Tikkend geluid bij cassette/ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi!

Ik heb een irritant probleem met mij nieuwe groepset (300km oud). Er komt een tikkend geluid bij de casette vandaan:

https://www.pinkbike.com/video/539627/

Het is een nieuwe x01 deraileur met nieuwe gx casette/ketting en nieuwe derailleur kabel (300 km op gereden). Het geluid vind plaats op de laatste 5 kleinste tandwielen. Ik ben al eens terug gegaan naar de winkel waar ze dit hebben opgebouwd, en toen hebben ze de derailleur kabel beter op spanning gezet (was ook een nieuwe derailleur kabel). Aangezien ik niet in de tussentijd op m'n derailleur ben gevallen ga ik er gewoon vanuit dat die helemaal recht is. Nu komt het geluid dus weer terug en lijkt erger te worden.

Ik weet het, weer een topic met wat komt het geluid vandaan, maar misschien herkent iemand het en heeft hij de gouden tip. Ik kan natuurlijk weer teruggaan naar de winkel, alleen zou ik het het liefst zelf oplossen.

Alvast dank voor de input
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Check even of je ketting niet aanloopt tegen de zijkant van deze tandwielen. Ook de quicklink wil wel eens net ergens tegenaan lopen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Torsten schreef: di 20 juli 2021, 15:38 Aangezien ik niet in de tussentijd op m'n derailleur ben gevallen ga ik er gewoon vanuit dat die helemaal recht is.
Kijk, daar ga je de fout in. De pat kan om te beginnen al niet recht zijn geweest. Assumption is the mother of all …
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het kan diverse oorzaken hebben. Zoals hierboven aangehaald ketting die aanloopt tegen de cassette(fijn afstelling) derailleur pad krom, B- tension, ketting die er niet goed op ligt. Zie geregeld Shimano kettingen er verkeerd op liggen. Quicklink verkeerd om. En zo zijn er nog wel paar te noemen.

Doorloop eens stapsgewijs de stappen van onderstaande filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... 8g&index=1
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zet je fiets met het achterwiel van de grond (standaard of laat iemand m vasthouden) en schakel met de hand je trapper draaiend door je versnellingen. Kijk dan of je ketting niet tegen t eerstvolgende tandwiel aanloopt en daardoor opgetild wordt. Dat veroorzaakt dat t tikken. Daarna kun je kijken of je derailleur wieltjes recht onder je tandwielen staan. Is dat niet zo dan is of je pad(t) krom of de afstelling (onderste/bovenste afstelschroef)niet goed.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Naast de hierboven genoemde oorzaken:
Het zou gewoon een simpel gevalletje kabelspanning kunnen zijn; TS is al naar zijn LBS geweest waar ze blijkbaar wat aan de kabelspanning gedaan hebben waardoor het getik even wegbleef om daarna terug te komen.

Bij het monteren van de buitenkabels moet je erop letten dat deze stevig in de kabelstoppers gedrukt worden en dat geheel moet dan weer stevig in bussen van shifter, frame etc aangebracht zijn.
Hoe slordiger (minder stevig) dat gebeurd, hoe meer en hoe langer de kabels zich zullen blijven zetten.
De derailleurkabel is waarschijnlijk dus effe snel gemonteerd.
Door het aanhoudend zetten van de kabel neemt de spanning langzaam af en gaat je ketting steeds duidelijker tegen het naastgelegen tandwiel hikken wat dus dat sterker wordende getik veroorzaakt.

Ik gok dat het probleem opgelost is als je de kabelspanning verhoogt.
De kabelwartel op je shifter dus een aantal klikjes uitdraaien (alsof je deze eruit wilt schroeven).
Na elke klik even een paar keer helemaal op en af schakelen, en dan kijken of het dan minder wordt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Bedankt voor de tips! Ik zal eerst met de kabelspanning aan de slag gaan, dat is het eenvoudigste. Mocht dit geen fix zijn zal ik de andere aangeboden acties ondernemen. Alvast dank voor de input!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad de juiste volgorde voor de probleemoplossing, bij het simpelste beginnen :-q
Benieuwd of het je gaat lukken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie