Weet iemand heel misschien of de maatvoering van de Reynolds tr3 naaf zo goed lijkt op die van een DT 350 straightpull zodat deze naaf 1:1 over te zetten is? Deze naaf zit in de TR serie van Reynolds (o.a. TR 249 wielen). Dan kan ik lekker de spaken hergebruiken.
De as van de reynolds is doorgebroken en ik weet niet of het me lukt er een nieuwe voor te krijgen.
En aangezien de body lagerpassing ook niet al te lekker is (nieuw lager loopt niet lekker na inpersen, twee zware punten na inpersen)
Reynolds TR3 naaf te vervangen door DT 350 straightpull
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een beetje verschil maakt niet uit aan de kant vd naaf, dus ik denk dat het wel past.
Dit komt omdat de spaak niet haaks op de naaf staat, maar onder een hoek.
De mm's verschil tussen de twee naven tellen daardoor niet 1:1 mee, maar slechts voor ongeveer 1/3.
Bij een normaal spaakpatroon 3x gekruisd(!)
Welk spaakpatroon is er gebruikt?
Dit komt omdat de spaak niet haaks op de naaf staat, maar onder een hoek.
De mm's verschil tussen de twee naven tellen daardoor niet 1:1 mee, maar slechts voor ongeveer 1/3.
Bij een normaal spaakpatroon 3x gekruisd(!)
Welk spaakpatroon is er gebruikt?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik ga nog wel even opmeten, maar het mooie van ouderwetse naven is dat je die heel gemakkelijk kunt opmeten. Met straighpulls zijn er meerdere manieren om net weer even op andere spaaklengtes uit te komen.
28 spaaks kruis over 3 zijn ze overigens. En misschien heb ik al een andere as.
28 spaaks kruis over 3 zijn ze overigens. En misschien heb ik al een andere as.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Als ze geregistreerd zijn kan je rechtstreeks met hun contact op nemen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
En wat ik zo her en der gehoord heb is deze service zo slecht nog niet. Zou zelf dan ook nog eens proberen of zij je kunnen helpen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Levenslange garantie ongeacht het berijders gewicht ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Inmiddels het wiel weer teruggekregen van Reynolds/Hayes. Canyon had netjes het rechtstreeks opsturen geregeld. Vanwege ook wat markeringen op de body een compleet nieuwe naaf in het wiel gekregen. Ook een body met zes pallen ipv vier pallen, maar misschien is dat tegenwoordig al standaard.
Er zit nu wel een zwaardere as in het wiel. Te zwaar voor alu, maar weer te licht voor staal.Blijft er nog maar een ding over.
Dus ik kan weer verder.
Er zit nu wel een zwaardere as in het wiel. Te zwaar voor alu, maar weer te licht voor staal.Blijft er nog maar een ding over.
Dus ik kan weer verder.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Er is een issue met iig de naaf van de TR309 wielen. Heb tot 3x toe het hele binnenwerk kapot gehad….
Eerste twee keer is de service via Canyon gelopen.
Uiteindelijk na de 3e keer met Reynolds zelf gaan mailen die het hele binnenwerk hebben vervangen en de alu as door een stalen as hebben vervangen.
Paar weken geleden 4 dagen in Livigno rondgereden en de boel is nu wel heel gebleven.
Eerste twee keer is de service via Canyon gelopen.
Uiteindelijk na de 3e keer met Reynolds zelf gaan mailen die het hele binnenwerk hebben vervangen en de alu as door een stalen as hebben vervangen.
Paar weken geleden 4 dagen in Livigno rondgereden en de boel is nu wel heel gebleven.
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 1 augustus 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Houd er eens een magneet tegenMarke schreef: ↑za 31 juli 2021, 12:00 Inmiddels het wiel weer teruggekregen van Reynolds/Hayes. Canyon had netjes het rechtstreeks opsturen geregeld. Vanwege ook wat markeringen op de body een compleet nieuwe naaf in het wiel gekregen. Ook een body met zes pallen ipv vier pallen, maar misschien is dat tegenwoordig al standaard.
Er zit nu wel een zwaardere as in het wiel. Te zwaar voor alu, maar weer te licht voor staal.Blijft er nog maar een ding over.
Dus ik kan weer verder.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rvs is ook niet altijd magnetisch...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lastig dus.wikipedia schreef:De austenitische soorten zijn door hun kristalrooster nooit magnetisch en doordat er geen faseovergang plaatsvindt bij opwarming of afkoeling, zijn zij niet hardbaar door middel van een warmtebehandeling.
Maar waarom zouden ze de as van RVS maken?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Van dezelfde naaf heb ik de standaard (XD) body vervangen voor een Microspline body. De MS body had ook 6 pallen (de originele 3 of 4 dacht ik).
De MS body was een stuk zwaarder dan de originele. Geen idee of dat door het aantal pallen komt of omdat er gewoon meer metaal in een MS body zit.
Misschien dat de upgrade naar 6 pallen bij jou ook mede verantwoordelijk is voor de gewichtstoename.
De MS body was een stuk zwaarder dan de originele. Geen idee of dat door het aantal pallen komt of omdat er gewoon meer metaal in een MS body zit.
Misschien dat de upgrade naar 6 pallen bij jou ook mede verantwoordelijk is voor de gewichtstoename.
Gewichtsverchil is zuiver en alleen de as. Ik had niet zo'n vertrouwen meer in een alu as en aangezien ik gezien had in de PDF op de hayes/reynolds site dat er een optie voor een stalen cromo as voor deze naven was heb ik gevraagd of ik die mocht hebben en ook gekregen
De stalen as heeft echter geen binnen diameter van 12 maar +/- 13 mm. En dan klopt het gewicht van 45 gram wel weer.
We zien wel of de stalen as het langer uit gaat houden. Ik was toch al van plan een mooi setje te bouwen.
En cromo staal is overigens niet RVS en gewoon magnetisch. Dus goed in het vet gezet
De stalen as heeft echter geen binnen diameter van 12 maar +/- 13 mm. En dan klopt het gewicht van 45 gram wel weer.
We zien wel of de stalen as het langer uit gaat houden. Ik was toch al van plan een mooi setje te bouwen.
En cromo staal is overigens niet RVS en gewoon magnetisch. Dus goed in het vet gezet