Klemt deze stuurpen wel voldoende op de vorkbuis?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Ik heb een Ritchey verstelbare stuurpen gemonteerd. De vorkbuis is 1 1/8". De stuurpen ook.

Ondanks dat vorkbuis en stuurpen beiden dezelfde maat hebben, komen de beide 'neusjes' van de stuurpen in het midden net tegen elkaar aan.
Ik heb ze met een momentsleutel vastgezet op 6nm.

Klemt dit voldoende zo? Ik had liever gezien dat er tussen de beide schroefoogjes (neusjes) van de stuurpen nog 0,5mm ruimte zat.
Als ik het stuur (met het voorwiel tussen mijn benen) van links naar rechts probeer te bewegen, dan zit er geen beweging in.

Afbeelding
Afbeelding
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ikweetutnietmeer schreef: di 15 juni 2021, 13:11 Ik heb ze met een momentsleutel vastgezet op 6nm.

Als ik het stuur (met het voorwiel tussen mijn benen) van links naar rechts probeer te bewegen, dan zit er geen beweging in.
Niks meer aan doen :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ikweetutnietmeer schreef: di 15 juni 2021, 13:11 Ik heb een Ritchey verstelbare stuurpen gemonteerd. De vorkbuis is 1 1/8". De stuurpen ook.

Ondanks dat vorkbuis en stuurpen beiden dezelfde maat hebben, komen de beide 'neusjes' van de stuurpen in het midden net tegen elkaar aan.
Ik heb ze met een momentsleutel vastgezet op 6nm.

Klemt dit voldoende zo? Ik had liever gezien dat er tussen de beide schroefoogjes (neusjes) van de stuurpen nog 0,5mm ruimte zat.
Als ik het stuur (met het voorwiel tussen mijn benen) van links naar rechts probeer te bewegen, dan zit er geen beweging in.

Afbeelding
Afbeelding
Zolang er nog ruimte tussen zit heeft dit geen invloed op de klemming. Heb je dit met een momentsleutel gecontroleerd of heb je voldoende “gevoel”?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Mad Wally schreef: di 15 juni 2021, 13:22
ikweetutnietmeer schreef: di 15 juni 2021, 13:11 Ik heb een Ritchey verstelbare stuurpen gemonteerd. De vorkbuis is 1 1/8". De stuurpen ook.

Ondanks dat vorkbuis en stuurpen beiden dezelfde maat hebben, komen de beide 'neusjes' van de stuurpen in het midden net tegen elkaar aan.
Ik heb ze met een momentsleutel vastgezet op 6nm.

Klemt dit voldoende zo? Ik had liever gezien dat er tussen de beide schroefoogjes (neusjes) van de stuurpen nog 0,5mm ruimte zat.
Als ik het stuur (met het voorwiel tussen mijn benen) van links naar rechts probeer te bewegen, dan zit er geen beweging in.
Zolang er nog ruimte tussen zit heeft dit geen invloed op de klemming. Heb je dit met een momentsleutel gecontroleerd of heb je voldoende “gevoel”?
Tjsa, dat is het 'm nu net. Aan de voorkant krijg ik er geen dun papiertje meer tussen. Dieper (tegen de vorkbuis aan) zie je dat nog ruimte is.
Met een momentsleutel op 6 NM aangetrokken trouwens.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik zou de boel los draaien en er wat tussen doen ringetje alu folie (shim) of zo.....zo als nu zou ik het niet vertrouwen :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik zou me er niet druk om maken, het zijn de goede maten en je krijgt er geen beweging in als je met het stuur draait. Ik kan ook niet goed bedenken wat er überhaupt mis kan zijn, behalve dat je momentsleutel niet goed meer is en je teveel moment gebruikt. Anders even een mailtje sturen naar Ritchey, dan weet je het zeker. Zelf fröbelen zou ik pas doen als er ook wat mis is, met een extra stukje ertussen klemt je pen misschien zelfs slechter dan nu / de bedoeling is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik er iets aan zou doen (als), dan zou ik de sleuf ruimer maken.
Ijzerzaagje of de flex er door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als beide zijden tegen elkaar aankomen en dus eigenlijk tegen elkaar klemmen klopt een momentsleutel dan wel?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Thx voor jullie reacties. De momentsleutel is gecalibreerd. Wel al weer even geleden maar de 6Nm klopt redelijk met wat ik 'voel'. Er klopt iets anders niet. Die 2 schroefogen mogen nooit tegen elkaar komen lijkt me. Heb een ander merk besteld, kijken of dat wat oplevert.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ikweetutnietmeer schreef: di 15 juni 2021, 23:53 Thx voor jullie reacties. De momentsleutel is gecalibreerd. Wel al weer even geleden maar de 6Nm klopt redelijk met wat ik 'voel'. Er klopt iets anders niet. Die 2 schroefogen mogen nooit tegen elkaar komen lijkt me. Heb een ander merk besteld, kijken of dat wat oplevert.
Helemaal mee eens.

Je weet zo niet welke klemkracht er op de stuurbuis staat, en dat kan op een kritisch moment net te weinig zijn. Zou ik geen risico mee nemen, een stuurpen is niet zo duur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Verstandige keuze, al is het al voor de peace of mind
Who needs roads when there's dirt
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Update:
Nieuwe stuurpen van een ander merk gemonteerd. Dat ziet er een stuk veiliger uit. Wat Ritchey met die 4-axis verstelbare stuurpen levert lijkt me erg gevaarlijk.

Zo ziet er nu uit. Zie vorige posts hoe het was.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu weet je zeker dat het moment ook voor voldoende klemkracht zorgt op de plek waar het bedoeld is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waar kwam die Ritcheypen vandaan...? Was het wel een echte Ritchey?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Kapitein Iglo schreef: wo 16 juni 2021, 14:12 Waar kwam die Ritcheypen vandaan...? Was het wel een echte Ritchey?
Ben ik ook wel benieuwd naar, Ritchey staat nou niet bepaald bekend als een slechte kwaliteit producent.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie