Canyon Lux Balhoofd lager vast in frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Holledijk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 5 juni 2021, 17:55

Beste MTB'ers,

Hier weer iemand met balhoofd lager problemen. Ik heb een Canyon Lux van 2020.

Was van plan om lagers te vervangen omdat het wat kraakte. Onderste kwam alleen binnenring uit, maar met wat tikken kwam ook buitenste ring er uit.

Bovenste cartridge in een plastic cup (al eerder besproken op dit forum). Hier kwam ook alleen binnenste ring er uit. Alleen heb je hier geen mogelijkheid om van onder te tikken want ligt geheel in deze plastic cup. De buitenste ring zit muurvast. Ik vermoed te weinig vet en mogelijk wat corrosie. Ik heb hem al flink in de WD-40 gezet en met schroevendraaier uit te steken, maar nog geen succes.

Mijn lokale fietsenmaker wilde zich er niet aan wagen, bang om frame te beschadigen. Hij dacht misschien cola er in te spuiten om corrosie op te lossen.

Iemand nog ideen? Ik probeer ook nog via garantie bij Canyon, maar daar is het ontzettend druk..

Afbeelding

https://ibb.co/NCVJpfr

Hoop dat uploaden foto lukt, anders een linkje
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zou dan de hele headset vervangen.
Als het nu al muurvast zit, dan is de kans groot dat je met het verwijderen van het lager toch nog wat beschadigd. Of dat de corrosie al wat sporen achter laat.

Je kan natuurlijk eerst nog proberen om het lager te verwijderen met kruipolie oid of bijv. koelen van het lager en verwarmen van de headset maar het blijft denk ik lastig met kans op beschadigingen.
Holledijk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 5 juni 2021, 17:55

ThijsE schreef: za 19 juni 2021, 20:26 Zou dan de hele headset vervangen.
Als het nu al muurvast zit, dan is de kans groot dat je met het verwijderen van het lager toch nog wat beschadigd. Of dat de corrosie al wat sporen achter laat.

Je kan natuurlijk eerst nog proberen om het lager te verwijderen met kruipolie oid of bijv. koelen van het lager en verwarmen van de headset maar het blijft denk ik lastig met kans op beschadigingen.
Thanks Thijs!

Wat bedoel je met de hele headset? Dat plastic gedeelte in het frame? Lijkt me in het frame geperst en niet iets wat ik zelf kan doen. Hoe zou jij dit aanpakken?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dat plastic gedeelte lijkt mij een cup, dat is in het frame geperst en daar ligt het lager in/op.
Tenzij het een intergrated headset is, dan ligt het lager direct in het frame.

Zo’n cup kun je er uit tikken ( met zoiets: https://www.mantel.com/bbb-cycling-cupout) en dan kun je de gehele bovenste gedeelte vervangen (cup, lager, top).

Hier kun je de headset afmetingen opzoeken:
https://acros-components.typeform.com/to/kLaa7sCc

Maar dat is wellicht wat rigoureus, dus nog even met beleid het lager proberen te verwijderen kan geen kwaad.

Edit:

Op deze link https://acros-components.com/en/canyon
staat een zs44 voor de Lux CF SLX / CF 2016-2021

Dat is dus deze als het om de bovenste gaat: https://acros-components.com/en/product ... .02.605R6S
Laatst gewijzigd door ThijsE op za 19 juni 2021, 21:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hele headaet vervangen.
Dus lagers, cups, dekseltje, crownrace, alles.
De Canyon headsets zijn blijkbaar twijfelachtig.
Als je alleen de lagers vervangt blijft er vuil en vocht in komen en is het over een paar maanden weer raak.

Koop iets van Hope, die hebben een extra afdichting.
Smeer de ruimte vol met watervast vet, zodat vocht en vuil niet bij de lagers kan komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Holledijk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 5 juni 2021, 17:55

Ik vond iets op een duitse site. Die plastic cup kan er inderdaad uit. Ik zal dit eens doornemen met mijn steenkolen duits...

https://www.mtb-news.de/forum/t/canyon- ... 2/page-109
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Denk dat Canyon wat marge's heeft verruimd na 2020 ?, ik zie toch wel veel balhoofd en bottum bracket problemen langs komen van fietsen van bouwjaar 2020/2021 .., en de kwaliteit is ook matig , misschien te snel te groot worden op de bike markt?.... :~
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Holledijk schreef: za 19 juni 2021, 22:56 Ik vond iets op een duitse site. Die plastic cup kan er inderdaad uit. Ik zal dit eens doornemen met mijn steenkolen duits...

https://www.mtb-news.de/forum/t/canyon- ... 2/page-109
Wat ik daar zo lees wordt het bovenste lager in de plastic cup geperst, en dan het geheel in het frame. Plastic is natuurlijk relatief zacht, dus laat zich makkelijk persen.

Mijn vooroordeel tegen integrated balhoofdlagers wordt weer eens bevestigd ;-)
Ik heb helaas ook een fiets met een (Acros) geïntegreerd balhoofdlager, een Vitus gravelbike. Kraakte in eerste instantie ook wat als ik op de pedalen ging staan om aan te zetten, maar na schoonmaken en vers vet eromheen proppen is hij inmiddels al een paar maanden stil.

Ik geloof gewoon niet in die integrated constructie. De lagers zitten altijd losser dan bij een systeem met (metalen) cups, dus meer kans op beweging en daarmee kraakjes. Ook zal het frame uitlubberen als een lager vast zit (als in niet meer goed draait) in plaats van een vervangbare cup. Kortom, een constructie gebaseerd op het uitsparen van vijftig eurocent inkoopkosten en tien gram fiets, niet op een technisch optimale werking...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met zo'n cupje is semi integrated of zero stack.
Zou net zo goed moeten zijn als conventioneel.
Maar uiteraard kunnen ze de boel flink verkl00ten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onder is zonder (plastic) cup begreep ik van dat forum, dus volledig geïntegreerd.

Zero stack of externe cups maakt mij niet uit, dat is allebei beter :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Integrated (lager los in het frame) is vragen om problemen.
Rij je door met speling, dan is je frame uitgereuteld. :o
Bij semi of external kan en weinig gebeuren, hooguit een lager gaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Holledijk schreef: za 19 juni 2021, 20:39
ThijsE schreef: za 19 juni 2021, 20:26 Zou dan de hele headset vervangen.
Als het nu al muurvast zit, dan is de kans groot dat je met het verwijderen van het lager toch nog wat beschadigd. Of dat de corrosie al wat sporen achter laat.

Je kan natuurlijk eerst nog proberen om het lager te verwijderen met kruipolie oid of bijv. koelen van het lager en verwarmen van de headset maar het blijft denk ik lastig met kans op beschadigingen.
Thanks Thijs!

Wat bedoel je met de hele headset? Dat plastic gedeelte in het frame? Lijkt me in het frame geperst en niet iets wat ik zelf kan doen. Hoe zou jij dit aanpakken?
Lijkt heel erg wat in mijn Canyon zit. Hele ding eruit slaan van onderen met bv een stuk bezemsteel.
Dan kan je meestal de lager gewoon eruit halen.
Hoe zou trouwens corrosie tussen plastic en alu kunnen komen?
Holledijk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 5 juni 2021, 17:55

Ik kan inmiddels laten weten dat hij gemaakt is. Ik heb hem naar Canyon gebracht en ben daar heel goed en vriendelijk geholpen.

De lager "cardridge" ligt inderdaad in een plastic cup. Deze lager zit in het plastic geperst. In tegenstelling tot de onderste lager welke direct in het frame zit.

Bij het verwijderen van de bovenste balhoofdlager moet ook die platic cub er uit. Hoe ze dat bij Canyon hebben gedaan weet ik niet precies. Ig waag me daar in het vervolg liever niet aan voordat ik heel het frame vernaggel.


Roest lijkt dus niet de oorzaak dat de lager niet loskwam, maar zit er gewoon heel strak in..
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 juni 2021, 18:22 Integrated (lager los in het frame) is vragen om problemen.
Rij je door met speling, dan is je frame uitgereuteld. :o
Bij semi of external kan en weinig gebeuren, hooguit een lager gaar.
Met een goed industrielager ben ik daar niet zo bang voor.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Holledijk schreef: do 8 juli 2021, 19:25 Ik kan inmiddels laten weten dat hij gemaakt is. Ik heb hem naar Canyon gebracht en ben daar heel goed en vriendelijk geholpen.

De lager "cardridge" ligt inderdaad in een plastic cup. Deze lager zit in het plastic geperst. In tegenstelling tot de onderste lager welke direct in het frame zit.

Bij het verwijderen van de bovenste balhoofdlager moet ook die platic cub er uit. Hoe ze dat bij Canyon hebben gedaan weet ik niet precies. Ig waag me daar in het vervolg liever niet aan voordat ik heel het frame vernaggel.


Roest lijkt dus niet de oorzaak dat de lager niet loskwam, maar zit er gewoon heel strak in..
Die tik je zo eruit met een stukje hout
Plaats reactie