Hellup: Ombouw 3x9 naar 1x9

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

De fiets (old skool Tom Schouten) is voor de ombouw van 3x9 naar 1x9 nu achter voorzien van 11x42. De derrie is voorzien van een langere B- tension bout, komt nu net op de 42, misschien als alles werkt ga ik nog eens voor een goat-link kijken. Ik heb van de originele oude trippel Deore LX (passing vierkante as) enkel het standaard 32 tands kettingblad laten zitten maar die houdt de ketting niet goed vast. Ik heb (als tijdelijke oplossing de voor derrie al terug geplaatst om te voorkomen dat de ketting valt maar dat werkt niet super en ziet er ook niet echt fraai uit. Ik heb al rond gekeken voor een los blad maar 5 arms 96BCD (als ik goed heb gemeten) Narrow Wide kan ik niet vinden. Ik heb ook nog een andere cranck liggen (4 arms symetrisch 104BCD (wederom: als ik goed heb gemeten)) maar ook daarvoor is het lastig om wat te vinden. Nu ben ik dus op zoek naar een simpele low-budget oplossing. Hellup!
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voor de 104 bcd is gewoon narrow wide te krijgen. De 3x9 Derraileur's hadden niet zo'n strakke veer en ook geen 'clutch'. Dus daaraan kan het liggen dat je ketting er in het terrein vanaf springt.
Ps. is je ketting niet te lang?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jopain
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 1 januari 2018, 02:39
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout & Commencal Meta AM
Contacteer:

Als low budget oplossing zou ik het volgende kettingblad op de 4 arms 104BCD crank monteren:
https://a.aliexpress.com/_u9C0U5

Rijden meerdere mensen hier tevreden mee rond waaronder ik zelf. :bier:
Fietsen is gezond dus eet meer fiets!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Yepp, die heb ik thuis liggen, ooit verkeerd bestel,nog nooit geprobeerd, maar ziet er op het oog goed uit!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Azurri schreef: do 29 juli 2021, 08:33 Voor de 104 bcd is gewoon narrow wide te krijgen. De 3x9 Derraileur's hadden niet zo'n strakke veer en ook geen 'clutch'. Dus daaraan kan het liggen dat je ketting er in het terrein vanaf springt.
Ps. is je ketting niet te lang?
Zwakke veer was mij ook al opgevallen. De ketting is zo kort mogelijk gemaakt.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Jopain schreef: do 29 juli 2021, 09:25 Als low budget oplossing zou ik het volgende kettingblad op de 4 arms 104BCD crank monteren:
https://a.aliexpress.com/_u9C0U5

Rijden meerdere mensen hier tevreden mee rond waaronder ik zelf. :bier:
Dat zou inderdaad best eens een oplossing kunnen zijn. Misschien dat de buurman hieronder van zijn exemplaar af wil...
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Azurri schreef: do 29 juli 2021, 11:08 Yepp, die heb ik thuis liggen, ooit verkeerd bestel,nog nooit geprobeerd, maar ziet er op het oog goed uit!!
Ik heb al 2 pogingen gewaagd om je een pb te sturen. Lijkt maar niet te lukken. Dan maar zo. Ik heb, even afhankelijk van prijs, kleur, aantal tandjes en waar op te halen, wel interesse om hem b je over te nemen...
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt de veer vd derailleur wat extra spannen.
Kooi er af, veer 1 gaatje achteruit steken en de kooi weer terug.
Op internet is er vast een filmpje te vinden.
Samen met een NW voorblad is dat meestal voldoende
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 juli 2021, 01:17 Je kunt de veer vd derailleur wat extra spannen.
Kooi er af, veer 1 gaatje achteruit steken en de kooi weer terug.
Op internet is er vast een filmpje te vinden.
Samen met een NW voorblad is dat meestal voldoende
Das een goeie. Jaren geleden zelfs al eens gedaan maar nooit meer aan die mogelijkheid gedacht. Thanks.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

M.T.B. schreef: do 29 juli 2021, 22:58
Azurri schreef: do 29 juli 2021, 11:08 Yepp, die heb ik thuis liggen, ooit verkeerd bestel,nog nooit geprobeerd, maar ziet er op het oog goed uit!!
Ik heb al 2 pogingen gewaagd om je een pb te sturen. Lijkt maar niet te lukken. Dan maar zo. Ik heb, even afhankelijk van prijs, kleur, aantal tandjes en waar op te halen, wel interesse om hem b je over te nemen...
Je hebt een PB. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Helaas nog geen pb ontvangen. Kun je het bericht misschien via de email link in mijn profiel versturen? Thanks.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

M.T.B. schreef: vr 30 juli 2021, 07:42 Helaas nog geen pb ontvangen. Kun je het bericht misschien via de email link in mijn profiel versturen? Thanks.
Email verstuurd :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie