Moeilijk oplosbare tik/klik/kraak

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Recent ben ik weer gaan rijden op een fiets die ik een tijdje niet gebruikt heb. Nu is er bij hard aanzetten een vervelende dubbele tik hoorbaar. Ook is het hoorbaar bij het verschuiven op het zadel, met name als ik naar links ga hangen. Naar mijn idee was dit eerder niet te horen, maar ik weet het niet zeker. In stilstand is het reproduceerbaar door de fiets wat naar rechts te laten hangen, op het linkerpedaal te gaan staan en dan de balans van de fiets wat van links naar rechts te bewegen. Je hoort dan een soort dubbele 'tik-tak' of 'klik-klak' waarbij de 'tik' net iets harder is dan de 'tak'.

Het geluid is moeilijk te lokaliseren; maar het lijkt wel ergens uit het frame te komen. Het klinkt als een aluminium-geluid, een beetje zoals je op het frame tikt. Het geluid is soms ook te horen als ik eerst kracht op het pedaal zet en vervolgens het voor- of achterwiel zachtjes tegen een muur tik.

Wat heb ik al geprobeerd om het op te lossen?
  • Frame gecontroleerd op scheurtjes, niets gevonden. Kunnen deze onder de lak zitten?
  • Fiets volledig uit elkaar gehaald, op de vork, wielen, trapas met cranks en balhoofd met stuur na. Het minimale om te kunnen testen waar het geluid vandaan komt. Dus ook derailleurs, kabels, etc er af.
  • Getest met andere wielen
  • Getest met andere cranks en pedalen
  • Trapas vervangen door een nieuwe, goed in het vet en montagepasta
  • Balhoofd schoongemaakt en goed in het lagervet gezet
Dit heeft allemaal niet geholpen, het geluid is nog precies zo hoorbaar als eerder.

Wat zou ik nog kunnen doen? Ik zit te denken aan:
  • Stuur/stuurpen opnieuw monteren met montagepasta. Het geluid lijkt echter niet uit het stuur te komen, ik hoor niets als ik druk op het stuur uitoefen.
  • Het opnieuw persen/vervangen van het balhoofd, maar ik heb daar de tools (nog) niet voor en het is mij ook niet duidelijk wat voor balhoofd er zou passen. Het lijkt een custom-made FSA balhoofd voor Giant frames.
  • Servicen van de vork. Op zich kan dit sowieso geen kwaad, maar het geluid lijkt niet uit de vork te komen.
  • Het liefst zou ik nog willen testen zonder vork, stuurpen en stuur, zodat ik die onderdelen en het balhoofd kan uitsluiten. Ik heb alleen geen idee hoe ik voldoende gewicht op het pedaal zou kunnen zetten, en ook het frame een beetje scheef te hangen, zonder de vork met een wiel erin.
Graag jullie ideeën bij dit verhaal. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat aluminium na een x aantal jaar gaat 'werken'? Dat er spanning op komt en dat het (onoplosbaar) gaat kraken? Het is een Giant Aluxx SL frame. modeljaar 2012.

Het is een lastig probleem, hopelijk hebben jullie nog wat ideeën. Alvast bedankt. :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heb je de zadelpen al van nieuw montagevet voorzien?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ja.. het geluid is er nog steeds wanneer ik het frame 'kaal' test. Dus alleen frame met cranks, vork en wielen. Alles verder eraf, dus ook zadelpen, en bijv. ook de kabels en bidonboutjes. :((
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aluminium gaat niet zomaar uit zichzelf kraken, dus als het frame gewoon intact is komt het niet van je frame zelf. Scheurtjes kunnen in het begin onder de lak zitten, maar de lak zal dan ook snel een zichtbaar scheurtje gaan vertonen.
Als ik het goed begrijp treed het geluid ook op als zadel & pen eruit zijn?

Ik zou in eerste instantie aan de regio trapas/crank/pedalen denken, maar ik lees dat het geluid ook optreed met een nieuwe trapas en andere crank & pedalen. Als het dan toch uit die hoek komt kan het alleen nog aan de passing van de trapas liggen lijkt het (pressfit?)

Stuur en stuurpen brandschoon maken en met carbon montagepasta terug monteren kan geen kwaad natuurlijk, zo sluit je dat iig uit.
Je hebt al best veel geprobeerd, zonder resultaat dus je zou vermoeden dat de oorzaak ergens ligt waar je nog niet aan bezig bent geweest ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Derailleurpatje? Weet niet of de steekas/QR daar doorheen gaat?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je alles geeilimineerd hebt, dan blijft het frame over... :-{
Scheurtjes komen eigenlijk altijd in de lak naar boven, tenzij er een heel taaie/flexibele coating op zit.
Maar misschien is de kleur van je frame vergevingsgezind voor krasjes en scheurtjes?

Maar meestal is het de zadelpen of het zadel.
Het achterwiel (slechte QR, te losse steekas of derailleurpatje dat niet vlak aansluit)
Het BB of de crankas.

Heb je pedalen met ceramische glijlagers? pedalen waren al gewisseld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

schoenplaatjes versleten misschien ??
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Iedereen bedankt voor de input! Het valt op dat niemand denkt aan het balhoofd.. komt het niet vaak voor dat het probleem daar zit? Het balhoofd en de vork zijn de enige delen waar ik nog niets mee gedaan heb/kunnen doen.
Als het dan toch uit die hoek komt kan het alleen nog aan de passing van de trapas liggen lijkt het (pressfit?)
...
Stuur en stuurpen brandschoon maken en met carbon montagepasta terug monteren kan geen kwaad natuurlijk, zo sluit je dat iig uit.
Het is een BSA trapas/passing. Er zit nu een nieuwe Shimano BB-MT800 in, die ging er vrij soepel en netjes in.

Met carbon pasta? Het zijn alu onderdelen. Ik gebruik altijd normale pasta omdat ik geen carbon onderdelen heb (op geen enkele fiets). Is carbon pasta dan toch aan de raden?
Derailleurpatje? Weet niet of de steekas/QR daar doorheen gaat?
Dat is een goede, de QR gaat daar doorheen en ik heb dat nog niet gechecked. Is dat een kwestie van opnieuw monteren met pasta? Ga ik even checken in ieder geval.
Scheurtjes komen eigenlijk altijd in de lak naar boven, tenzij er een heel taaie/flexibele coating op zit.
Maar misschien is de kleur van je frame vergevingsgezind voor krasjes en scheurtjes?
Het is wit frame, dus je zou alles meteen moeten zien denk ik. Vuil iig wel. :D Het lijkt ook geen bijzonder taaie coating, gezien kleine beschadigingen her en der (op een ander frame wat veel ouder is zit nauwelijks een beschadiging na al die jaren).
schoenplaatjes versleten misschien ??
Helaas, het treedt ook op zonder fietsschoenen aan.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wellicht cassette, achternaaf mar je had al andere wielen erin gehad zie ik. Misschien ketting? Stuurpen/stuur?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

reynard schreef: vr 2 juli 2021, 17:06 Iedereen bedankt voor de input! Het valt op dat niemand denkt aan het balhoofd.. komt het niet vaak voor dat het probleem daar zit? Het balhoofd en de vork zijn de enige delen waar ik nog niets mee gedaan heb/kunnen doen.
...
Met carbon pasta? Het zijn alu onderdelen. Ik gebruik altijd normale pasta omdat ik geen carbon onderdelen heb (op geen enkele fiets). Is carbon pasta dan toch aan de raden?
Carbon pasta verhoogt de wrijving, tov. gewone montage pasta.
Kraken is beweging, dus wellicht gebrek aan wrijving.

Als je een integrated balhoofd hebt, dus waar de lagers los in het frame liggen, dan kan dat kraken als er speling op zit, of als je door hebt gereden met speling.
De conische passing is dan iets uitgesleten.
Verder kan er normaal gesproken geen herrie ontstaan, maar er zijn natuurlijk tal van merken, met elk hun eigen (gebrek aan) kwaliteit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Wellicht cassette, achternaaf mar je had al andere wielen erin gehad zie ik. Misschien ketting? Stuurpen/stuur?
Stuurpen/stuur ga ik nog aanpakken. Cassette etc. heb ik inderdaad uitgesloten door andere wielen (zonder cassette zelfs).
Als je een integrated balhoofd hebt, dus waar de lagers los in het frame liggen, dan kan dat kraken als er speling op zit, of als je door hebt gereden met speling.
De conische passing is dan iets uitgesleten.
Het is een semi-geïntegreerd FSA balhoofd, er zitten cups in het frame, waar de lagers in liggen. Ik zat eraan te denken om die cups opnieuw te monteren, maar een cup verwijderaar en een pers zijn een aardige investering bij elkaar.

Wat me nog opvalt is dat in de onderste cup geen industrielager zit, maar een gewone kogellager. Bovenin zit wel een industrielager. Ik denk dat de kogellager niet te vervangen is voor een industrielager, want dan moet je ook een andere cup hebben neem ik aan?

Er lijkt wel iets van slijtage in de onderste cup te zitten, want het zwart op de cup lijkt een beetje weggesleten waardoor je wat blank metaal ziet, maar heel minimaal. Er lijkt echter geen speling op het balhoofd te zitten na montage van de stuurpen.
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

De contactvlakken van de wielnaven met het frame/vork heel lichtjes voorzien van montagepasta. Ook de buitenzijde waar je de steekas tegenaan draait/klemt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als zo'n industrie lager echt gaar is, dan valt het uit elkaar in losse delen en LIJKT het een los lager.
Als dat het geval is, dan zou dat ook je kraak kunnen verklaren, want zo'n lager krijg je niet meer goed afgesteld.
Zonder speling draait je stuur bijna niet meer en met speling kan het gaan kraken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Het zou kunnen dat het een kapotte industrielager is, maar ik denk het niet.

Het stuur is het ook niet, na vastzetten met carbon pasta.

Er zit denk ik niets anders op dan de headset te vervangen in de hoop dat dat het oplost. Het geluid lijkt toch het meest uit de buurt van het balhoofd te komen. Het kan sowieso geen kwaad om er een betere kwaliteit headset in te zetten, in de huidige komt erg makkelijk vuil binnen.

Als dat het niet is, moet het de vork zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Is het geen krakende vork-kroon? Komt best vaak voor en je symptomen lijken er wel erg op. Ken er een wiens Reba binnen 2 jaar 2x is vervangen hiervoor.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie