Goedenavond,
Na een goede 1000 kilometer is de rechter lager van mijn bottom bracket aan zijn einde. Deze draait korrelig.
Ik wou ze even schoonmaken en nog wat proberen in te vetten om het vervangen nog wat uit te stellen.
Zodra ik de seal er af haal met een picker dan zit er nog ring voor de kogellagers waardoor ik er niet bij kom om de lager even schoon te spuiten en weer opnieuw in te vetten. Deze ring kan ik wel ronddraaien alleen ik weet dus niet of het mogelijk is om deze er ook uit te krijgen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Is dit überhaupt wel mogelijk om deze lagers nog opnieuw in te vetten? Of kan deze ring er niet voor weg?
Het gaat als het goed is om de volgende bottom bracket:
https://www.raceface.com/products/bb92-cinch-30mm
Alvast bedankt!
Lager opnieuw invetten Race Face BB 92 cinch 30mm
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
1000km en dan al korrelig lopen! En dan de reclameslogans lezen in je link:
Maar goed, gewoon met een stevige naald of scherp fijn schroevendraaiertje deze 2e ring eruit wippen. Zal wel de dubbele dichting zijn waar ze over praten. Uitspoelen met remmenreiniger, droogblazen/fohnen en volledig volpompen met nieuw vet. Wie weet kan hij zo nog een tijdje mee.
Maar goed, gewoon met een stevige naald of scherp fijn schroevendraaiertje deze 2e ring eruit wippen. Zal wel de dubbele dichting zijn waar ze over praten. Uitspoelen met remmenreiniger, droogblazen/fohnen en volledig volpompen met nieuw vet. Wie weet kan hij zo nog een tijdje mee.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Even 2 voetjes op de vloer.
BB shell is 41mm
BB as is 30mm
Daar tussen moet een lager passen.
Je hebt als kogellagerfabrikant dus 5,5mm om een binnen- en een buitenschaal te maken en daar kogeltjes tussen te passen.
Een Mickey Mouse lager op een grote mensen fiets
BB shell is 41mm
BB as is 30mm
Daar tussen moet een lager passen.
Je hebt als kogellagerfabrikant dus 5,5mm om een binnen- en een buitenschaal te maken en daar kogeltjes tussen te passen.
Een Mickey Mouse lager op een grote mensen fiets
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Die 2e ring waar je over praat kan ook een kooi zijn die de kogeltjes op z'n plaats houdt. Ik zou voorzichtig zijn met eruit wippen. Heb je daar geen foto van?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Het bleek achteraf inderdaad de kooi te zijn die de kogeltjes vasthoudt. Kwam er achter toen het te laat was
Uiteindelijk de lagers er maar uitgedrukt en op die manier schoon gemaakt en opnieuw ingevet. De binnenkant van de lagers waren toegankelijk om opnieuw in te vetten nadat de seal er af was, dus ze moesten er achteraf sowieso uitgehaald worden.
Uiteindelijk de lagers er maar uitgedrukt en op die manier schoon gemaakt en opnieuw ingevet. De binnenkant van de lagers waren toegankelijk om opnieuw in te vetten nadat de seal er af was, dus ze moesten er achteraf sowieso uitgehaald worden.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
- Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)
Met de double row variant heb ik nog wel goede ervaringen. Heel 2019 doorgekomen: 5000K incl RDHF en vele zanderinge ritjes Schoorl/Heuvelrug. Zal ook wel een beetje geluk zijn geweest.
Ben laatst overgestapt op Rotor instap, die gaven na 500K al de brui aan (wel doorgereden in pekel, dus niet helemaal eerlijk). Nu de Rotor Ceramic erin, eens kijken hoe lang die het volhouden. Blijft een lastig verhaal voor BB 92 bezitters, waarbij TSTM de spijker en de kop benoemt:
Of- nog leuker- een nieuw frame kopen. Fabrikanten stappen weer terug naar cups met schroefdraad, wat het klusje weer iets eenvoudiger maakt (al slijten die krengen ook hard).
Wl je geen slijtage, Shimano square taper. Die dingen waren onverwoestbaar/
Ben laatst overgestapt op Rotor instap, die gaven na 500K al de brui aan (wel doorgereden in pekel, dus niet helemaal eerlijk). Nu de Rotor Ceramic erin, eens kijken hoe lang die het volhouden. Blijft een lastig verhaal voor BB 92 bezitters, waarbij TSTM de spijker en de kop benoemt:
Dus of accepteren dat er 1,2, 3 x per jaar een nieuwe BB in moet, of overstappen op 24MM (waar het ook niet altijd even goed gaat).ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 1 augustus 2021, 16:10 Even 2 voetjes op de vloer.
BB shell is 41mm
BB as is 30mm
Daar tussen moet een lager passen.
Je hebt als kogellagerfabrikant dus 5,5mm om een binnen- en een buitenschaal te maken en daar kogeltjes tussen te passen.
Een Mickey Mouse lager op een grote mensen fiets
Of- nog leuker- een nieuw frame kopen. Fabrikanten stappen weer terug naar cups met schroefdraad, wat het klusje weer iets eenvoudiger maakt (al slijten die krengen ook hard).
Wl je geen slijtage, Shimano square taper. Die dingen waren onverwoestbaar/
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij een 24mm as geeft je de lagerfabrikant 6mm extra ruimte.
2x3mm extra staal maakt gewoon een groot verschil.
Een 30mm as is dan weer in het voordeel tov een 24mm as, stijver en/of lichter.
Maar de 24mm as iets dikwandiger uitvoeren kost slechts een paar gram extra en daar is wat mij betreft goed mee te leven
2x3mm extra staal maakt gewoon een groot verschil.
Een 30mm as is dan weer in het voordeel tov een 24mm as, stijver en/of lichter.
Maar de 24mm as iets dikwandiger uitvoeren kost slechts een paar gram extra en daar is wat mij betreft goed mee te leven
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Denk je niet dat het duurzamer wordt omdat ze dan (6) mm grotere kogeltjes kunnen gebruiken?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 3 augustus 2021, 16:33 Bij een 24mm as geeft je de lagerfabrikant 6mm extra ruimte.
2x3mm extra staal maakt gewoon een groot verschil.
Een 30mm as is dan weer in het voordeel tov een 24mm as, stijver en/of lichter.
Maar de 24mm as iets dikwandiger uitvoeren kost slechts een paar gram extra en daar is wat mij betreft goed mee te leven
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De kogeltjes zijn meestal ook van staalAzurri schreef: ↑di 3 augustus 2021, 16:47Denk je niet dat het duurzamer wordt omdat ze dan (6) mm grotere kogeltjes kunnen gebruiken?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 3 augustus 2021, 16:33 Bij een 24mm as geeft je de lagerfabrikant 6mm extra ruimte.
2x3mm extra staal maakt gewoon een groot verschil.
Een 30mm as is dan weer in het voordeel tov een 24mm as, stijver en/of lichter.
Maar de 24mm as iets dikwandiger uitvoeren kost slechts een paar gram extra en daar is wat mij betreft goed mee te leven
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De combinatie van buitenkant (frame=41mm) en binnenkant (as=30mm) levert een onmogelijke spagaat op voor de kogellager fabrikant.
Sommigen maken toch een lager om de fietser een plezier te doen.
Maar je mag er geen wonderen van verwachten.
Zo'n 30mm as heeft echt wel voordelen, maar dan moet er ook ruimte in je frame zijn voor de bijpassende lagers.
Want de ketting is slechts zo sterk als de zwakste schakel.
En dat is in dit geval het lager.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Rijden hele volksstammen rond BB van RaceFace zonder problemen.
In mijn Scale lagers van Wheel Manufakturing inc. zitten. (ABEC-3 BB86 30mm)
In mijn Scale lagers van Wheel Manufakturing inc. zitten. (ABEC-3 BB86 30mm)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
De grap is overigens wel dat raceface dezelfde maat kogeltjes gebruikt als in een 24mm bracket van bv Shimano.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 3 augustus 2021, 16:33 Bij een 24mm as geeft je de lagerfabrikant 6mm extra ruimte.
2x3mm extra staal maakt gewoon een groot verschil.
Een 30mm as is dan weer in het voordeel tov een 24mm as, stijver en/of lichter.
Maar de 24mm as iets dikwandiger uitvoeren kost slechts een paar gram extra en daar is wat mij betreft goed mee te leven