Tubeless ready maken lukt niet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Niels12345
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 3 augustus 2021, 19:26

Beste forumleden,

Volg dit forum al geruime tijd, zit ook al eventjes op de fiets. Maar voor m’n huidige probleem toch maar besloten een account aan te maken. Meerdere Posts doorgelezen maar die leken niet de info te bevatten die ik nodig heb.

Vandaag Victoria Barzo buiten banden aangeschaft bij Mantel (29x2.25), ben ze aan t monteren op m’n TLR Bontrager Kovee rims. Band erop zetten ging vrij moeizaam, was ongelofelijk strak. Had daarom verwacht dat ie makkelijk zou ‘poppen’, er zit echter veel ruimte tussen m’n velg en m’n band, de rand van de band kan ik zien zitten. Heb bijna het gevoel dat ik de band ‘opgerekt’ heb tijdens het erop zetten. Daardoor zit ie denk ik niet goed genoeg rondom m’n velg. Iemand hier ervaring mee? Is m’n velg dan wel TLR (er staat van wel en er zit volgens mij ook gewoon lint in). Is m’n band niet de goede maat (kan bijna niet lijkt me want gewoon 29’), of te breed?

2 CO2 patronen erin gespoten en die liepen allebei onmiddellijk weg. Daarom nog geen sealer erin gedaan, zou dat helpen? Het lijkt me een vrij groot lek te zijn.

Anders eventueel iemand in Rotterdam die morgen vrij heeft en waarbij ik even langs kan gaan :D . Voel me een goede noob zo.

Met vriendelijke groet,

EDIT: Het lek lijkt te zitten bij m’n ventiel, de rest is volgens mij redelijk strak. Als ik in de band knijp (die leeg is) voel ik namelijk wat lucht weglopen bij het ventiel, echter niet bij het ventiel zelf maar de ruimte daar tussen de velg en de band…
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Heb je een compressor? Grote kans dat je te weinig lucht erin krijgt om de band goed te zetten.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zoiets doe je niet met co2 patronen maar met een compressor.
Ventielkern eruit en dan lukt het vast wel. Succes.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Hetgeen ook een beetje wil helpen is de band voor het pompen al een beetje op de zijkanten te 'trekken'. Als de compressor erop staat eventueel nog wat masseren om de luchtuitlaat te beperken (daar krijg je vanzelf gevoel) ) en het is meestal zo gepiept. Als de band op de velg is gezet (je hoort het knappen) geen lucht meer bijpompen, je wilt de band niet van je velg blazen (dan kun je je velg weggooien).

Bij het opleggen van strakke is het belangrijk dat de randen in het midden van het velgbed liggen zodat je ruimte houd om het laatste stukje over de velgrand te trekken. Hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het op een gegeven moment gaat (niet omdat de band rekt maar omdat je er beter in wordt).
Laatst gewijzigd door Knakker29 op di 3 augustus 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels12345
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 3 augustus 2021, 19:26

Aha dat verklaart veel, helaas geen compressor. Kwestie van naar de fietsenmaker gaan?

Of iemand die ik hier (Rotterdam) lief aan kan kijken waarbij ik even langs kan gaan . :D
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Of naar de bouwmarkt voor een goedkope compressor (toch wel handig om in huis te hebben, latex moet je ook af en toe verversen). Let wel op dat er een geschikt koppelstuk voor ventiel bij zit. FM zou ik even uitzoeken, de meeste zaken die MTB's doen zullen dit wel voor je kunnen doen (maar misschien niet terwijl je wacht..). Ik woon niet in de buurt, anders had je best even langs mogen komen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ff langs de benzine pomp daar kan je vaak banden pompen met de compressor , ventiel eruit pomp erop en plop, vinger op het gat en snel ventiel erin draaien/
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Beetje zeepsop langs de hiel van de band wil ook helpen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als het alleen hiervoor is is zo’n tubeless tank net zo prima als een compressor, en zeker beter dan een basismodel (veel meer bar)

Met co2 gaat meestal ook prima dus kennelijk heb je een lastige combinatie getroffen of gewoon een co2 blazer die niet lekker in een stoot released (die zijn er ook)
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of er eerst een binnenband in doen en een dag laten staan. De nieuwe buitenband heeft zich dan wat gevormd en zit aan een kant al mooi in zijn velgbed als je de biba weer verwijderd hebt.

Zelf heb ik geen compressor maar een fietspomp met ‘booster’ (Bontrager Flash Charger, maar er zijn er veel meer tegenwoordig). Werkt ook prima, nooit een compressor meer nodig gehad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een tijd terug ook een Bontrager Charger aangeschaft met het idee geen compressor meer nodig te hebben. Helaas werkte die met mijn huidige wielsets bijna net zo slecht als een handpomp met hoog volume. Resultaat was dat ik nog voortdurend aan het pompen was om de kamer op druk te zetten omdat het altijd veel pogingen kostte, ik werd er vooral heel chagrijnig van. Een compressor werkt altijd, dus ik bespaar me voortaan de moeite.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zit lint in volgens jou maar het moet getaped zijn. Ken de velgen niet dus kans dat ze wel getaped zijn net als bv DT Swiss is groot.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

kan niet meer schreef: wo 4 augustus 2021, 13:18 Zit lint in volgens jou maar het moet getaped zijn. Ken de velgen niet dus kans dat ze wel getaped zijn net als bv DT Swiss is groot.
TS zegt dat er lucht via het ventielgat ontsnapt. Dan vermoed ik ook dat het lint het probleem is. Lucht gaat via het lint de velg in en ontsnapt via het het ventielgat. Even controleren dus of het ‘lint’ wel vast zit en anders tubeless tape aanschaffen en erin plakken
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

TS geeft aan dat de lucht tussen de band en de velg lekt ter hoogte van het ventiel, niet door het ventielgat. Ik vermoed dat het dus niet aan de tape / het lint ligt maar dat de lucht daar ontsnapt doordat de band bij het ventiel nooit zo mooi aansluit op het velgbed. Ik druk de band altijd wat aan op die plek zodra ik ga pompen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Met Aurelius hier : een nachtje laten staan met een binnenband erin. Dan de band aan een kant losmaken, binnenband eruit, en vervolgens met wat zeepsop laten ploppen. Beetje afhankelijk van de velg kan dat zelfs met eeN gewone pomp. Ventiel kern eruit, aannemende dat het velglint luchtdicht is en ook dat het ventiel (niet te strak vast zit) en wel luchtdicht is.

Een verdere tip is nog om iemand te vragen om te helpen de band wat aan te drukken terwijl je pompt.
Plaats reactie