Slijtage XX1 cassette - kale kransjes na nog geen 80km

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het viel me net op dat de Rainbow coating van mijn XX1 cassette extreem snel loslaat. Ik heb 2 ritjes gemaakt op mijn nieuwe fiets, totaal nog geen 80km en je kan al heel duidelijk zien wat de 2 favo kransjes zijn. De coating is er volledig af en er staat al een beetje roest op.

Van mijn GX cassette ben ik dit gewend, maar ik had iets hogere verwachtingen van de XX1 coating eerlijk gezegd.
Is er nog iets de doen om de coating van de andere kransjes te redden? Heb reviews gelezen van fietsers die duizenden KMs met hun gouden XX1 coating gedaan hebben.... :o

Mijn 2 ritten waren niet heel sympathiek: nat, volle bak duinzand & iets verder het bos in zat de modder achter mijn oren. Knarste lekker... maar daar zijn MTBs voor gemaakt toch?! :-q

Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rainbow is alleen voor de show, niet om mee te fietsen :winkie: :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Volgens SRAM zou er een Titanium Nitride coating op moeten zitten, ook op de Rainbow variant. Dit is een serieus hard materiaal, aanzienlijk harder dan je HSS boortjes. Zeer slijtvast dus. Maar ik kan mij voorstellen dat de puntbelastingen, veroorzaakt door het zand, dit doet afbrokkelen. Dat verklaart dan weer niet de slijtage aan de zijkanten van de kettingwielen....

https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium_nitride
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De coating is er zo af na nat duinzand. Echter, het maakt niets uit. Roest eraf vegen met een doekje met wd40 en je kunt weer door.

Hoe de gouden coating zich verhoud laat ik volgend jaar weten 😁
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Met dat nieuwerwetse materiaal is mtb toch een zomersport geworden :o
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

baron062 schreef: za 21 augustus 2021, 15:35 … doet afbrokkelen. Dat verklaart dan weer niet de slijtage aan de zijkanten van de kettingwielen...…..
Zand is een goed schuurmiddel, als de kettinglijn niet recht is komt het zeker tussen de binnenste schalmen en de tanden en doet z’n ding. Je ziet nu mooi welke versnellingen je t meest gebruikt :winkie:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ook Peter schreef: za 21 augustus 2021, 16:17 Je ziet nu mooi welke versnellingen je t meest gebruikt :winkie:
Dat zijn er maar 2. Kun je je dus eigenlijk net zo goed in dit topic gaan melden: viewtopic.php?f=14&t=25778&start=15

:bier: :winkie:
Everybody bought a new bike!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Goud slijt ook wel iets maar niet zo extreem (bij mij) Maar ik rijd ook hoger in de casette omdat ik het juiste voorblad gebruik :D
Kijk uit naar je reinigingsmiddelen een goude ketting is een stuk minder goed na bv Dasty of een ultrasoon bad met koud ontvetter!

Gebruik sowieso zo min mogelijk schoonmaakmiddelen en smeer met wax, dat laatste zorgt er ook voor dat water voldoende is om schoon te maken.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Die slijtage,zo snel is natuurlijk waardeloos, mailtje naar Sram/ leverancier sturen?
Moet je niet voor met een groter tandwiel gaan rijden?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1365
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Azurri schreef: za 21 augustus 2021, 19:20 Die slijtage,zo snel is natuurlijk waardeloos, mailtje naar Sram/ leverancier sturen?
Moet je niet voor met een groter tandwiel gaan rijden?
Door duinzand rijden in de nattigheid en aangeven dat de boel tijdens die 80km lekker kraakt, tja….
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mailtje met foto's naar Sram of de leverancier. Of beide.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Mailtje naar Sram kan ik wel proberen. Na 2 ritten is het wel verder heen dan ik had verwacht. Het is ook niet dat ik hier de tuin uitrijd door een natte zandbak en dan extra lekker knarsend rondrijd met mijn nieuwe spullen... Dat het bij thuiskomst kraakt na een paar stukken duinzand en nattigheid snap ik, maar het is niet dat ik het moedwillig probeer stuk te maken.

Ik heb nu een 34T oval voor, geen idee of een 36T oval past. Hier in het duin zou het kunnen, maar geen idee of ik dan op andere tracks in de knoei kom. Ben tot nu toe alleen in Schoorl geweest, maar dat gaat het komend jaar hopelijk ook veranderen. :-D
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Azurri schreef: za 21 augustus 2021, 19:20 Die slijtage,zo snel is natuurlijk waardeloos, mailtje naar Sram/ leverancier sturen?
Moet je niet voor met een groter tandwiel gaan rijden?

Waarom een groter tandwiel?
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dan zit je op het vlakke minder op de allerkleinste kransjes te rijden.

En groot-groot combinaties lopen mooier en slijten minder, omdat er minder spanning op de ketting staat, de kracht over meer tandjes tegelijk verdeeld wordt, en grotere kransjes 'ronder' zijn dan bij klein-klein combinaties.

Zie ook 'polygon effect' https://www.youtube.com/watch?v=kU4wDtuvwck

Daarom zijn in de werktuigbouwkunde sprockets met minder dan 16 tandjes ook eigenlijk taboe, maar de fietsindustrie komt ermee weg omdat je (normaal gesproken) toch niet zo lang achter elkaar op die allerkleinste kransjes rijdt.
Ook als je met een 1x drivetrain in de bergen rijdt gebruik je de kleinste kransjes toch alleen maar bergaf, en dan trap je toch niet echt lang (en) hard.

Maar als je met een 1x drivetrain met 32 of nog kleiner voorblad hier in NL op het vlakke gaat rijden zit je dus wel de he-le tijd op die kleinste kransjes te malen en ook serieus vermogen te leveren.

Afbeelding
And everybody bought a new cassette (again)!!!
Everybody bought a new bike!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

asphaltdude schreef: zo 22 augustus 2021, 11:39 Dan zit je op het vlakke minder op de allerkleinste kransjes te rijden.

En groot-groot combinaties lopen mooier en slijten minder, omdat er minder spanning op de ketting staat, de kracht over meer tandjes tegelijk verdeeld wordt, en grotere kransjes 'ronder' zijn dan bij klein-klein combinaties.

Zie ook 'polygon effect' https://www.youtube.com/watch?v=kU4wDtuvwck

Daarom zijn in de werktuigbouwkunde sprockets met minder dan 16 tandjes ook eigenlijk taboe, maar de fietsindustrie komt ermee weg omdat je (normaal gesproken) toch niet zo lang achter elkaar op die allerkleinste kransjes rijdt.
Ook als je met een 1x drivetrain in de bergen rijdt gebruik je de kleinste kransjes toch alleen maar bergaf, en dan trap je toch niet echt lang (en) hard.

Maar als je met een 1x drivetrain met 32 of nog kleiner voorblad hier in NL op het vlakke gaat rijden zit je dus wel de he-le tijd op die kleinste kransjes te malen en ook serieus vermogen te leveren.

Afbeelding
And everybody bought a new cassette (again)!!!
:-q Precies,dat bedoelde ik dus.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie