Vervangende (hope?) headset voor Canyon Neuron CF

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Gisteren viel het mij op dat het stuur van mijn Neuron niet meer zo soepel draaide als ik gewend ben. Boel gedemonteerd en beide lagers bleken aan gort, onder zat helemaal vast en boven liep nog maar half. Ik vrees het resultaat van de enorme plensbui aan het einde van de Bartje 200.... :cry:.

De huidige headset is een Acros AZX-214 (ZS44 boven, IS52 onder).

In eerste instantie twee losse lagers gekocht om alleen de lagers te vervangen. Echter kreeg ik de bovenste lager met geen mogelijkheid uit de cup. Uiteindelijk een blinde lagertrekker geprobeerd, maar ook daarmee kwam alleen de binnenring eruit en bleef de buitenste schaal in de cup zitten.... :roll: . Uiteindelijk de cup er van onderaf uit getikt en na wat herstelwerkzaamheden met de nieuwe lager terug geplaatst zodat ik in ieder geval weer even vooruit kan.

De bovenste cup is echter dermate beschadigd dat ik deze wil vervangen door een betere oplossing. Ik lees veel goede verhalen over Hope headsets en ben van plan de Acros te vervangen door een HOPE Headset Top "2" S.H.I.S. ZS44/28,6. Nu weet ik echter niet helemaal zeker of dit gaat passen. Ik heb twee vragen:

1. De huidige Acros ZS44 heeft een andere diepte (einpresstiefe / insertion depth) dan de Hope ZS44, gaat dit een probleem opleveren?

Acros:

Einpressdurchmesser (ID) 44mm
Außendurchmesser (OD) 50mm
Gabelschaft (SD) 28,6mm / 1 1/8"
Bauhöhe (H) 8,0mm
Einpresstiefe (D) 7,7mm

Hope:

Material: CNC machined aluminum, stainless steel
Type: Semi-integrated
Steerer: 1 1/8 "
SHIS standard: ZS44 / 28.6
Insertion diameter Ø: 44 mm
Insertion depth: 9.5 mm
bearing : Industrial Angular Contact Ball bearing made of stainless steel, double sealed

2. De huidige acros heeft niet een standaard topcap maar het canyon systeem wat voorkomt dat je stuur te ver door kan slaan. Gaat dit passen icm de hope headset?

Dank voor de antwoorden alvast!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alleen het lager vervangen lost niet heel veel op.
Het is de afdichting van Acros (het gebrek daaraan) die de levensduur beperkt.
Onder zou je een compleet Hope IS52 setje kunnen gebruiken.
Boven een nieuwe Acros als je de eindstop van Acros/Canyon wilt behouden.
En dan veel watervast vet er tussen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 19:51 Alleen het lager vervangen lost niet heel veel op.
Het is de afdichting van Acros (het gebrek daaraan) die de levensduur beperkt.
Onder zou je een compleet Hope IS52 setje kunnen gebruiken.
Boven een nieuwe Acros als je de eindstop van Acros/Canyon wilt behouden.
En dan veel watervast vet er tussen.
Thanks! Deze dan dus voor onderste lager? https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... g4QAvD_BwE

Mocht ik niet heel gehecht zijn aan de canyon eindstop voor boven, maakt het dat nog veel uit dat de diepte van de hope zs44 cup iets groter is dan die van de Acros?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Je zou ook een Cane Creek 40 kunnen overwegen. Gebruik ze al jaren en nog nooit een probleem mee gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedere headset met een extra rubber flap is goed.
Vertrouwen op alleen de afdichting vh lager is een risico.
1x te laat met nieuw vet en het spul is kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Uiteindelijk besloten om zowel boven als onder te vervangen door Hope headset. Voor degenen die later tegen hetzelfde aan lopen:

Boven (zs44): https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p34891/

Onder (is52):https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p64919/

Uiteindelijk heb ik de topcap van de oude headset kunnen combineren met de hope headset en zo dus de canyon nokjes welke omslaan stuur tegengaan kunnen behouden.

Het persen van de bovenste cup ging niet met m'n DIY pers (trok iedere keer scheef), dus veel dank aan Just Pedal in Bunschoten voor het oplossen!

Alles nu weer geïnstalleerd en het hope is52 systeem met seal op de vorkkroon is een stuk netter!
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Kijk nuttige informatie :-q

Ik liep tegen precies hetzelfde aan bij mijn Spectral (inclusief een vastzittende buitenring van de lager) en heb toevallig net hetzelfde hope setje besteld :). Goed om te lezen dat dit ook compatible is met de Canyon eindstop nokjes.

Heb jij nog een speciale tool gebruikt om de bovenste cup (met vastzittende lagerrand) eruit te tikken? Kostte dat veel moeite?
Zit echt knettervast en heb er zelf nog geen beweging in kunnen krijgen en daarom ook maar een headset cup remover tool besteld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees hier veel over problemen met Acros headsets in Canyons.
Nu zijn er natuurlijk ook wel heel veel Canyons verkocht met zo'n headset...
Maar als ik een Canyon had, zou preventief wat liefde een aandacht (vet) aan zo'n balhoofd besteden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DME3
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 maart 2022, 19:24

Bij deze even een waarschuwing voor Canyon Neuron owners.... ik heb net dezelfde ervaring :(
Vond de stuurlagers al vrij snel crunchy aanvoelen en horen (ik rij ook door modder trouwens en poets na elke modderrit).

Dus dacht ik even vervangen. Maar het bovenste lager zit nog steeds muurvast in de cup.
Buitenschaal is geen beweging in te krijgen en de binnenschaal kon ik er met de hand gewoon uittrekken.

Dus cup eruit geklopt (een gepaste dop op een verlengstukje klaarde de klus, spaart me de aankoop van zo'n special tool).
En net dezelfde Hope headset gekocht omwille van de goeie afdichting.

Dus gouden raad voor Neuron owners met een Acros headset: iedere paar maand toch even openmaken die handel en de zaak goed ingevet houden!
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Weet iemand zo of deze Hope set ook zou passen op een Lux (2020)? Dan weet ik waar ik moet zijn, mocht mijn headset ook aan vervanging toe zijn..
DME3
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 maart 2022, 19:24

Volgens de Acros website hebben de Lux en Neuron hetzelfde headset.
Dus dit zou moeten passen. Maar (en een héél belangrijke) is de beschikbare diepte voor de bovenste cup!

Deze van Hope is iets dieper dan de standaard Acros.
De Neuron heeft meer dan voldoende diepte (12mm denk ik uit het hoofd). Maar geen idee of dit voor de Lux ook zo is.
Ik zou vermoeden van wel, zo kan Canyon dezelfde bus persen in beide types frames. Maar voor alle veiligheid meet je zelf even na of vraag je 't aan Canyon.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dit ga ik ook even volgen.
Ik ga van het voorjaar nog een beurt doen aan mijn Lux en controleer de originele lagers dan nog een keer. Dan kan ik de max inbouwdiepte ook meten.
(volgens de bike-components website is die van hope 9,5mm; volgens de across website is de originele 7,7mm).

Weet iemand of je de ring van de impact protection unit (die voorkomt dat het stuur door je bovenbuis slaat) ook bij een Lux op die Hope headset past?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is dat al eens geprobeerd door een forum member.
Voor de bovenkant heb je de Acros nodig.
Onder past een Hope wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Dank voor ‘t helder advies..
Plaats reactie