Verbogen cassetteblad

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo
voor mijn 12 speed shimano systeem had ik afgelopen voorjaar, omdat nergens cassettes te vinden waren, een Zitto kloon (10-50T) gekocht en opgezet. (equivalent met SLX, stalen bladen muv de grootste 50T).
Na zonder problemen , ik schat, een 600- 700 km gereden te hebben zie ik nog geen noemenswaardige slijtage (geen punttanden, bramen...).
Maar omdat de ketting op 0.75% rek zat, wilde ik een nieuwe (shimano deore) ketting opleggen.
Mijn vorige kettingen hadden altijd 128 schakels (langer gekocht en stuk ingekort), deze had de standaard 126 schakels. Ik nam aan dat de 2 schakels minder niet veel uitmaken, hij ging goed op het grootste blad en de derailleur stond niet veel strakker.
Maar het lukte mij niet om de schakeling goed te krijgen bij de middelste bladen. Lang geklooid met de eindstops en de kabelspanning. Bleef overslaan. Ik dacht dat het aan de kettinglengte lag, heb zelfs 2 extra schakels eraan gemonteerd (ketting brak op mijn blijkbaar niet goede 'las' tijdens testrit :-{ ), en ik heb ook de oude, langere ketting terug gezet - in alle gevallen slipte hij op de middelste bladen.
Blijkt nu dat blad 6 van de cassette (24T) een slag heeft, dus hij zit tegen het vorige blad aan en de ketting kan niet aangrijpen en loopt er af. :~ Ongeveer over de helft van de omtrek.
Nu vraag ik me af hoe dat zou komen? Ik had voorheen niets gemerkt. Heb ik een te strakke nieuwe ketting omgelegd en met de testrit is daardoor het blad vervormd? Is dat mogelijk? Of was het euvel al, maar hoe dan (middelste blad dus ik geloof niet in een zijdelings klap).
Ik kon met een schroevendraaier het blad weer aardig recht duwen, maar ben er niet zeker van.
Heeft iemand een idee/tip hoe een gebogen cassette tandwiel kan ontstaan? Is het een gekend probleem of specifiek aan mijn "made in china" zitto?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gebeurd toen je nieuwe ketting brak?
De ketting moet je niet ponsen (of lassen zoals jij dat noemt) maar verbinden met een (meegeleverde) sluitschakel.
Een Quicklink, Powerlink of hoe de fabrikant het ook noemt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mij is niet geheel duidelijk welke kant de verbuiging nu zit? Naar binnen dus naar hogere/grotere cassette tanden toe of juist naar buiten naar lagere kleinere cassette tanden toe?

Naar binnen kan eigenlijk niet door ketting maar alleen door extern iets ertegen.

Naar buiten zou wel kunnen door een ketting die bijvoorbeeld scharniert op de door jou genoemde 'las' ofwel breekpen die daar net breekt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik ben niet 100% zeker |(want teruggebogen met schroevendraaier) maar ik denk dat hij naar buiten gebogen was.
Idd zoiets kan gebeuren met brekende ketting, maar ik had het euvel van slippende ketting al ervoor. Dus met de vers opgelegde nieuwe ketting. Zonder klap.

Nog steeds geen duidelijke oorzaak.

Ik heb uiteindelijk de Ztto cassette helemaal gedemonteerd en geïnspecteerd. De 5 grootste bladen (deels alu, deels staal) zijn aan elkaar geklonken. De 3 kleinste bladen is een geheel 'machined'. De andere zijn losse met een kunststof spacer. Alles aan elkaar vast met kleine boutjes die schroeven in het blok van de kleine bladen.
Het grootste losse blad, nr 6, 24T, is het meest fragiel (dunne armpjes). Deze was verbogen.
Geprobeerd deze plat te krijgen maar er blijft een bolling in.
Ik heb de Ztto leverancier op Ali gevraagd of ze losse bladen verkopen voor microspline 12 speed, maar ik kreeg de standaard vraag om een foto, dus heb niet veel vertrouwen. Ik overweeg te kijken of een oude in de bak liggende (deels versleten) shimano slx 12Sp MS, ik de overeenkomende cog kan uitwisselen. Maar de dikte is een vraag.

wat denken jullie;
wat is het risico van een licht wobbelende blad?
zou ik een schiman blad op de ztto cassette kunnen leggen?

het is zonde om de niet versleten cassette te moeten scrappen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nederbelg2 schreef: vr 3 september 2021, 14:08 Ik overweeg te kijken of een oude in de bak liggende (deels versleten) shimano slx 12Sp MS, ik de overeenkomende cog kan uitwisselen. ....
zou ik een schimano blad op de ztto cassette kunnen leggen?
in antwoord op mijn eigen vraag; natuurlijk werkt deze truc niet omdat bij de shimano cassettes, alle bladen met uitzondering van de kleinste aan elkaar geklonken zijn. Dus geen losse bladen met ca 24T en microspline passing.
van de Ztto leverancier op Ali krijg ik alleen continu het commentaar 'send more photos' dus daar is niets van te verwachten.

Dus let op voor iedereen die een Ztto kloon overweegt vanwege betere beschikbaarheid (en lagere prijs) dan de shimano cassettes.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Welke ZTTO leverancier heb je bij besteld? Er zijn er verschillende. Ik heb zelf erg goede ervaringen met ZTTO, ook in het nazenden bij een product dat niet in orde was. Ik rijd zelf overigens inmiddels al zo’n 1000km met een 11-46 ZTTO cassette (11speed) en dat schakelt nog altijd erg soepel. Ook geen excessieve slijtage zichtbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja,dat dacht ik ook, welke leverancier.
ZTTO Official Shop is de echte (tot nu toe goede ervaringen mee).
De andere verkopers zijn vaak iets goedkoper, maar het is niet "hun" product, dus ze staan er ook iets minder achter.

En heb je veel duidelijke foto's verstuurd?
Ik ga hier niet Ali zitten verdedigen, en ook niets ten nadele van jou, maar hier op het forum is het voor sommigen ook moeilijk om een foto te plaatsen bij hun vraag.
En het maken van scherpe fotos met het juiste detail is ook niet aan iedereen gegeven.
Zet anders je foto's hier ook even neer.
En misschien ook subtiel naar dit topic verwijzen.
Chinezen houden niet van slechte reviews.
En dat jij hier straks kan posten dat het is opgelost, dat is hun vast iets waard :wink:

Verder kan je die Shimano kransjes gewoon los halen, klinknagel uitboren.
Mits ze niet op een spider zitten, want dan kan je ze niet los in je ZTTO cassette schuiven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik had ze van de winkel 'ZTTO Official Store"
https://nl.aliexpress.com/store/4424045

ztto official shop kon ik niet vinden , is dat dezelfde?

ik had ze onder andere deze fotos gestuurd:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

en alleen gevraagd of ze de 24 tands microspline ook los verkopen als spare part.
Onder de aanname dat als de gehele cassette verkopen, ze ook de onderdelen misschien hebben.
en naar dit forum verwezen (kreeg alleen een smily terug). :winkie:

het is idd een idee om bij meerdere ali shops na te vragen.
Ik had de oude krans wat plat gericht met de bankschroef, maar het is niet perfect en ik denk dat een eenmaal vervormde krans zwak blijft.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nederbelg2 schreef: za 11 september 2021, 18:41 ik had ze van de winkel 'ZTTO Official Store"
https://nl.aliexpress.com/store/4424045

ztto official shop kon ik niet vinden , is dat dezelfde?

ik had ze onder andere deze fotos gestuurd:
Zoals ik het zie tonen de foto’s het probleem niet. Een foto van de cassette met een ketting er omheen en dat je duidelijk ziet dat de afstand tot de andere kransen rondom niet gelijk is of een foto van het losse blad op een vlakke plaat waarbij de vervorming duidelijk te zien is zou wellicht een betere reactie geven. Het probleem moet wel duidelijk blijken uit de foto’s.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ZTTO Official Store of Shop.
Denk dat ik Shop of Store door elkaar haalde.

Maar wat Wally zegt, uit deze foto's kan ik (of een Ali Chinees) niet opmaken wat het probleem is.
Je hebt inmiddels geprobeerd het recht te buigen.
Logisch, maar dat werkt nu waarschijnlijk tegen je omdat het probleem daardoor nog minder duidelijk is.

Maak een foto vd cassette op de fiets.
Van achteren, met de slag midden in beeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik had hun niet gevraagd om een garantie of vervanging.

Maar de Ztto shop heeft uiteindelijk bevestigd dat ze geen losse reservebladen verkopen .
Plaats reactie