Speling op de naaf?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Hoi Techheads!
Ik heb twee Canyon Stoic fietsen staan van een paar weken jong. Het valt me op dat er voorwaartse/achterwaartse speling in de naven lijken te zitten van beide fietsen, op zowel het voorwiel als het achterwiel.

Om dit te testen zet ik de compressie van de voorvork dicht, knijp ik de handrem flink in en kan ik met de hand voorwaartse en achterwaartse speling voelen. Zijwaarts is er geen speling voelbaar.

Geprobeerd:
Gekeken of ik gek was, en of de velg echt bewoog, niet alleen het verse rubber op de band.
De remschijf boutjes op moment vast gezet.
Wielen op moment vast gezet.

Wat ik kan bedenken als mogelijke oorzaak:

1) Naaf heeft speling, misschien is dit strakker af te stellen.
2) Remblokjes hebben een beetje speling.

Any toughts?

Edit: DT swiss velgen die op een andere bike zitten hebben dit niet.
Shit Shed Builds 8)
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Remblokjes bewegen iets in de klauw, zonder twijfel.
Niks aan de hand. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

KTManiac schreef: zo 25 juli 2021, 21:12 Remblokjes bewegen iets in de klauw, zonder twijfel.
Niks aan de hand. :-q
Dank voor de feedback! :-q :-q Verschilt het dan wel eens per remmenset of merk remblok?
Deze Canyon's hebben SRAM level T sets erop, met 2 zuigers. *denkt even hardtop na*.... Mijn eigen de G2 ultimate carbon zijn wel 4pots. Zorgt misschien ook voor een betere drukverdeling van het remblok op de remschijf en dus geen speling, heft zichzelf dan eigenlijk op.
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Moet wel een beetje speling hebben. Er komt ook vuil en modder bij en zonder speling zou het al snel vast lopen.
"This species has amused itself to death"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

FLOiAM schreef: zo 25 juli 2021, 22:18
KTManiac schreef: zo 25 juli 2021, 21:12 Remblokjes bewegen iets in de klauw, zonder twijfel.
Niks aan de hand. :-q
Dank voor de feedback! :-q :-q Verschilt het dan wel eens per remmenset of merk remblok?
Deze Canyon's hebben SRAM level T sets erop, met 2 zuigers. *denkt even hardtop na*.... Mijn eigen de G2 ultimate carbon zijn wel 4pots. Zorgt misschien ook voor een betere drukverdeling van het remblok op de remschijf en dus geen speling, heft zichzelf dan eigenlijk op.
Ik heb ook level's weliswaar TLM op mijn fiets maar die bewegen niet zijdelings?? Zit t wel in de naaf?? Balhoofd, binnen/buitenpoten Vork, misschien?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kun je niet gewoon de fiets op de kop zetten, de remhendels even met een tie wrap vastzetten en met één hand aan het wiel draaien en met de andere voelen waar de speling zit?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 26 juli 2021, 11:51 Kun je niet gewoon de fiets op de kop zetten, de remhendels even met een tie wrap vastzetten en met één hand aan het wiel draaien en met de andere voelen waar de speling zit?
Dan kan de eventuele lucht die nu onschuldig bovenin zit de remmen in, daarom zou ik dit niet doen.
Als je 'm rechtop ophangt kun je natuurlijk wel dezelfde test uitvoeren ;-)

Maar wat speling op de remblokjes is normaal. Als je beide remmen tegelijk intrekt is het waarschijnlijk niet meer mogelijk om de fiets voor-achter te bewegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie