie