Ja, die demperpompjes zijn universeel, het maakt niet zo veel uit welke je neemt. Het kan wel iets goedkoper dan die je linkt:
https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... t_shopping
Het is wel handig om er een te hebben, ook al gebruik je 'm niet dagelijks. Maar je moet er twee vorken en twee dempers mee op de goede druk zetten, en ik zou het pompje de eerste ritten daarna ook meenemen in je rugzak. Kun je onderweg nog kleine aanpassingen doen of een beetje experimenteren wat het beste voelt.
Zeker een nuttige uitgave imo!
SAG geldt voor vorken en dempers, even een goed filmpje opzoeken hoe je dat het beste doet. Da's verder niet heel ingewikkeld maar het zou zonde zijn om je vering niet zo goed mogelijk op jullie eigen gewichten en voorkeuren in te stellen. Dat is juist het grote voordeel van luchtvering, die eenvoudige instelbaarheid naar je eigen situatie.
Vragen geometrie MTB onstabiel sturen en zithouding
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Mijn ervaring is dat voorvork en demper toch in de loop 2-3 maanden iets aan druk verliezen. Dus dat het niet; oppompen en vergeten tot de volgende servicebeurt is!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Als je Epic rijdt heb je geen recht algemene uitspraken over schokdempers te doen
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Als je je dempers 'vergeet' na je 'maiden-rit' dan snap ik wel waarom ze stuk gaan . Gelukkig rij ik al 23 jaar fully zonder defecten (aan mijn dempers).
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Volgens mij ben jij een Specialized mol die hier Speciaal is neergezet om de dempers recht te praten
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wie begon hier over 'Epic'??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Ik heb zo'n pomp besteld (een metalen, merk Fox). Deze was iets duurder dan een kunststof pomp.
Dus daar kan ik dan even mee spelen. De AMS vork is nu heel stug (ik moet echt met vol gewicht op stuur leunen en dan veert ie wel en paar CM), de Sting is wat soepeler maar ik vermoed dat de SAG ook nog nagenoeg 0 is.
Verder kwam ik er achter dat van beide fietsen het stuur iets te ver staat. Met de Jip en janneke methode (elleboog tegen punt zadel en dan kijken of het stuur aangeraakt kan worden) zag ik dat we alletwee het stuur net niet aan kunnen raken.
De AMS heeft een stuurpen van 90mm, de Sting een van 70mm......Dus ik heb nu een stuurpen meebesteld van 55mm dus dan kan ik die op de Sting zetten en de 70 mm op de AMS.
Word vervolgd.............................
Dus daar kan ik dan even mee spelen. De AMS vork is nu heel stug (ik moet echt met vol gewicht op stuur leunen en dan veert ie wel en paar CM), de Sting is wat soepeler maar ik vermoed dat de SAG ook nog nagenoeg 0 is.
Verder kwam ik er achter dat van beide fietsen het stuur iets te ver staat. Met de Jip en janneke methode (elleboog tegen punt zadel en dan kijken of het stuur aangeraakt kan worden) zag ik dat we alletwee het stuur net niet aan kunnen raken.
De AMS heeft een stuurpen van 90mm, de Sting een van 70mm......Dus ik heb nu een stuurpen meebesteld van 55mm dus dan kan ik die op de Sting zetten en de 70 mm op de AMS.
Word vervolgd.............................
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Voor mij lering en vermaak, Ik snap dat schokdemper periodiek nieuwe olie moeten hebben, maar wat is dan zo belangrijk om te doen en wat gaan er anders stuk?
De druk in de gaten houden, als er te weinig druk in zit kan hij 'doorslaan' en zo beschadigen. Het glijvlak schoonmaken na de rit zodat zand en vuil de 'binnenpoot' niet bekrassen. En dan 1x in de zoveel tijd grote/kleine servicebeurt ,dat is olie en seals vervangen. Stelt allemaal niet zoveel voor (behalve de servicebeurten) maar zorgt wel voor het behoud van je demper en vork.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Ik heb gelijk maar zo'n busje "Brunox deo" gekocht. Dus voor na het schoonmaken. Voelt een beetje WD40 achtig aan dat spul.Azurri schreef: ↑ma 6 september 2021, 10:08 De druk in de gaten houden, als er te weinig druk in zit kan hij 'doorslaan' en zo beschadigen. Het glijvlak schoonmaken na de rit zodat zand en vuil de 'binnenpoot' niet bekrassen. En dan 1x in de zoveel tijd grote/kleine servicebeurt ,dat is olie en seals vervangen. Stelt allemaal niet zoveel voor (behalve de servicebeurten) maar zorgt wel voor het behoud van je demper en vork.
Zijn die stofkappen nog makkelijk los te nemen voor het schoonmaken (bij een motorvoorvork haal je ze zo los maar kan dat ook bij de MTB)?
Laatst gewijzigd door Side swipe op vr 8 oktober 2021, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Update:
- Kortere stuurpen gemonteerd
-Voorvork iets opgepompt
(eigenlijk iets stugger als de voorgeschreven SAG, meer omdat mijn MTB dat ook al had en daar ze het probleem niet mee heeft. En de ritjes zijn toch XC zandpaadjes)
-Banden gewisseld
(was NoNi voor en RoRo achter... nu de RoRo naar voor en nieuwe Racing Ralph achter)
Ze heeft binnenkort een clinic met een damesgroepje (WomenOnWheels?) dus wacht nu even af hoe dat gaat.
- Kortere stuurpen gemonteerd
-Voorvork iets opgepompt
(eigenlijk iets stugger als de voorgeschreven SAG, meer omdat mijn MTB dat ook al had en daar ze het probleem niet mee heeft. En de ritjes zijn toch XC zandpaadjes)
-Banden gewisseld
(was NoNi voor en RoRo achter... nu de RoRo naar voor en nieuwe Racing Ralph achter)
Ze heeft binnenkort een clinic met een damesgroepje (WomenOnWheels?) dus wacht nu even af hoe dat gaat.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Voorvork gewoon op de voorgeschreven sag instellen.Side swipe schreef: ↑vr 8 oktober 2021, 08:07
-Voorvork iets opgepompt
(eigenlijk iets stugger als de voorgeschreven SAG, meer omdat mijn MTB dat ook al had en daar ze het probleem niet mee heeft. En de ritjes zijn toch XC zandpaadjes)
En wat betreft de keerringen, deze alleen verwijderen als je nieuwe gaat plaatsen. Ze zitten geperst en mijn ervaring is dat ze het verwijderen niet overleven. Waarom zou je dat trouwens willen, je kunt altijd de lowers laten zakken als je er bij moet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ze zijn inderdaad niet meer te gebruiken na verwijdering, dus lekker laten zitten.
Wat ik zelf doe: na elke rit (elke!) de binnenpoten schoon vegen met een zachte doek. Daarna met een geschikt borsteltje de seals ontdoen van het randje stof/zand dat er altijd op ligt.
Dit doe ik zowel bij de vork, de demper als de dropper.
Eens in de zoveel tijd steek ik voorzichtig het uiteinde van een tierap tussen de seal en vorkpoot en laat wat vorkolie in de opening lopen. Bij de meeste vorken zit er een foamring onder de seal en die foamringen moeten nat (van de olie) blijven. Uiteraard moet je vork brandschoon zijn voor je dit doet want vuil naar binnen brengen is funest.
Bij sommige vorken werkt het ook om de vork (fiets) een halfuurtje op z'n kop te zetten zodat de olie van onderuit de vork naar de foamringen kan lopen.
Je schijfremmen kunnen daar gewoon tegen, zolang je niet in de rem knijpt als hij op z'n kop staat (dan kan er namelijk lucht in de remleiding komen).
Vwb de afstelling, ik zou inderdaad de aangeraden sag ongeveer aanhouden. Een te stugge vork biedt je minder comfort en controle. Misschien niet in het losse zand (omdat de voorkant dan wat hoger blijft) maar wel op de rest van de rit, dus 95% van de tijd rijdt je met een niet optimaal werkende vering. Zonde!
Wat ik zelf doe: na elke rit (elke!) de binnenpoten schoon vegen met een zachte doek. Daarna met een geschikt borsteltje de seals ontdoen van het randje stof/zand dat er altijd op ligt.
Dit doe ik zowel bij de vork, de demper als de dropper.
Eens in de zoveel tijd steek ik voorzichtig het uiteinde van een tierap tussen de seal en vorkpoot en laat wat vorkolie in de opening lopen. Bij de meeste vorken zit er een foamring onder de seal en die foamringen moeten nat (van de olie) blijven. Uiteraard moet je vork brandschoon zijn voor je dit doet want vuil naar binnen brengen is funest.
Bij sommige vorken werkt het ook om de vork (fiets) een halfuurtje op z'n kop te zetten zodat de olie van onderuit de vork naar de foamringen kan lopen.
Je schijfremmen kunnen daar gewoon tegen, zolang je niet in de rem knijpt als hij op z'n kop staat (dan kan er namelijk lucht in de remleiding komen).
Vwb de afstelling, ik zou inderdaad de aangeraden sag ongeveer aanhouden. Een te stugge vork biedt je minder comfort en controle. Misschien niet in het losse zand (omdat de voorkant dan wat hoger blijft) maar wel op de rest van de rit, dus 95% van de tijd rijdt je met een niet optimaal werkende vering. Zonde!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 197
- Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
- Mijn mountainbike: Olympia Iron '22
Sideswipe had het over de stofkappen niet over de keerring zelf. Hij is net als ik motor voorvorken gewend, daar heb je altijd een stofkap om vuil tegen te houden en daaronder zit pas de keerring die de olie tegenhoud.
Bedoel je, Kermit, dat het de stofkap is die je iets open zet met het puntje van de tywrap en niet de keerring zelf?
Bedoel je, Kermit, dat het de stofkap is die je iets open zet met het puntje van de tywrap en niet de keerring zelf?