Vragen geometrie MTB onstabiel sturen en zithouding

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tarwetijger schreef: vr 8 oktober 2021, 09:53 Sideswipe had het over de stofkappen niet over de keerring zelf. Hij is net als ik motor voorvorken gewend, daar heb je altijd een stofkap om vuil tegen te houden en daaronder zit pas de keerring die de olie tegenhoud.
Bedoel je, Kermit, dat het de stofkap is die je iets open zet met het puntje van de tywrap en niet de keerring zelf?
Volgens mij is dat een geheel bij fietsvorken, zodra je de rubber "seal" verwijderd zit je bij de foamringen. Dus ja, de tierap gaat onder de keerring door. Anders komt de olie ook niet bij de foamring.

Rubber balgen werden vroeger wel gebruikt, op mijn Rond Quake coil zaten ze bijvoorbeeld (in 1999 of 2000 meen ik). Maar daar kwam ook vuil onder en da's eigenlijk nog erger want het kon dan niet meer weg.
Ik heb die balgjes toen op een gegeven moment verwijderd, volgens mij liggen ze zelfs nog ergens in een onderdelenbak... (Kroonstuk zat destijds geschroefd, dus je kon de poten er zo uit schuiven en de balgjes zonder kapot te maken eraf halen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Helder, thanks.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tarwetijger schreef: vr 8 oktober 2021, 09:53 Sideswipe had het over de stofkappen niet over de keerring zelf. Hij is net als ik motor voorvorken gewend, daar heb je altijd een stofkap om vuil tegen te houden en daaronder zit pas de keerring die de olie tegenhoud.
Bedoel je, Kermit, dat het de stofkap is die je iets open zet met het puntje van de tywrap en niet de keerring zelf?
Zo zit het bij een mtb vork ook.
De ene houdt vuil buiten, de andere olie en/of lucht binnen.
Vaak is het 1 geheel, met 2 lippen
(Maar demonteren is bijna altijd destructief)
Vaak zit er ook een foam of vilt ring onder of tussen.
Die moet doordrenkt zijn (en blijven) met olie om de seals te smeren.
Daarom dat je de punt van een tiewrap of sate prikker tussen de (dust)seal en de binnenpoot steekt en er olie langs laat druppelen. Neem daar gerust de tijd voor, meer druppels is beter.
2 tiewraps vlak naast elkaar op het hoogste punt maken een kanaaltje.
Dan nog een tiewrap op het laagste punt, zodat lucht kan ontsnappen.
Dan druppelen tot de olie bij de onderste tiewrap omhoog komt :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gerard4t schreef: vr 8 oktober 2021, 10:14 Vouwbalgen over de binnenpoten zou heel veel schelen, geen water, zand, stof of modder meer op de binnenpoten.
De eerste mtb vorken hadden zulke dingen.
Maar wat Kermit al zegt.
Uit het oog, uit het hart.
De zaak wordt dan vaak vergeten.
En als er eenmaal vocht en/of vuil tussen komt ontdek je dat pas als het veel te laat is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 oktober 2021, 17:12
Gerard4t schreef: vr 8 oktober 2021, 10:14 Vouwbalgen over de binnenpoten zou heel veel schelen, geen water, zand, stof of modder meer op de binnenpoten.
De eerste mtb vorken hadden zulke dingen.
Maar wat Kermit al zegt.
Uit het oog, uit het hart.
De zaak wordt dan vaak vergeten.
En als er eenmaal vocht en/of vuil tussen komt ontdek je dat pas als het veel te laat is.
Daar ben ik ook een keer achter gekomen, maar dat kwam omdat de vouwbalgen waren vastgezet met een tie-rip, dat zou met een veer zoals die ook in oliekeerringen wordt gebuikt moten gebeuren. Maar het kleine onderhoud is ook niet zo'n werk.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 oktober 2021, 17:09
Tarwetijger schreef: vr 8 oktober 2021, 09:53 Sideswipe had het over de stofkappen niet over de keerring zelf. Hij is net als ik motor voorvorken gewend, daar heb je altijd een stofkap om vuil tegen te houden en daaronder zit pas de keerring die de olie tegenhoud.
Bedoel je, Kermit, dat het de stofkap is die je iets open zet met het puntje van de tywrap en niet de keerring zelf?
Zo zit het bij een mtb vork ook.
De ene houdt vuil buiten, de andere olie en/of lucht binnen.
Vaak is het 1 geheel, met 2 lippen
(Maar demonteren is bijna altijd destructief)
Vaak zit er ook een foam of vilt ring onder of tussen.
Die moet doordrenkt zijn (en blijven) met olie om de seals te smeren.
Daarom dat je de punt van een tiewrap of sate prikker tussen de (dust)seal en de binnenpoot steekt en er olie langs laat druppelen. Neem daar gerust de tijd voor, meer druppels is beter.
2 tiewraps vlak naast elkaar op het hoogste punt maken een kanaaltje.
Dan nog een tiewrap op het laagste punt, zodat lucht kan ontsnappen.
Dan druppelen tot de olie bij de onderste tiewrap omhoog komt :-q

Bedankt voor de reacties, inderdaad zoals @tarwetijger zegt zijn het van een motorvoorvork losse kapjes, Die je met je duimnagel al omhoog kunt wippen, en dan met een vettige doek (oid) vuil weg kan halen wat bovenop de keering zit)

Bij een fietsvoorvork (Fox) kijk ik dus direct op het stofkap-keering (wat dus één geheel is)?
Goed dat ik het niet aan heb zitten pulken :tong

Met die tiewrap of sateprikker methode, prik je ze dan niet stuk?
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Mad Wally schreef: vr 8 oktober 2021, 08:19 Voorvork gewoon op de voorgeschreven sag instellen.
kermit schreef: vr 8 oktober 2021, 08:51 .......
Vwb de afstelling, ik zou inderdaad de aangeraden sag ongeveer aanhouden. Een te stugge vork biedt je minder comfort en controle. Misschien niet in het losse zand (omdat de voorkant dan wat hoger blijft) maar wel op de rest van de rit, dus 95% van de tijd rijdt je met een niet optimaal werkende vering. Zonde!
Ik heb m anders ingesteld zoals het hoort, en samen een klein testrondje (5km) gedaan en de pomp meegenomen voor de zekerheid. Even getest met boomwortels.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met die tiewrap of sateprikker methode, prik je ze dan niet stuk?
Niets forceren.
Ik gebruik altijd kleine tiewraps (maar ik las (website/tijdschrift) dat een sateprikker werd gebruikt).
Met je nagel de lip vd seal iets van de binnenpoot trekken, dan het puntje vd tiewrap er in schuiven.

Ik kwam nog een plaatje tegen van de seals van een RS Pike.
Afbeelding
De bovenste (grijs) houd vuil buiten, de onderste (zwart) houdt olie binnen.
Voordeel van deze constructie is dat de vilt of foam ring tussen de seals zit.
Door de bovenste seal iets van de binnenpoot te lichten kan je verse olie in die ring laten lopen, waardoor alles weer soepel kan glijden.

Met een Seal Mate (of weer de punt van een tiewrap) kan je vuil naar buiten werken.
Vuil er uit, olie er in en je vork gaat weer lekker soepel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat de seal brandschoon is voor je zoiets probeert is wel essentieel ja :)
Maar dat doe ik na elke rit, de seals van vork, demper en dropper veeg ik af en dan haal ik met een geschikt borsteltje ook dat miniscule stofrandje nog van de seals. Zou je ook met de punt van een houten prikkertje kunnen doen (dus niet onder de seal steken maar alleen het vuil weghalen). Als het maar een relatief zacht materiaal is want je wilt de vorkpoot (geanodiseerd alu) niet bekrassen.

Olie tussen de seals laten lopen doe ik maar af en toe, om de paar maanden of zo.
Beetje op gevoel en als ik eraan denk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat ik doe is een dunne veeg Sram butter rondom de stanchions smeren en dan een paar keer indrukken. Er ontstaat dan een zwarte ring aan zand en vuil wat door het vet uit de seal wordt "getrokken" en dat veeg je dan weg. Ook zorgt de Sram butter voor het soepeler aanspreken van de vering.
Het purken met tie-wraps ben ik geen fan van. Je duwt gegarandeerd vuil naar binnen en je loopt de kans de seals te beschadigen. Voor het smeren van de foam ringen zet ik de fiets even op de kop.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij de Rock Shox seals zoals op de foto van TSTM werkt dat dus niet, dan komt de olie nog niet bij de foamringen.

Wat jij doet met die Sram Butter doe ik met vorkolie, beetje erop druppelen, inveren en het vuil komt (grotendeels) mee naar boven.
Voordat ik een tierap naar binnen duw maak ik het uiteraard wel heel grondig schoon. Tot nu toe hoor ik alleen maar positieve geluiden over de staat als ik een vork voor service wegbreng, dus het zal wel meevallen met vuil naar binnen werken.
Ik laat het spul ongeveer om de twee jaar servicen (bij de e-mtb is dat ergens rond de 3.000km).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je eerst wat olie of Sram butter op de poten smeert en dan een paar keer inveert krijg je idd een vette ring waar het vuil in zit.
Als je dat afveegt ben je het kwijt en kan je met een gerust hart iets tussen de seals steken.
En dan veel dikke olie er tussen laten lopen.
Je vork voelt weer als nieuw, scheelt echt zoveel.
En gesmeerde seals drogen niet uit en slijten veel minder, dus alles gaat langer mee.
(En, niet verder vertellen, maar dan kan je dus de servicebeurten wat uitstellen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Even terugkomend op het stuurgedrag.
In het kort: Nog niet gevonden.

Wat ik laatst heb gemerkt met de Sting is met een kort stukje over asfaltweg dat ie heel erg overstuur heeft, dus in een bocht moet je echt tegensturen om de voorkomen dan het stuur naar binnenvalt.

Vraag me af waar dat dan inzit?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Als ik naar filmpjes kijk over fietsen in mul zand, zie ik daar iets wat heel belangrijk is: de fiets moet los gekoppeld worden van de berijder, ofwel niet blijven zitten, want zodra de fiets gaat "zwabberen", wat in mul zand al snel het geval is, wordt je de passagier van je fiets en ga je dus alle kanten op, want je fiets beweegt onder je en omdat je op het zadel zit, zul je mee moeten bewegen om niet om te vallen.
Het tweede dat ik uit de diverse (coach) filmpjes haal is: heavy feet, light hands, oftewel geen druk op het stuur. Je balans zoeken op de fiets. Zodra het terrein dat vraagt dus uit het zadel komen, waarbij een dropper dus erg handig kan zijn.
Het probleem wordt m.i. in de fiets gezocht, terwijl de berijder i.m.h.o. nogal wat in de melk te brokkelen heeft. Nu zal niet iedere fiets zich hetzelfde gedragen en zal de geometrie er zeker toe doen, maar dat zal los staan van hoe je houding is op de fiets.
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De rijtechniek is natuurlijk gelijk, maar er kunnen hele grote verschillen zitten tussen fietsen als het gaat om gedrag in los zand.

Ik heb fietsen gehad die niet te rijden waren als het echt los werd, en andere die met goed kijken bijna vanzelf naar het goede punt gingen.
Kort/hoog/steil werkt niet, long/low/slack een stuk beter :-D

Als het voorwiel (op straat) naar binnen wil vallen kan er sprake van wielflop zijn. Vooral bij erg slacke fietsen, maar dat is een Sting volgens mij niet.
In het terrein is dat overigens veel minder of zelfs niet merkbaar.

Staat het balhoofdlager niet te strak?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie