Dikke MTB bandjes.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Hallo,

Ik heb zelf op mijn MTB banden 26" - 2.10.
Nou zag ik pas geleden op een filmpje mountainbikers onderweg met superdikke banden, een beetje zoals in de 50er jaren op motorfietsen zaten. Ik vond ze wel stoer uitzien.
Heeft iemand daarvoor maten paraat?
De aanwezige ruimte in de vorken en het velg-remmechaniek zullen wel beperkende factoren zijn?

Zijn er nadelen aan het gebruik (ik neem aan de rijweerstand, maar ik ben sowieso geen hardrijder).

Dank voor aandacht en tips.
ouwetrappert
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, banden zijn de laatste jaren breder geworden.
Er moet ruimte zijn, en de velg moet wat breder zijn.

Verder zijn er fatbikes, MTBs met 4" brede banden. Dat past nooit in een normale MTB, daar heb je een speciaal frame (en vork) voor nodig.

Merk en model van je fiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het lijkt erop alsof je over Fatbikes praat.
Dat zijn een apart type mountainbikes met aparte vorken, banden en frames want die brede banden en velgen moeten wel passen. Deze bikes doen het erg goed in mulle omstandigheden als zandvlakten en besneeuwde paden.
Je kunt er verder prima mee rondtouren maar dat fietst vanzelfsprekend wel anders.

Hier een voorbeeld van zo'n fiets:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elvander op do 17 juni 2021, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Een fatbike bedoel je? Kijk hier eens:

viewtopic.php?f=3&t=104968

Iets minder fat kan ook, dan kun je kijken naar plusbikes:

viewtopic.php?f=3&t=112488
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Elvander schreef: do 17 juni 2021, 10:47 Het lijkt erop alsof je over Fatbikes praat.
Dat zijn een apart type mountainbikes met aparte vorken, banden en frames want die brede banden en velgen moeten wel passen. Deze bikes doen het erg goed in mulle omstandigheden als zandvlakten en besneeuwde paden.
Je kunt er verder prima mee rondtouren maar dat fietst vanzelfsprekend wel anders.

Hier een voorbeeld van zo'n fiets:
Afbeelding
Je noemt net geen aparte rijders :D :D :D

Rij nu 1,5 jaar een fatbike en had het veel eerder moeten doen. Elke keer veel fun. En niet alleen in mulzand of met sneeuw.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Zwolly schreef: do 17 juni 2021, 12:00 Je noemt net geen aparte rijders :D :D :D
En zeg eens dat fatbikers niet apart zijn! :lol:

P.S. ik rij star, staal, singlespeed, plus, dus ik durf mijzelf ook wel apart te noemen
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Freekenstein schreef: do 17 juni 2021, 12:45
Zwolly schreef: do 17 juni 2021, 12:00 Je noemt net geen aparte rijders :D :D :D
En zeg eens dat fatbikers niet apart zijn! :lol:

P.S. ik rij star, staal, singlespeed, plus, dus ik durf mijzelf ook wel apart te noemen
Ach....we zijn zo apart dat we wel opvallen in elk geval...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat er nog aan breedte past is vooral afhankelijk van het frame (in de voorvork past vaak net wat meer dan in het frame).
Nagenoeg elke mtb kan 2.25 banden aan. Een maatje breder, zeg 2.4, wordt bij sommige frames al kritisch. Voor 2.6 banden valt meer dan de helft al af en 2.8 of 3.0 past eigenlijk alleen maar in specifiek daarvoor ontworpen frames. 2.8 en 3.0 worden plus banden genoemd, nog breder en het heet fatbike :)

2.6 zou ik nog zien als banden met "standaard" eigenschappen. Dus -afhankelijk van de exacte uitvoering- nog met een acceptabel gewicht en een rolweerstand die ook nog netjes is. Breder, dus 2.8 en meer, heeft voordelen maar ook nadelen. Dat worden toch wel duidelijk zwaardere banden en zeker als er flinke noppen op zitten rollen ze ook zwaar. Sommige rijders, vooral de echt snelle, vinden 2.8 banden te vaag worden in het stuurgedrag, en de bandenspanning komt bij brede banden ook kritisch: te zacht en je komt niet meer vooruit, te hard en ze gaan stuiteren.
Het grote voordeel is enorme grip.

Voor "algemeen gebruik" zou ik dus de grens trekken bij 2.6 rubber...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie