Alternatief voor Dumonde Freehub grease?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Sinds een aantal maanden rij ik rond met een wielset met Erase naven gespaakt door Brian van BikeWheels. Hij raadde me aan om jaarlijks het ratchet systeem te smeren en hij noemde Dumonde Freehub grease. Nu is deze niet zo makkelijk te verkrijgen. Zijn alternatieven ook mogelijk en waar moet ik dan op letten?
Gezien het ratchet systeem lijkt een te dik vet met niet handig?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DT swiss en Syntace (oa) hebben ook naven met ratchets, hun vet zal ongetwijfeld ook prima zijn.
Heel dik vet is nooit goed in freewheels, ook niet in de uitvoeringen met pallen. Dan verkleefd de boel .
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

De beentjes van Enrique Mas, que?'
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik zie 't ook gewoon bij Bikester op voorraad op de site staan:
https://www.bikester.nl/notubes-dumonde ... 79327.html?

Lijkt dus allemaal niet zo heel lastig te vinden te zijn...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Klopt het is best verkrijgbaar, maar laat ik het iets nuanceren.
Bij Erase betaal je 11 euro verzendkosten, bij Bikester lees ik nogal wat slechte verhalen. Dus vandaar dat daar mijn voorkeur niet naar uitgaat.
Bij de webshops die ik meestal gebruik is het alleen bij bike-components.de en bike24.com verkrijgbaar. Maar ik moet nogal wat spullen bestellen en wat andere zaken zijn daar dan weer niet op voorraad. Dus vandaar de vraag of er alternatieven zijn.

Ik zag inderdaad wel een DT Swiss vet en een vet (Alugrease?) voor Extralite. Volgens mij gebruikt die laatste ook een ratchet?
Of maakt het allemaal niet zoveel uit zolang het maar niet te dik is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou het originele proberen te bestellen. Je hebt tenslotte tijd zat.
En anders dat van DT, want DT heeft jaren ervaring met dit systeem.
De ratchets moeten wrijvingsloos heen en weer kunnen, dus goed gesmeerd, maar ook niet gaan kleven door te dik vet.
Er zullen best een aantal vetten geschikt zijn, maar lang niet alle vetten.
Zoals ik al schreef, je hebt de tijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

pimmedoris schreef: ma 2 augustus 2021, 11:08 bij Bikester lees ik nogal wat slechte verhalen.
De slechte ervaringen die ik bij Bikester heb betreffen onderdelen die volgens de website op voorraad zijn maar dat niet blijken te zijn.
Daar ben je snel genoeg achter als je bestelt. En zoals eerder gezegd hier, je hebt tijd zat.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik heb het eind vorig jaar hier besteld:
https://marshguard.com/product-category/dumonde-tech/

Destijds ook gelijk de freehub oil meegenomen voor mijn Industry9 naaf. Overigens was dat voor brexit dus zou kunnen dat je verzending nu wat langer duurt.

Als je bij Bikester tegen een vergelijkbare prijs kunt bestellen zou ik dat doen. Heb al tientallen keren spullen daar besteld en nooit problemen gehad. Zijn niet de snelste qua verzending maar kwam altijd in goede orde binnen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

KTManiac schreef: ma 2 augustus 2021, 10:50 Ik zie 't ook gewoon bij Bikester op voorraad op de site staan:
https://www.bikester.nl/notubes-dumonde ... 79327.html?

Lijkt dus allemaal niet zo heel lastig te vinden te zijn...
Is dit trouwens dezelfde als degene die op de site van Erase word aangeraden? Is een iets andere naam: Dumonde Pro X Freehub Grease tegenover Stan's NoTubes Dumonde Tech.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik heb geen idee, maar je vroeg om Dumonde Freehub Grease. Da's het allebei. :wink:
Ben er wel redelijk zeker van dat ze allebei gewoon doen wat ze moeten doen: smeren. :-q

Denk eerder aan een foutje van Bikester en dat het 'Stan's NoTubes' er helemaal niet bij hoort te staan ...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

kan diezelfde brian het niet voor je fixen?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Via de site kom je bij CXCsupply uit..... had je die al geprobeerd?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

mfacey schreef: ma 2 augustus 2021, 13:09 Ik heb het eind vorig jaar hier besteld:
https://marshguard.com/product-category/dumonde-tech/

Destijds ook gelijk de freehub oil meegenomen voor mijn Industry9 naaf. Overigens was dat voor brexit dus zou kunnen dat je verzending nu wat langer duurt.

Als je bij Bikester tegen een vergelijkbare prijs kunt bestellen zou ik dat doen. Heb al tientallen keren spullen daar besteld en nooit problemen gehad. Zijn niet de snelste qua verzending maar kwam altijd in goede orde binnen.
Hier heb ik vorig jaar ook besteld, de Pro X vet en olie. Was er vlot. Maar inderdaad met Brexit nu zit je met potentieel BTW en inklaringskosten betalen aan PostNL, das minder.

Dumonde heeft meerdere freehub vetten, Pro X en de 'Classic' die ook onder de Stans noemer wordt utigebracht (gewoon Freehub Grease). Pro X is nieuwer en nog wat dunner en blijft ook beter zitten als ik de Dumonde site zo lees. Maar of dat allemaal heel veel uitmaakt? Hier heb je het marketingmateriaal: https://www.dumondetech.com/pro-x-bicycle-lubricants/
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

nick22 schreef: ma 2 augustus 2021, 16:57 kan diezelfde brian het niet voor je fixen?
Heb ik destijds iig wel bij Bikewheels gedaan. Potje gelijk met wielen mee besteld
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

baron062 schreef: ma 2 augustus 2021, 19:13 Via de site kom je bij CXCsupply uit..... had je die al geprobeerd?
Hier besteld, prima en snelle service, niet al te duur, bedankt voor de tip :-q grappig om te denken dat je een aardige pot krijgt, het een heel klein potje is :D
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie