slijtage door lopen op SPD schoenplaatjes?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
FemkeB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 juli 2021, 21:32

Ik fiets nu ongeveer 2 maanden met Shimano XC300 W MTB schoenen (https://www.mantel.com/shimano-xc300-w) en pedalen van BBB (https://bbbcycling.com/nl_nl/bpd-74-touchmount).
Als ik over tegels of asfalt loop, kraken mijn schoenplaatjes erg. Eerst heb ik daar niet veel aandacht aan besteed, maar nu lijkt het alsof daardoor de schoenplaatjes erg snel slijten. Kan dit kloppen?

Het zit zo. Na een paar keer fietsen kon ik steeds moeilijker uitklikken, soms zelfs bijna niet op tijd. Ik heb al de veren in de pedalen losser gedraaid, maar dat hielp niet. Toen ik er nieuwe schoenplaatjes onder zette, ging het uitklikken veel soepeler. Precies zoals ik gewend was van het begin. Nu heb ik met deze schoenplaatjes inmiddels een stuk of 5 keer gefietst en alleen op de oprit en in de tuin heel voorzichtig ermee gelopen. Vandaag heb ik ongeveer 100 meter gelopen over tegels (met een luid gekraak bij elke stap die ik zette). Hierna merkte ik dat ik veel moeilijker uitklikte met mijn linkerschoen. Na nog een keer 100 meter lopen, kan ik inmiddels nog moeilijker uitklikken, nu ook met mijn rechterschoen.
Is het toeval dat na dit stukje lopen aan beide kanten de schoenen niet meer goed uitklikken of ligt het toch echt aan het lopen? En is dat gekraak normaal? Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? Het kan toch niet zo zijn dat je je schoenplaatjes na een klein stukje lopen al moet vervangen? Ik dacht dat je op MTB schoenen juist goed kon lopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De pedalen klemmen aan de bovenkant van de plaatjes, terwijl je op de onderkant loopt.

Dus het is niet logisch.
Hooguit dat de onderkant van je plaatjes zo ruw wordt dat er extra wrijving is tussen het oppervlak van je pedal en de onderkant van je plaatje.


Ook wel merkwaardig dat je plaatjes zo'n eind onder je profiel uitsteken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

zitten je plaatjes goed vast?

als je plaatje, als is het maar een klein stukje meedraait als je uit wil klikken dan gaat dat onverwacht veel lastiger.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik haat dat gekraak als ik ingeklikt zit dus doe af & toe wat siliconenspray aan het pedaalmechanisme en aan m'n schoenplaatjes....in- en uitklikken gaat meteen een stuk makkelijker...😉
( siliconenspray op doekje spuiten en daarmee de boel insmeren op de plekken waar je het wil hebben en nergens anders )
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

gijsje schreef: za 31 juli 2021, 23:52 Ik haat dat gekraak als ik ingeklikt zit dus doe af & toe wat siliconenspray aan het pedaalmechanisme en aan m'n schoenplaatjes....in- en uitklikken gaat meteen een stuk makkelijker...😉
( siliconenspray op doekje spuiten en daarmee de boel insmeren op de plekken waar je het wil hebben en nergens anders )
:-q
FemkeB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 juli 2021, 21:32

Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken. Een beetje vet erop spuiten was de oplossing, het in- en uitklikken gaat nu erg soepel weer.
Plaats reactie