DVO onderhoud & suspension cleaner

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je kan ook 2 verschillende viscositeiten mengen (bij vorkolie dan) om tot de juiste dikte te komen, als die niet beschikbaar is. Ik gebuik altijd de vorkolie van Kroonoil.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik gebruik sinds kort WPL olie bij de achter dempers ,werkt na tevrede, bij de voorvork al ruim 1 jaar.
Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 15:52 Je kan ook 2 verschillende viscositeiten mengen (bij vorkolie dan) om tot de juiste dikte te komen, als die niet beschikbaar is. Ik gebuik altijd de vorkolie van Kroonoil.
Zoals " een kloddertje roze hier , en een kloddertje roze verf daar ", en maar gokken naar de viscositeit :x

Ik zou daar niet mee gokken ... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: vr 9 juli 2021, 16:09 Ik gebruik sinds kort WPL olie bij de achter dempers ,werkt na tevrede, bij de voorvork al ruim 1 jaar.
Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 15:52 Je kan ook 2 verschillende viscositeiten mengen (bij vorkolie dan) om tot de juiste dikte te komen, als die niet beschikbaar is. Ik gebuik altijd de vorkolie van Kroonoil.
Zoals " een kloddertje roze hier , en een kloddertje roze verf daar ", en maar gokken naar de viscositeit :x

Ik zou daar niet mee gokken ... 8)
Nee is niet gokken, dat kan je gewoon in verhouding uitrekenen , dat is mij ooit verteld door een motor demper specialist.
Bijvoorbeeld 1 liter wt10 gemeng met een halve liter wt5 geeft wt 7,5.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RuudRuud schreef: vr 9 juli 2021, 15:46
kermit schreef: vr 9 juli 2021, 15:42 Hoe zit dat dan? Is 7.5WT geen aanduiding voor de viscositeit?
Ik heb nog Motorex vorkolie staan, lang geleden eens voor een Fox Float beurtje gebruikt maar weet zo niet uit mijn hoofd welke dikte dat is.
Ja 7.5WT zou vergelijkbaar moeten zijn maar check die lange lijst maar eens uit de ZIP en vergelijk maar een paar olie-soorten met dezelfde waarde. Merk A 7.5WT is 5WT bij merk B en 10WT bij merk C. Eerder WTF dus :)
Het is een beetje lastig voor een leek als ik omdat ze geen WT noemen in dit tabelletje, maar als ik het goed heb zou Motorex 2.5WT prima zijn? Afgaande op de viscositeit bij 40 graden (en de olie in een vork wordt niet heet volgens de meneer van DVO op dat forum, in tegenstelling tot de olie in een achterdemper).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Inderdaad voor een vork is de 40 graden viscositeit belangrijk. Voor een schokdemper wil je niet dat het bij 100 graden ineens een heel stuk lager is. Daar zit ook het grote verschil tussen vorkolie en schokdemperolie.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 16:19
Snelle Buffer schreef: vr 9 juli 2021, 16:09 Ik gebruik sinds kort WPL olie bij de achter dempers ,werkt na tevrede, bij de voorvork al ruim 1 jaar.



Zoals " een kloddertje roze hier , en een kloddertje roze verf daar ", en maar gokken naar de viscositeit :x

Ik zou daar niet mee gokken ... 8)
Nee is niet gokken, dat kan je gewoon in verhouding uitrekenen , dat is mij ooit verteld door een motor demper specialist.
Bijvoorbeeld 1 liter wt10 gemeng met een halve liter wt5 geeft wt 7,5.
Mooi dan 1,5 liter WT 7,5 , en geen WT5 meer en een halve liter WT 10 minder , wil je ook WT 5 gebruiken dan moet je die weer aanschaffen , tuurlijk ook in verhouding , maar dan moet je wel secuur afmeten ...wegen ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: vr 9 juli 2021, 16:43
Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 16:19

Nee is niet gokken, dat kan je gewoon in verhouding uitrekenen , dat is mij ooit verteld door een motor demper specialist.
Bijvoorbeeld 1 liter wt10 gemeng met een halve liter wt5 geeft wt 7,5.
Mooi dan 1,5 liter WT 7,5 , en geen WT5 meer en een halve liter WT 10 minder , wil je ook WT 5 gebruiken dan moet je die weer aanschaffen , tuurlijk ook in verhouding , maar dan moet je wel secuur afmeten ...wegen ....
Ja, en anders heb je wt 5 ,wt 7,5 en wt 10 thuis staan en bij de volgende vork Koop je gewoon weer wt 20 erbij enz.
De oliemaatschappijen zullen je dankbaar zijn🤣
Ik zal de laatste zijn om je te verplichten om mijn advies op te volgen :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 16:50
Ja, en anders heb je wt 5 ,wt 7,5 en wt 10 thuis staan en bij de volgende vork Koop je gewoon weer wt 20 erbij enz.
De oliemaatschappijen zullen je dankbaar zijn🤣
...
Nee hoor gewoon weer " mengen" :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: vr 9 juli 2021, 16:54
Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 16:50
Ja, en anders heb je wt 5 ,wt 7,5 en wt 10 thuis staan en bij de volgende vork Koop je gewoon weer wt 20 erbij enz.
De oliemaatschappijen zullen je dankbaar zijn🤣
...
Nee hoor gewoon weer " mengen" :bier:
:D proost!!
Overigens maakt 2x wt10 geen wt20 :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 15:42
RuudRuud schreef: vr 9 juli 2021, 15:10 Zoek wel even op wat voor dikte DVO aanraadt en welke zij zelf gebruiken. Want de ene 7.5WT is de andere niet ;)

Ik gebruik zelf Motorex of Silkolene.
Hoe zit dat dan? Is 7.5WT geen aanduiding voor de viscositeit?
Ik heb nog Motorex vorkolie staan, lang geleden eens voor een Fox Float beurtje gebruikt maar weet zo niet uit mijn hoofd welke dikte dat is.
http://www.peterverdone.com/suspension-fluids/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had dus een tijdje geleden bij RCZ goedkoop een casting van een Diamond gekocht. Daar zitten zelfs de seals en foamringen al in, dus ik dacht die hele onderkant gewoon te wisselen bij onderhoud. Kom ik er gisteren achter dat het een 27.5" boost casting is, mijn vork is een 29er boost... Wel met 27.5 (plus) wiel erin, vandaar de vergissing.
Overigens past het wiel inclusief 2.8 band er wel in, maar de onderkant is iets korter dan die van mijn eigen vork.

Ik ga DVO maar eens een mailtje sturen of het überhaupt mogelijk is om die casting een op een te wisselen. Als het wel kan zou ik misschien de veerweg van 160 naar 170 kunnen zetten om de "verkorting" te compenseren... :) 

En anders maar gewoon onderhoud met het bestaande spul doen (of laten doen, ben daar nog niet uit). 
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ik vind deze altijd erg handig bij dit soort klusjes ... https://www.powerplustools.nl/bankschro ... i_EALw_wcB
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik gebruik altijd remmenreiniger als schoonmaakmiddel. Werkt prima.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zou geen remmenreiniger gebruiken. Alcohol in een klein flesje van de Kruidvat werkt beter.

Ik heb zelf voor de DVO Diamond en Topaz: Motorex 2.5 en 7.5W.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Reactie gehad van DVO op mijn vraag of de 27.5" en 29" lowers uitwisselbaar zijn:
You can use that lower if that works for you but if you have a specific 29 air shaft assembly, it may not allow you to go to 170. We recommend opening the air shaft to determine if there are any travel reducers installed and remove any. If the tire fits, you are good to go if it works good enough for you.

Wat ik in elk geval niet wil is dat de inbouwhoogte van de vork lager wordt. Dus eerst maar eens goed meten, want ik denk dat 1cm meer veerweg (als dat al kan met mijn airshaft) niet genoeg is om het hoogteverschil tussen de beide lowers helemaal te compenseren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie