Van 3x10 naar 1x10. Goede keuze?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er zijn de laatste maanden al een 2-3 topics over hetzelfde onderwerp geweest, misschien zelfs meer. Misschien een sticky maken?

Het meeste is hier al gezegd. Op een bestaande fiets voortandwielen weghalen is m.i. vrij zinloos, afgezien van de "looks" en de "mode".

Ik rij nog met volle overtuiging met 3x9 in ons vlakke landje met boswielrenpaden in mijn omgeving. Waarom? Omdat ik achter een Tora 13x25 reetfietscassette steek. Heel groot voordeel is de close ratio gearbox, zodat je altijd een optimale cadans kan aanhouden. In NL met bergcassette is bijna nergens nodig behalve in Limland en hier en daar misschien een kort hellinkje.

Met 3x9 kom ik zelfs op Col du Kragge met >20% steigingen met die reetfietscassette goed boven, terwijl ik wel het voordeel heb bij boswielrennen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik snap al de vragen over dit onderwerp wel. Heb zelf in mijn SYS ook dat soort vragen.
Met name wat nou allemaal met elkaar 'werkt', vind ik voor mezelf een belangrijke. Zeker omdat we nog steeds in tijden van schaarste zitten en niet alles zo op de digitale plank ligt.

Vragen zijn bijvoorbeeld (hoeven niet beantwoord te worden, is als voorbeeld bedoeld):
kan ik een 12 speed crankstel gebruiken bij 1x10/11 ketting / cassette?
of: kan ik een 12 speed derailleur gebruiken bij 1x11?
of: moet ik een 11 speed derailleur gebruiken bij 1x10 11-46/51 cassette?

Een sticky zou wat mij betreft best handig zijn...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probleem is dat als je dat voor alle terugkerende vragen doet je eerst enkele pagina's sticky's door moet werken voor je bij de rest van de topics komt. Daarom zijn we er een beetje terughoudend in.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

kermit schreef: ma 27 september 2021, 12:52 Probleem is dat als je dat voor alle terugkerende vragen doet je eerst enkele pagina's sticky's door moet werken voor je bij de rest van de topics komt. Daarom zijn we er een beetje terughoudend in.
Begrijpelijk. Kan je niet een apart Sticky topic van Tech Center maken met groepering van deze sticky's? Dus ahw naast de bestaande topics, net als pas het Kleding topic erbij is gekomen?

Moet er wel iemand zijn die dat modereert en die Stickies kort houdt dus zeg max 2 pags.

Dan kan je zich veel herhalende onderwerpen daar parkeren. Evt tevoren in te delen in:
- drivetrain
- wielen
- banden
- voorvork
- achtervork
- lagers

- full suspension DC/XC
- full suspension Enduro/AM
- hardtails
- fietsmaat en zithouding

enz
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt wel wat informatie in sticky's of verzameltopics kwijt maar niet alle en de informatie is ook nog veranderlijk. Je zou het dus ook up-to-date moeten houden. Door een topic te openen kunnen mensen vragen stellen/advies in winnen voor hun specifieke situatie. 9/10/11/12 speed, wel voorblad voor hun systeem, of een complete nieuwe crankset maar is wel compatible? En waar koop je die? En waar koop je die op dit moment, met de beperkte voorraden? Etc. Het kan natuurlijk wel, zie bijvoorbeeld het singlespeed topic maar dat is dan weer een vrij specifiek onderwerp en wat minder gevoelig voor de tands des tijds.

Volgens mij is het dus gewoon goed zoals het is. Er kan en mag natuurlijk best een discussie over gevoerd worden maar start daar dan even een ander topic voor. Dan blijft het hier on-topic.

Thx.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

waarom niet gewoon naar 1x 12?

Mijn Koga had eerst 3x10 , vorig jaar over gegaan naar 1x12 met een NX groep setje , wat een weelde!

Ging meteen een stuk beter ook!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

melf#50 schreef: ma 4 oktober 2021, 21:22 waarom niet gewoon naar 1x 12?
Omdat dat de vraag niet was :wink:

Maar met een 1x12 ben je inderdaad van een aantal nadelen van 1x verlost; het te kleine bereik en iig deels van het 'klein-klein-probleem'
Alleen zit je bijvoorbeeld wel weer vast aan stukken duurdere cassettes.
Everybody bought a new bike!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

asphaltdude schreef: ma 4 oktober 2021, 21:27
melf#50 schreef: ma 4 oktober 2021, 21:22 waarom niet gewoon naar 1x 12?
Omdat dat de vraag niet was :wink:

Maar met een 1x12 ben je inderdaad van een aantal nadelen van 1x verlost; het te kleine bereik en iig deels van het 'klein-klein-probleem'
Alleen zit je bijvoorbeeld wel weer vast aan stukken duurdere cassettes.
Dat vind ik wel meevallen , een NX cassette kost een keer 9 tientjes , en gaat aardig lang mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar daar komen dan nog een 12 speed shifter en 12 speed derailleur bij.
Dat loopt aardig op.
Dus ik snap de 10 speed vraag wel. :wink:

Maar misschien is 11 speed de gulden middenweg?
Dan heb je ook nieuw spul nodig, maar beter betaalbaar (en verkrijgbaar) dan 12 speed
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb een fully met 11-speed (M8000), maar ondanks dat ik 11-speed cassettes en 11-speed Shimano shifters (meervoud) heb liggen (ketting en derailleur zijn 11-speed) geen enkele behoefte om m'n hardtail - die de meeste kilometers doet - om te bouwen van 10-speed naar 11-speed. Gewoon omdat de 10-speed gewoon doet wat het moet doen en ik voor mijn gebruik het nadeel niet als dusdanig beschouw om er 11-speed op te zettenb.

Als je nu 10-speed hebt dan moet het niet zo moeilijk zijn om een 10-speed aandrijving te simuleren (met geen of nauwelijks kosten) om te kijken of jij tegen problemen gaat lopen met jouw gebruik of niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als je weet welke versnellingen je niet nodig hebt, dan is 1x10 waarschijnlijk voldoende.
In Brabant reed ik op mn XC HT met 1x10
36 voor en 11-36 achter.
Samen met een korte Zee derailleur gaf dat een strakke en probleemloze aandrijving.
Maar ongeschikt voor de echte Mt Ventoux.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie