Ervaring met Boa vs Northwave sluiting en valpartijen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Papers
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 16:47

Gisteren ben ik tijdens een MTB-ritje helaas onderuit gegaan. Zelf ben ik er met wat schrammen vanaf gekomen maar de sluiting van mijn 2 maande ouden Northwave MTB-schoenen hebben het helaas niet overleefd. De het sluitingswieltje is afgebroken (zie foto). Na contact met Northwave blijkt het niet te repareren.

Nu hoort beschadiging van materiaal natuurlijk bij het risico van het vak. Maar het lijkt erop dat de manier waarop de sluiting van Northwave geconstrueerd is een stuk gevoeliger is voor beschadiging dan het systeem van BOA. Northwave gebruikt een eigen systeem. Bij het Northwave systeem (op de foto) is zit het asje van de knop vast in het plastic deel dat in de schoen zit. Na wat googelen lijkt dit bij de BOA L6 sluiting niet het geval, daar kan het volledige systeem uit de schoen geklikt worden.

Het BOA systeem lijkt me minder gevoelig voor beschadiging bij een valpartij, of in ieder geval beter te repareren. Maar voor ik weer 100+ euro uitgeef aan een paar MTB-schoenen, was ik benieuwd naar jullie ervaring met BOA sluitingen en valpartijen. Schoenveters lijken me namelijk ook een goede oplossing voor dit probleem :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Op de mtb, veters, ratched of klitteband
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb ooit een paar NW snowboardboots met boa-sluiting gehad en na 10jaar! ging de rechter kapot. Nu was ik toevallig weer in het dorp ( Val Thorens) waar ik ze gekocht had en ze werden (in dezelfde winkel) gratis gefixed. Service van NW, werd er gezegd. Dat is alweer wat jaartjes terug maar blijkbaar hanteren ze die policy niet meer. Ze hebben je niets aangeboden?
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik heb bij mijn Northwave Enduro Mid hetzelfde aan de hand gehad. Waren nog geen week oud, tweede rit had ik deze ook eruit gereden, niet eens gek gevallen of zo, schampte langs een stronk . Zag er wel iets minder ernstig uit gerukt eruit. Maar in ieder geval niet zo te fixen.

Schoenen teruggestuurd, zijn enduro mtb schoenen en geen pantoffels. Moeten ze toch tegen kunnen lijkt mij.
Na een week of 2 schoenen terug met nieuwe sluiting erin gestikt. Zag het aan andere kleur garen. Ondertussen dik 3 jaar verder en nooit meer problemen gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom voor mij alleen nog maar klitteband of veters.
Nu is het ding in 2 stukken gebroken, maar heb je er al eens modder in gehad ?
Leuk voor de racefiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vorig jaar begaf 1 van mijn Boa sluitingen het. De schoenen waren wel al ouder, 2016 maar wel nog goed. Ben toen gaan googlenen of ik ergens nieuwe kon kopen. Wat blijkt: op Boa's heb je levenslang garantie. Naar de site gaan je probleem beschrijven,evt. met foto's en type schoen en ze sturen je nieuwe. Zelfs de verzendkosten nemen ze voor hun rekening.

https://www.boafit.com/en-gb/support/wa ... country=gb
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 augustus 2021, 23:53 Daarom voor mij alleen nog maar klitteband of veters.
Nu is het ding in 2 stukken gebroken, maar heb je er al eens modder in gehad ?
Leuk voor de racefiets.
Ik heb met zowel de zomer als de winterschoenen van Northwave nooit problemen met modder in de sluitingen gehad. En die modder hebben we thans vaak meer dan ons lief is hier in Zuid-Limburg.
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:


Ik heb met zowel de zomer als de winterschoenen van Northwave nooit problemen met modder in de sluitingen gehad.
Ik heb nagenoeg dezelfde ervaring. Echter heb ik 1x modder in 1 sluiting gehad, maar dat was zo gefixed.

Die boa sluitingen zijn voor mij perfect.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb Boa al een aantal jaren op de mtb.
Vorig jaar door een auto bruut omver gereden en de sluiting was uit de gehavende schoen gerukt.
Ik heb deze terug gedrukt (gedraaid) en het werkte weer.
Andere oplossing was de levenslange garantie van Boa of de verzekering van de ntfu.
Hoe dan ook een probleemloze sluiting.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Papers
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 16:47

E10 schreef: ma 2 augustus 2021, 19:55 Ik heb bij mijn Northwave Enduro Mid hetzelfde aan de hand gehad. Waren nog geen week oud, tweede rit had ik deze ook eruit gereden, niet eens gek gevallen of zo, schampte langs een stronk . Zag er wel iets minder ernstig uit gerukt eruit. Maar in ieder geval niet zo te fixen.

Schoenen teruggestuurd, zijn enduro mtb schoenen en geen pantoffels. Moeten ze toch tegen kunnen lijkt mij.
Na een week of 2 schoenen terug met nieuwe sluiting erin gestikt. Zag het aan andere kleur garen. Ondertussen dik 3 jaar verder en nooit meer problemen gehad.
Waar heb je ze naar terug gestuurd, de winkel waar je ze gekocht hebt? Had inderdaad ook wel iets meer duurzaamheid verwacht van een MTB schoen. Maar Northwave gaf in ieder geval aan niets voor me te kunnen doen.
byorka schreef: di 3 augustus 2021, 21:02 Ik heb Boa al een aantal jaren op de mtb.
Vorig jaar door een auto bruut omver gereden en de sluiting was uit de gehavende schoen gerukt.
Ik heb deze terug gedrukt (gedraaid) en het werkte weer.
Andere oplossing was de levenslange garantie van Boa of de verzekering van de ntfu.
Hoe dan ook een probleemloze sluiting.
Goed om te horen dat zowel jij als de BOA-sluiting de crash hebben overleefd. Dat bevestigd dan mijn vermoeden dat die boa sluitingen een klap beter overleven dan de Northwave variant.

Al denk ik er inmiddels toch over om een schoen met veters aan te schaffen. Maar eerst maar eens ergens gaan passen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Al eens geprobeerd om schoenveters los te maken na een stevige modderrit? :oops: Al helemaal in de winter met half bevroren vingers.😰
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar heb ik dan weer nooit een probleem mee gehad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 11:55 Daar heb ik dan weer nooit een probleem mee gehad.
Zou dat iets met het klimaat te maken kunnen hebben? :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee hoor, ik fiets pas 4 jaar in het stof.
Maar mijn draaiknopjes ervaring is wel gedateerd (dus uit NL en B)

Anyway, als je met verkleumde vingers je veters niet los krijgt heb je gewoon andere handschoenen nodig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijn ervaring met modder,regen- natte sneeuw en kou is dat dikkere handschoenen dan ook niet meer helpen🥶
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie