Alternatief voor niet leverbare conus?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jappo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 juni 2021, 22:13

Hallo,

Ik heb net een tweedehands mtb gekocht, maar na een weekend gefietst te hebben blijkt dat de lagers al uit de achteras liggen. Nu ben ik met het wiel bij een fietsenmaker geweest maar die zei me dat hij niets voor me kon betekenen, aangezien de conus set nergens te verkrijgen is. Het betreft een shimano FH-RM35 as, wat is het alternatief?

Mvg Timon
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.bikeparts.de/Fahrradteile/N ... 38835.html

Ik zou deze complete naaf bestellen, heb je ook meteen een verse naafbody, kogels, en conussen aan beide kanten.
Jappo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 juni 2021, 22:13

Hoi Gijsje,

Die naaf in de link is ook niet leverbaar. 😬
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jappo schreef: di 15 juni 2021, 22:58 Hoi Gijsje,

Die naaf in de link is ook niet leverbaar. 😬
Oh, maar daar heb ik ook niet naar gekeken ..dat mag je zelf doen 😉
Ging me er meer om dat je het beste een complete naaf kunt zien te vinden 🙃
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het type nr lijkt op Shimano.
Shimano heeft in de tech docs ook uitwisselbaarheid met andere modellen in de part list.
Grote kans dat ze niet voor iedere naaf een andere conus gebruiken, dus er is wel iets passends te vinden.

Verder is een beetje slijtage geen showstopper.
Gewoon nieuwe kogeltjes en nieuw vet er in. Afstellen met een klein beetje speling en fietsen. De kogeltjes slijten en de conus wordt langzaam gladder.
Over een tijdje nog eens nieuwe kogeltjes en dan kan je waarschijnlijk nog jaren vooruit.
En als de conus slecht is, dan zijn de cups ook slecht, en die kan je sowieso niet vervangen.
Dus ook nieuwe conussen is maar half werk.
Niet te moeilijk over doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Zo te zien nog wel te krijgen bij de vrienden van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/4000674897832.html

Naaf is los te bestellen en zou je kunnen gebruiken als donor voor de conussen, as en cups.

Ik heb het gedaan bij een ander type Shimano naaf.
Cups vervangen is lastig, maar het kan.
De nieuwe naaf leeghalen (as, lagers en afdichtingen eruit), in de oven op 200 graden, eruit halen, koudspray op de cup, en vervolgens loei- en loeihard de naaf op een harde ondergrond rammen. Met wat mazzel vallen ze er dan uit.
Dat kan niet met de naaf die in je wiel zit, maar die cups mogen kapot. Ik heb ze wat ingeslepen met een dremel, ram met een schroevendraaier en een hamer erop en ze sprongen uit elkaar. :-q

De nieuwe cups had je ondertussen al in de vriezer zitten, desnoods de naaf wat verwarmen en dan tik je ze er vrij gemakkelijk in.

Yep, heel subtiel allemaal. :D

Ow ja, beginnen bij de nieuwe donornaaf.
Mocht je de cups daar niet uit krijgen heb je iig nog niet je huidige naaf vernaggeld.....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een donornaaf hebt, kan je ook overwegen 32 spaken los en vast te draaien :wink:

Ik zou beginnen met 18 nieuwe kogeltjes
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 13:40 Als je een donornaaf hebt, kan je ook overwegen 32 spaken los en vast te draaien :wink:
Inderdaad, dat was ik aanvankelijk ook van plan.
Maar effe nog geen tijd om een richtbokje te maken (materiaal al wel in huis en de Wheel Building Guide van Roger Musson geprint klaarliggen), maar wel een serieus rot lopend lager ondertussen.
Ik zou beginnen met 18 nieuwe kogeltjes
Helemaal mee eens, maar dat stadium was ik al voorbij.
Hopelijk helpt dat TS iig wel voorlopig vooruit. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb een beschadigde conus ooit eens hersteld met zeer fijn schuurpapier (nat) en veel geduld. Er zat een lelijke groef in gesleten die ik op deze manier weer redelijk glad heb gekregen. Gewoon de hele conus voorzichtig rond blijven gaan tot de groef niet meer zichtbaar was. Het wieltje draaide daarna weer verrassend goed. De cups waren niet zichtbaar beschadigd overigens.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klep schuurpasta ipv vet werkt ook.
En dan een setje kogels opofferen.
As met de schroefboormachine rond draaien.

Maar meestal is het niet zo erg.
Je moet ze toch altijd met een klein beetje speling afstellen, en dan valt het korrelige van de slechte cups en conussen bijna niet meer op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jappo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 juni 2021, 22:13

Super bedankt voor de tips, dat biedt perspectief. 😊
Plaats reactie