Van 3x10 naar 1x10. Goede keuze?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Meike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 augustus 2021, 19:39

Ik ben aan het twijfelen om mijn 29 inch MTB met 3x10 naar 1x10 te veranderen. Wat is de reden dat mensen dit doen, de beste reden?
Hier informatie over de fiets
3x10 SLX versnellingen
11/34

Wat is het best voor het voorwielblad? een 32T of 34T? Ik ben van plan te gaan fietsen op de routes in Nederland (en heel misschien een keer in het buitenland mee, denk aan de Ardennen/Duitsland :-D )

Voor de rest heb ik nog wat algemene vragen (misschien een beetje dom :oops: )
Kun je een cranktrekker gebruiken voor elk soort crank?
Hoeveel soorten achter derailleurs zijn er. Ik begreep dat 7,8 en 9 onder de zelfde derailleur valt. Hoe zit het met de rest?
74mm = 104 BCD toch?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een voor kettingblad? (qua dikte ect.)
Laatst gewijzigd door Meike op zo 22 augustus 2021, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Meike schreef: zo 22 augustus 2021, 20:08 Ik ben aan het twijfelen om mijn 29 inch MTB met 3x10 naar 1x10 te veranderen. Wat is de reden dat mensen dit doen, de beste reden?
Als je de voorderailleur weglaat krijg je als frame ontwerper een hoop speelruimte. Met een name de combinatie van achtervering, grote wielen en brede banden is lastig met een voorderailleur. Om toch voldoende bereik te creëren met acceptabele schakelstappen zijn de cassettes groter geworden, 11 en 12 speed dus met grote achterkransen en aangepaste derailleurs.

Je hebt nu al een werkend systeem met een voorderailleur dus van het bovenstaande is bij jouw fiets geen sprake. Natuurlijk kun je naar een enkel voorblad met als voordelen dat het wat lichter en cleaner is. Er blijft minder prut hangen rond het BB, je hebt een wat opgeruimder stuur en je hoeft nog maar één derailleur af te stellen. De nadelen zijn dat je aardig wat gaat inleveren aan bereik. Hetzij in de hoge, hetzij in de lage versnellingen.

Waarom zou jij het willen? Want dat mis ik in je verhaal. Ja, de trend is een enkel voorblad maar zeker als je bij 10 speed wilt blijven is een triple of dubbel imho de beste keuze.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lijkt me niet de goede plek op dit forum.

Me dunkt ergens technische vragen of zo naar toe verplaatsen. Vragen over conversie 2x en 3x naar 1x zijn er al veel geweest, even zoeken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Da's een goede, de verkeerde plaatsing had ik even gemist, meteen even verplaatst dus.
Meike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 augustus 2021, 19:39

Waarin laat je dan versnellingsbereik liggen? Ik lees veel dat je zoal met een triple naar compact geen tot weinig bereik laat liggen.
Zou ik dan in plaats van een 10 speed cassette een 11 speed erop moeten monteren?
de 10 speed cassette die ik nu heb is 11/44 dit is na mijn idee redelijk groot in bereik, klopt dat?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Meike schreef: zo 22 augustus 2021, 21:32 Waarin laat je dan versnellingsbereik liggen?
[...]
lees veel dat
Niet lezen, gewoon eens zelf gaan rekenen.
Ga eens spelen met Ritzelrechner of de Sheldon Brown gear calculator. Zowel qua lichte als qua zware verzetten zul je inleveren. In NL is het nadeel van een 1x vooral dat je op het vlakke de héle tijd op de paar kleinste achterkransjes zit te boren, dat slijt nogal hard. Ga je naar het buitenland dan zul je mogelijk lichte verzetten gaan missen.
Zou ik dan in plaats van een 10 speed cassette een 11 speed erop moeten monteren?

Kan, maar dan zul je ook shifter, derailleur en ketting moeten vervangen.
de 10 speed cassette die ik nu heb is 11/44
Lijkt me onwaarschijnlijk, denk eerder dat je een 11-34 hebt.
Shimano levert (momenteel slecht leverbaar trouwens) en 10-speed 11-42 cassette, en anders kun je ze van Sunrace of ZTTO ook wel vinden, en er bestaan ook wel 10-speed 11-46 cassettes (bv van ZTTO, via Ali), maar dan zul je een roadlink moeten gebruiken om het werkend te krijgen met je achterderailleur.
Meike schreef: zo 22 augustus 2021, 20:08 Kun je een cranktrekker gebruiken voor elk soort crank?
Met Hollowtech 2 ('buitenboordlagers') heb je geen cranktrekker nodig, alleen een tooltje voor dat dopje bij de linkercrank, en inbussleutels.

Verder.... gok ik dat bij jouw 3x10 setup je achterderailleur nog géén clutch heeft, dat is wel een potentieel flink gemis als je 1x wilt rijden.

Qua voorblad: anything will do, let op de BCD (hoogstwaarschijnlijk 104mm), budgettip is Deckas via Ali, of iets via Planet-X ofzo. Houd er rekening mee dat je ook korte bladboutjes nodig zult hebben.



Verder sluit ik me aan bij George: wat wil je er precies mee bereiken, wat denk je ermee te kunnen winnen?
Everybody bought a new bike!
Meike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 augustus 2021, 19:39

En hoe denken jullie over 1x10 speed 32T voor en 11/48 achter?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dan heb je een flinke range waarmee je in de meeste buitenlanden wel uit de voeten kunt.

Het "klein-klein-probleem" zul je in NL nog steeds hebben, én je zult iets moeten verzinnen voor je achterderailleur. Ik weet zelfs niet of je zoiets met een road link nog werkend kunt krijgen. (Of je moet een RD-M4100 monteren, maar ik weet eigenlijk niet of dat nog met je huidige shifter gaat werken, en de M4100 groep is al tijden errug slecht leverbaar)
Laatst gewijzigd door asphaltdude op zo 22 augustus 2021, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Om het even kort en bondig te brengen (lomp als je wilt): Als je blijft de vraag ontwijken en je zinnen hebt gezet op een 1x systeem, dan moet je vooral doen wat je niet laten kan.

Wij kunnen echter niet zien hoe sterk je benen zijn, dat zal je toch echt zelf moeten uitrekenen. Besef goed dat de stappen tussen de verschillende verzetten groter zijn dan bij 11 en 12sp dus het kan voorkomen dat je net niet lekker in een bepaald verzet zit.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Sinds een jaartje van 2x10 naar 1x10 gegaan. 11-42 cassette en 34T narrow wide blad van ali. in heel nl en duitse eiffel nog geen problemen gehad (maar altijd wel bij twijfel een 32T blad mee op vakantie :lol: )

reden was minder troep bij bb, minder/gemakkelijker schakelen en mijn linker shifter om kunnen bouwen als remote voor dropperpost welke veel beter (anatomisch correct) werkt als de originele van brandX.
had voor de derailleur wel een goatlink nodig om hem te kunnen laten werken op 42T.

al met al dus zeker de moeite waard maar eerlijk is eerlijk, ik mis tussen de 3e en 4e krans eigenlijk wel een tussenverzetje bij redelijk vlakke lange stukken.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Lees eens wat op het forum met de zoek functie alsook met Google. Dit is een vraag die je alleen zelf kan uitvinden. Kijk bijvoorbeeld eens hoe vaak je in welke versnellingen rijdt, en of je blad 1 en 3 kan missen met de huidige cassette. En indien niet, welke versnellingen je dan gebruikt met de andere bladen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik ben van 2x10 naar 1x10gegaan en weer terug naar 2x10.

Met 1x10 reed ik 36 - 11-42. Ik miste met die cassette steeds het juiste verzet. Of te licht of net te zwaar

Reden: met 2x10 kan ik overal fietsen en hoef ik geen voorblad te vervangen als ik naar het buitenland ga. Is gewoon veel praktischer

Ik heb er ook aan gedacht om 11 of 12speed te doen maar dat is zonde van het geld, vind ik.

Ik rij nu met 36/26 en 11-36
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 1x10 setup houdt altijd beperkingen in: je levert bereik in aan de lichte en/of aan de zware kant en de stappen tussen de versnellingen worden groter. Wat juist vooral op vlakkere routes irritant kan zijn.

Dus met een 1x10 is het heel bewust keuzes maken welke versnellingen je nodig hebt, en waarschijnlijk betekent het ook wisselen van kettingblad (en cassette...) als je de fiets een keer mee naar het buitenland (bergen) wilt nemen.
Al die problemen heb je niet als je met een dubbel of triple crank blijft rijden...

Pas bij 11 of 12 speed wordt een enkel voorblad zinvol naar mijn idee. Die derailleurs zijn ook bedoeld om met die enorme cassettes overweg te kunnen, en het aanbod in cassettes is ook gericht op gebruik met een enkel voorblad.

Dus met 10-speed zou ik persoonlijk lekker met een voorderailleur blijven rijden.
Wil je dat echt niet zul je moeten bekijken welke versnellingen je nodig hebt met jouw manier van rijden, en de kracht in jouw benen. De beste manier daarvoor is kijken welke versnellingen je nu vaak gebruikt, en wat het lichtste verzet is dat je nodig hebt om een pittige klim op te komen.
Die versnellingen zet je dan in Ritzelrechner en dan ga je eens kijken wat er gebeurd met een enkel voorblad.... en wat voor blad en cassette je dan nodig zou hebben om niet in de problemen te komen op de eerste de beste klim :-)

Maar nogmaals, met 10-speed zou ik gewoon met een voorderailleur blijven rijden...
www.ritzelrechner.de
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Laat ik 'm nog iets extremer neerzetten :-D

Ik rijd op een Stumpjumper van 2008 met 26" wielen, een 9-speed (11-32) en een triple voor. Origineel was dat 22-32-44, maar de 44 heb ik lang geleden vervangen door een bashring. In de praktijk gebruik ik voor vrijwel uitsluitend de 32. Ik ga nu de cassette vervangen door een 9-speed 11-34. Voorin verdwijnt de 22 en wordt de huidige 32 vervangen door een 32 narrow wide. De voorderailleur gaat eraf.

Reden? Makkelijker schoonmaken rondom de BB, een opgeruimde cockpit en het ziet er IMHO gewoon veel beter uit. "Less is more." Ongetwijfeld zijn er mensen die me voor gek verklaren, maar voor mijn rijstijl werkt het.

Ik ben geen racer die altijd de snelste tijden op Strava wil neerzetten. De stoemp-combi 11/44 heb ik nooit veel mee gehad. Ik zou mijn stijl van rijden omschrijven als 'speels', genieten van technische single tracks met (niet te extreme) jumps en drops.
De steile klimstukken heb ik tot nu toe altijd prima kunnen volbrengen op 32/32. Een hele enkele keer moest daar een 28/22 of een 24/22 aan te pas komen. Dat laatste keer dat dit nodig was, kan ik me echter niet herinneren. Meestal is karakter voldoende om boven te komen. Daarom durf ik deze ombouw wel aan.

Ik denk dat de rijstijl alles bepalend is bij het vraagstuk of ombouw naar 1xX wel of geen goed idee is. Zorg dus dat je weet hoe je rijdt en welke combinaties je het meest gebruikt. Reken je toekomstige setup door, zodat je precies weet van welke mogelijkheden je afscheid neemt bij de ombouw. Zie je daarna geen bezwaren? Ga er dan voor!
Laatst gewijzigd door FreedomRanger op zo 26 september 2021, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meike, als ik de vraag lees krijg ik het idee dat je geen idee hebt, alleen de wens om naar 1x over te stappen.
Een 1x setup is natuurlijk veel eenvoudiger, en eenvoud is meestal beter.
Maar 1x9 en 1x10 is voor veel mensen geen goede keuze.
Je verliest een aantal lichte en zware versnellingen.
Dus bij zwaar klimmen off-road en op het fietspad kom je versnellingen te kort.

Alleen een aanrader als je je heel bewust bent van welke versnellingen je gebruikt (en welke niet)

Wat je wel kunt doen is van 3x naar 2x ombouwen. Werkt goed voor 29".
Dat kan eenvoudig door het grootste voorblad weg te laten en je voor derailleur iets te begrenzen.
Dan behoud je je lichtste versnelling.
En als je het middenblad voor vervangt door 2 of 4 tandjes groter (dus 34 of 36), dan heb je een verzet dat zwaar genoeg is voor op het fietspad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie