Hoi Techheads!
Ik heb twee Canyon Stoic fietsen staan van een paar weken jong. Het valt me op dat er voorwaartse/achterwaartse speling in de naven lijken te zitten van beide fietsen, op zowel het voorwiel als het achterwiel.
Om dit te testen zet ik de compressie van de voorvork dicht, knijp ik de handrem flink in en kan ik met de hand voorwaartse en achterwaartse speling voelen. Zijwaarts is er geen speling voelbaar.
Geprobeerd:
Gekeken of ik gek was, en of de velg echt bewoog, niet alleen het verse rubber op de band.
De remschijf boutjes op moment vast gezet.
Wielen op moment vast gezet.
Wat ik kan bedenken als mogelijke oorzaak:
1) Naaf heeft speling, misschien is dit strakker af te stellen.
2) Remblokjes hebben een beetje speling.
Any toughts?
Edit: DT swiss velgen die op een andere bike zitten hebben dit niet.
Speling op de naaf?
- FLOiAM
- All rounder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
- Mijn mountainbike: Spectral CF 125
Dank voor de feedback! Verschilt het dan wel eens per remmenset of merk remblok?
Deze Canyon's hebben SRAM level T sets erop, met 2 zuigers. *denkt even hardtop na*.... Mijn eigen de G2 ultimate carbon zijn wel 4pots. Zorgt misschien ook voor een betere drukverdeling van het remblok op de remschijf en dus geen speling, heft zichzelf dan eigenlijk op.
Shit Shed Builds
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Moet wel een beetje speling hebben. Er komt ook vuil en modder bij en zonder speling zou het al snel vast lopen.
"This species has amused itself to death"
Ik heb ook level's weliswaar TLM op mijn fiets maar die bewegen niet zijdelings?? Zit t wel in de naaf?? Balhoofd, binnen/buitenpoten Vork, misschien?FLOiAM schreef: ↑zo 25 juli 2021, 22:18Dank voor de feedback! Verschilt het dan wel eens per remmenset of merk remblok?
Deze Canyon's hebben SRAM level T sets erop, met 2 zuigers. *denkt even hardtop na*.... Mijn eigen de G2 ultimate carbon zijn wel 4pots. Zorgt misschien ook voor een betere drukverdeling van het remblok op de remschijf en dus geen speling, heft zichzelf dan eigenlijk op.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Kun je niet gewoon de fiets op de kop zetten, de remhendels even met een tie wrap vastzetten en met één hand aan het wiel draaien en met de andere voelen waar de speling zit?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dan kan de eventuele lucht die nu onschuldig bovenin zit de remmen in, daarom zou ik dit niet doen.
Als je 'm rechtop ophangt kun je natuurlijk wel dezelfde test uitvoeren
Maar wat speling op de remblokjes is normaal. Als je beide remmen tegelijk intrekt is het waarschijnlijk niet meer mogelijk om de fiets voor-achter te bewegen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After